Het team achter Victoria Park Wolvega
Binnen zeer korte tijd doet de nationale drafsport weer Europees mee. Vanaf volgend jaar starten echte topdravers op 'Victoria Park Wolvega.' De nieuwe naam van het Friese, gigantisch opgewaardeerde drafsportcentrum, is hierbij een feit. De man die in zware tijden het voortouw nam, Casper Veldink, krijgt eindelijk zijn gelijk. "Het was niet vijf voor, maar vijf òver twaalf", meent de voormalige Wodka-magnaat.
Veldink heeft een nieuwe missie: de drafsport redden en op de kaart zetten. Dat gaat met de investering van miljoenen, door hem en zijn team, naadloos lukken. "Precies zoals de Formule 1 er bovenop gekomen is. Die tak van sport was twintig jaar geleden ook op sterven na dood. Kijk waar ze nu staan."
Multimiljonair Veldink en echtgenoot Annemiek waren klaar met werken, de opbouw en verkoop van een enorm Wodka-imperium. Totdat de drafsport, dè grote hobby van Casper Veldink, zelf actief als pikeur, eigenaar en fokker, dit voorjaar definitief keihard kopje onder leek te gaan. De in Belgïe residerende Veldinks kochten samen met John 'Boko' Bootsman, een internationale naam in de drafsport, na lange onderhandelingen de drafbaan in Wolvega. "Sinds 23 april zijn we er met een team ingedoken. Het doel: een droom verwezenlijken. Een centrum van internationale allure, waar evenementen worden gehouden die je niet wilt missen. We hebben een dreamteam geformeerd. Vanaf de opening op 25 september gaat Victoria Park Wolvega succesvol zijn. Het managementteam bestaat uit Ralf Dekker en Henk Brouwer. Ralf is een talentvolle marketeer die bij Sportclub Heerenveen en de Amerikaanse profbasketbalclub Miami Heat het vak heeft geleerd. Brouwer is een ervaren interim manager. Beiden worden begeleid door de drie eigenaren: Annemiek, mijn partner John Bootsman en ikzelf," aldus Veldink.
Beetje opknappen, nieuw behangetje, pappen en nathouden, zo ging het dus niet. Er is sprake van een herbouwde toplocatie die zeker een internationale wisselwerking gaat genereren. "Victoria staat voor overwinning en daarom moeten we succesvol zijn." meent Veldink bevlogen. "Een bedrijf runnen, vanuit de klant denken. Dat betekent bijvoorbeeld dat we naast een draftak ook een evenementdivisie hebben opgezet. Het complex rendabel exploiteren naast de, pak hem beet, 45 dagen waarop er draverijen zijn. Dat betekent dat je dik 300 dagen hebt waarop je ook geld kunt verdienen. We willen daarnaast ook internationale partnerships aangaan om het niveau omhoog te tillen. Patrick Davidson, van beroep managementcoach en organisatieadviseur, maar zeer thuis in de drafsport, die trekt dat vanuit drafsportbond NDR. Daarover lopen nu ook gesprekken. Binnenkort verwacht ik ook daar een doorbraak."
Bij een nieuwe start hoort een nieuwe identiteit, zo vindt Veldink. "De naam geeft weer wat we willen: winnen. Nu hopen dat we het publiek terug kunnen winnen. Toen ik twintig jaar terug de Formule 1 instapte als sponsor zat die sport aan de grond. Nu is het een miljardenbusiness, net als internationale paardensport. Een capabel team, hard werken aan een droom. Nou ben ik geen Bernie Ecclestone, maar mijn team is net zo goed. We gaan daarom slagen."