Endurance-combinaties uit Nieuw Zeeland trekken zich terug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Endurance-combinaties uit Nieuw Zeeland trekken zich terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 07:46

Nieuwsredactie / www.horsetalk.co.nz

De Endurance bond voor Nieuw Zeeland (ESNZ) heeft zich gedistantieerd van de ophef rond het terugtrekken van twee combinaties voor de Wereldruiterspelen.

Tweevoudig nationaal kampioene Jenny Champion en de nationaal kampioene van 2010 Sue Reid, trokken zich terug uit het team nadat hun grooms niet geselecteerd werden. Door de terugtrekkingen heeft Nieuw Zeeland slechts drie combinaties voor deze tak van sport tijdens de Wereldruiterspelen in Kentucky.

Het nationale sportorgaan liet in een verklaring aan zijn leden weten dat de verdere discussie rond dit issue, de sport weleens lelijk zou kunnen beschadigen. Tevens lieten zij weten geen enkele invloed te hebben op de selectiecriteria die aan grooms worden gesteld.

De grooms zouden volgens de selectie commissie geweigerd zijn omdat ze hun CV niet volledig hadden ingevuld en niet enthousiast genoeg zouden zijn geweest. Bovendien werd de groom van Champion als "incapabel" geklassificeerd. De betreffende grooms en amazones hebben nog geprobeerd de commissie van hun gelijk te overtuigen, maar deze wilden niet luisteren.
Hierop besloten de beide amazones zich terug te trekken voor deelname.

Jenny Champion: "Ik ben ontzettend teleurgesteld. Mijn groom is ontzettend boos. Hij heeft nog zijn best gedaan maar niemand wil luisteren.
Ik voel me ontzettend in de steek gelaten omdat we allebei ontzettend hard getraind hebben voor de Wereldruiterspelen, maar je moet voor je principes opkomen en ik doe ook echt niet meer mee. Ik wil ook geen andere groom die wel door de selectie is gekomen. In mijn ogen zijn ze niet zo goed als John. Ik werk al drie jaar met hem en we hebben samen zoveel overwinningen behaald. Het zou als verraad voelen om nu een andere groom te accepteren. Niemand kent mijn paard zo goed als hij.

De overgebleven drie combinaties voor Nieuw Zeeland zijn Alison Higgins (Twynham El Omar), Debby Worsfold (Northwinds Bradley McGregor) en Jenny Chandler (Lace and Fineness).

zodiacje

Re: Endurance-combinaties uit Nieuw Zeeland trekken zich terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:48

"niet enthousiast genoeg"... jeetje.
Wat top dat deze ruiters hun groom zo steunen.
Echt helemaal top echter onbegrijpelijk dat ze zo'n mooie kans hiervoor laten schieten...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:00

En de Bobo's verknallen het weer eens voor de sport.................... vanuit de ruiters is deze beslissing logisch, je wilt toch op zo'n belangrijk moment geen vreemden aan je paard?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:09

Net in de endurance is het belang van een groom zo groot... De paarden weten op wie ze kunnen vertrouwen en onnodige stress is helemaal ongewenst. Een goed team kun je niet zomaar uit elkaar halen en hopen dat de prestaties goed blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:19

SuSEQ schreef:
De paarden weten op wie ze kunnen vertrouwen en onnodige stress is helemaal ongewenst.

Het gaat bij ruitersport níet om het paard maar om de meerdere eer en glorie van alle ménsen die erbij betrokken zijn.
Het paard is slechts een voertuig naar dat ménsendoel.

Heel integer dat de Nieuw Zeelanders zich terugtrekken. Dat loffelijke gaat echter niet de annalen in. Alleen de winnaars.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:27

Volgens mij zou dit ook kunnen gaan gelden voor de dressuursport. Stel je voor dat Edward vreemde grooms krijgt bij Tootje...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:27

Huertecilla schreef:
Het gaat bij ruitersport níet om het paard maar om de meerdere eer en glorie van alle ménsen die erbij betrokken zijn.
Het paard is slechts een voertuig naar dat ménsendoel.

Dat is zo, maar in deze sporttak heeft de mens er alle baat bij het paard rustig en fit te houden en dat lukt minder goed met vreemde grooms...