Duitse ruiters per direct op doping gecontroleerd *aangevuld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duitse ruiters per direct op doping gecontroleerd *aangevuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 16:09

http://www.anp.nl

Met onmiddellijke ingang gaat het Duitse Antidopingbureau ruiters tijdens wedstrijden op doping controleren. Tot nu toe gebeurde dit alleen bij de paarden. Hiermee worden door het ministerie uitgevaardigde richtlijnen uitgevoerd. Topruiter Ludger Beerbaum noemde de maatregel in een eerste reactie geldverspilling.

De eerste controles worden het komende weekeinde uitgevoerd bij de nationale kampioenschappen in Münster. Het gaat daarbij waarschijnlijk om zes tests. Tot het einde van het jaar gaat het in totaal om achttien controles. Volgens een woordvoerder van de hippische federatie is de actie onnodig. ,,Er speelt geen dopingproblematiek bij ruiters.''

In Nederland worden ruiters al op verboden middelen gecontroleerd. ,,Die maatregel is in samenspraak met de Doping Autoriteit al langer van kracht'', zegt technisch directeur Maarten van der Heijden. ,,Op kaderbijeenkomsten worden de ruiters ook voorgelicht over humane doping.''

Bij nationale kampioenschappen, zowel in de top als in de breedte, worden de eerste drie gecontroleerd. Verder worden er steekproefsgewijs tests gedaan. Dat gebeurt in alle disciplines die onder de KNHS vallen. ,,Voor ons een normale gang van zaken'', aldus Van der Heijden.

De Duitse hippische sport is de laatste jaren in opspraak geraakt wegens doping bij paarden. Daarop is geprobeerd afspraken te maken om de sport ,,schoner'' te krijgen. Een daarvan was de controle bij ruiters.

Voor ruiters gelden andere regels dan voor paarden. Bij de dieren geldt een zogenoemde nullijn, wat betekent dat rond wedstrijden ook geen geneesmiddelen zijn toegestaan. ,,Ruiters mogen bij hoofdpijn nog wel een aspirientje nemen, paarden niet'', zegt Van der Heijden.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-08-10 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangevuld met meer informatie

denice

Re: Duitse ruiters per direct op doping gecontroleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:14

Doping door ruiters?

Jaa ja.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:27

Kan er iemand een middeltje opnoemen waar je meteen beter van gaat rijden? Ik wil het namelijk best eens testen. :+

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:33

SuSEQ schreef:
Kan er iemand een middeltje opnoemen waar je meteen beter van gaat rijden? Ik wil het namelijk best eens testen. :+
_O-
Me tooooo :D

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:33

Hier in de buurt was in oktober een CC waar er internationale ruiters met behoorlijk wat biertjes op een parcours reden. Vindt het op zich niet verkeerd. (dit was wel een aantal jaren geleden)

Je heb toch middelen om je scherper te maken?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:11

Wat te denken van middelen die je nervositeit wegnemen zoals Valium? Of verboden middelen als cannabis en cocaine?
Het zou zeer naïef zijn om te denken dat springruiters toevallig geen doping gebruiken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:14

janesmith schreef:
Wat te denken van middelen die je nervositeit wegnemen zoals Valium? Of verboden middelen als cannabis en cocaine?
Het zou zeer naïef zijn om te denken dat springruiters toevallig geen doping gebruiken.

Of medicijnen als ritalin oid., is ook doping.
Maar hoor graag of ze wat vinden

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:17

siskeh schreef:
janesmith schreef:

Of medicijnen als ritalin oid., is ook doping.
Maar hoor graag of ze wat vinden

Ritalin is geen doping, tenminste, als je aan kan tonen dat je ADHD heb, verder weet ik het daar niet van of het verboden is!

ken genoeg ruiters die met een biertje op een parcours door rijden :+ maar of dat gelijk doping is....

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:23

janesmith schreef:

Ik zou met coke of cannabis geen parcourtje gaan rijden, tenzij je echt niet wilt winnen... :D

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:21

Kan me niet voorstellen dat er medicatie is of een alternatief waarvan je als combinatie beter presteerd?
Als je rustgevend spul neemt ben je niet alert genoeg in het parcours denk ik en ik zou niet weten waarom iemand hyper-actief moet zijn in het parcour?

Wel beetje vreemd hoor :+ Komt er nog op neer dat ruiters het hele concoursweekend geen biertjes mogen drinken....en dat kan natuurlijk niet in de paardenwereld!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:30

Ik zie al stonede en uitgecokete ruiters voor me :') Eentje hangt een beetje op z'n knol, heel langzaam een sprongetjes maken afentoe, de ander gilt allerlei strijdkreten en raced zo eventjes tien keer het parcour rond _O- Of tijdens een dressuurproef alles in rengalop doen :))

Maar goed, ik denk ook niet dat doping bij ruiters een realistisch euvel is :')

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:10

Ik weet niet wat drugs met je doen maar in combinatie met voertuigen of dieren in elk geval geen goede combinatie. Drank eigenlijk ook niet maar omdat nou als doping te zien. Dronken op je paard zitten is wel gevaarlijk voor zowel ruiter als paard. Maar echte doping zoals spierversterkende middelen of epo gaan je niet vinden bij de ruiter zelf.

Vraag mij wel af wat er op tegen als iemand zo hypernerveus is en een ietwat kalmerend middel neemt (daarom nog geen valium) of dat nu echt zo veel gaat uitmaken.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:39

Als je erg gestrest bent kunnen een paar (1 a 2)borrels of andere deingen wel helpen. Waardoor je meer ontspannen bent dus beter rijd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:49

gelden voor ruiters dezelfde dopingwetten als voor bijvoorbeeld wielrenners...dan heb ik een probleem...ben verslaafd aan neusdruppels...maar goed, denk niet dat ze in de L dressuur en B springen voorlopig aan dopingcontroles doen ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:54

Maar goed, kan me wel voorstellen dat er in bijvoorbeeld dressuur middeltjes zijn dat je net wat minder gespannen bent, of bijvoorbeeld in de eventing middeltjes dat je net wat meer lef en bravour hebt om de cross in te gaan. Dat is dan inderdaad oneerlijke concurentie. Maar heb wel eens gehoord dat er toch behoorlijk wat springruiters niet alleen een biertje, maar ook een stevige wiskey achter de kiezen hebben als ze het parcours in gaan.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:16

Ik vind dat dat wel zou moeten mogen. Het is immers eerlijker voor het paard els het met minder stres gereden word...

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:38

Cayenne schreef:
Topruiter Ludger Beerbaum noemde de maatregel in een eerste reactie geldverspilling.

Had hij bij voor de dopingaffaire van Werth ook geen rare uitspraken, waarna bleek dat hij zijn paarden ook toediende? 'Wat niet op de lijst staat, is ook niet verboden'?

Dopingcontrole voor de ruiters vind ik zo slecht nog niet. Laat het dan wel heel duidelijk beschreven wat wel of niet mag.
Wat hier al gezegd wordt, mag er met alcohol op gereden worden? Of met Valium? Dan vind ik alcohol een grotere zonde.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:24

pniekepnak schreef:
janesmith schreef:

Ik zou met coke of cannabis geen parcourtje gaan rijden, tenzij je echt niet wilt winnen... :D

Toch zijn er al diverse ruiters geschorst in het verleden vanwege het gebruik van een van beide substanties. :j
De huidige Olympisch Kampioen, Eric Lamaze, werd in 2000 zelfs levenslang geschorst.

Lamaze banned for life after positive cocaine test

CALGARY (CP) -- Olympic equestrian team member Eric Lamaze said he was crushed Friday after being slapped with a lifetime ban from competition for a second positive test for cocaine.
Lees verder >>>

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:53

Je hoeft ook niet onder invloed te zijn op het moment van de test om toch positief te testen voor coke of cannabis...

Het lijkt me sterk dat alle ruiters heilige boontjes zijn die nooit (recreatief) drugs gebruiken. Ik vraag me alleen af in hoeverre dat invloed heeft op hun prestaties.

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:27

SuSEQ schreef:
Je hoeft ook niet onder invloed te zijn op het moment van de test om toch positief te testen voor coke of cannabis...

Het lijkt me sterk dat alle ruiters heilige boontjes zijn die nooit (recreatief) drugs gebruiken. Ik vraag me alleen af in hoeverre dat invloed heeft op hun prestaties.

Sorry maar cannabis blijft 3 tot 6 weken in je lichaam en door het sporten gaan je kreatine gehalte omhoog, waardoor het kan zijn dat je dus echt 6 weken "last" ervan heb dat het in de test vindbaar is ;)
en cocaïne 72 uur ;)
(veel drinken (water) is aan te raden, maar dan nog....)

Senja_x

Re: Duitse ruiters per direct op doping gecontroleerd *aangevuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:39

Doping bij ruiters is echt te belachelijk voor woorden maar de antidoping maffia wil graag geld verdienen subsidie opstrijken en belangrijk worden. Want zou je teveel drinken en alcohol is daarbij in het spel zou je positief getest kunnen worden. Nou menig ruiter gaat dan voor de bijl LOL

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:44

armlou schreef:
Sorry maar cannabis blijft 3 tot 6 weken in je lichaam en door het sporten gaan je kreatine gehalte omhoog, waardoor het kan zijn dat je dus echt 6 weken "last" ervan heb dat het in de test vindbaar is ;)
en cocaïne 72 uur ;)
(veel drinken (water) is aan te raden, maar dan nog....)

Dat bedoelde ik ook... Je bent toch geen 3 tot 6 weken apestoned van een jointje? ;)