Zenyatta moeiteloos naar overwinning nummer 18 *filmpje*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zenyatta moeiteloos naar overwinning nummer 18 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 07:55

Nieuwsredactie

Afbeelding
Mike Smith en Zenyatta.

Topfitte Zenyatta danst over de renbaan.

De tribunes zaten bomvol tijdens de met $300.000 aan prijzengeld gedoteerde Clement L. Hirsch Stakes in Del Mar. Er zouden zes paarden aan start verschijnen, maar de duizenden mensen kwamen slechts voor een: namelijk de legendarische nog steeds onverslagen merrie Zenyatta. Toen de grote donkere Zenyatta het terrein op liep richting de startboxen, brak er dan ook een oorverdovend gejuich los en kreeg ze een staande ovatie. Zenyatta trok zich niets aan van het kabaal en liep rustig en vrolijk de startboxen in. Ze mocht doen wat ze zo graag doet: rennen.

Het was tot een aantal dagen geleden nog niet zeker of de grote merrie zaterdag uberhaupt in de wedstrijd zou rennen. Trainer John Shirreffs was niet overtuigd van de bodem op de renbaan. Twee weken geleden werd de baan zelfs tijdelijk gesloten omdat de bodem zo ongelijkmatig was, dat deze eerst volledig moest worden aangepast. Nadat de reparaties waren uitgevoerd, arriveerde Zenyatta afgelopen woensdag in Del Mar, waar ze enkele keren de bodem mocht uitproberen.

Zenyatta kwam erg mooi uit de startbox en werd daarna door jockey Mike Smith zolang mogelijk ingehouden. Het doel van deze wedstrijd was om Zenyatta zo min mogelijk moe te laten worden. Ze moest natuurlijk wel winnen, maar mocht hier bijna geen moeite voor doen.

Mike Smith wist prima te slagen voor deze opdracht van trainer Shirreffs. Geruime tijd liep Zenyatta als een na laatste in het veld, tot vlak voor de laatste bocht. Jockey Rafael Bejarano en Rinterval gingen tot dat moment ruimschoots aan de leiding in het veld, maar zodra Zenyatta ging versnellen explodeerde het publiek op de tribunes. De oren van de merrie schoten naar voren toen ze haar passen begon te verlengen en moeiteloos schoot ze lang de meeste deelnemers. Het is kenmerkend voor Zenyatta dat ze dit altijd op de moeilijkste en meest vermoeiende manier doet: namelijk via de buitenbocht, waardoor ze een grote afstand moet overbruggen.

Toen was het nog slechts een nek aan nek race tussen Zenyatta en Rinterval. Mike Smith mocht Zenyatta niet moe laten worden en spoorde haar dus niet aan om echt te versnellen. Het was echter wel duidelijk dat de jockey van Rinterval alles uit zijn paard moest halen om het gat tussen Rinterval en Zenyatta niet te groot te laten worden. Het mocht echter niet baten. Zonder dat ze ook maar versnelde, kwam Zenyatta moeiteloos als eerste over de finishlijn met meer dan een neklengte verschil.

Mike Smith was in de wolken na de overwinning: "Dit ging zo makkelijk! Ik had de opdracht gekregen haar niet aan te sporen tijdens het laatste stuk. Ze moest vandaag winnen zonder te versnellen op het laatste stuk. Het was ontzettend moeilijk om haar in te houden, daardoor schoot ze te vroeg naar voren. Wanneer ze te vroeg naar voren schiet wordt het te makkelijk voor haar en begint ze om zich heen te kijken. Het is dan net alsof ze naar haar fans zwaait. Ze doet dat ook vaak tjidens de training: dan schiet ze naar voren en begint vervolgens om zich heen te kijken of iedereen het wel gezien heeft."

Deze wedstrijd werd voor de derde keer op rij gewonnen door Zenyatta.
"Dit is echt een geweldig moment voor Zenyatta. Ze is gewoon puur genieten, iedere keer weer. Ze leeft voor het rennen. Ze is chagerijnig wanneer we haar thuis houden, maar zodra ze de baan mag betreden begint ze helemaal te stralen," aldus trainer John Shirreffs.

"Het is iedere keer weer moeilijk om de favorietenrol waar te maken, maar ze is een echte ster en ze heeft ontzettend veel fans die ze nog niet in de steek heeft gelaten. Zenyatta maakt de rensport weer populair.
Vandaag hadden we als doel om haar fit te laten finishen en dat is gelukt. Na de eindstreep danste ze in het rond alsof ze nog helemaal niet had gerend. Het is een van de truukjes die we uitproberen richting ons uiteindelijke doel," zei Shirreffs met een glimlach.

Zodra de starthekken open gingen was het dan ook eigenlijk al een gelopen race. Zenyatta liep met de oren naar voren, en dan weet je eigenlijk al dat ze niet zal worden verslagen. Jockey Mike Smith: "Ze kwam zelfs zo goed uit de starthekken dat ik al mijn kracht moest gebruiken om haar in te houden! Ze wilde vanaf het begin al voorop lopen, maar dat mag ze niet. Het is dan bijna onmogelijk haar bij je te houden. Het was mooi om te zien hoe de rest van de deelnemers alle zeilen bij moesten zetten om bij Zenyatta in de buurt te blijven, terwijl zij zonder enige moeite heel rustig over de finish kwam. Eigenlijk is het best ironisch dat zij hard moeten werken om eerste te worden, en ik hard moet werken om mijn paard zoveel mogelijk in te houden. Na afloop zweette ze nieteens! Ik heb mijn zweep weer niet hoeven gebruiken, en na de overwinning wilde ze zelfs nog een keer! Ze is echt in een superconditie."

Eigenaar Jerry Moss wil het nog niet bevestigen, maar het lijkt erop dat de volgende wedstrijd voor Zenyatta, de prestigieuze Breeders' Cup Classic zal zijn. De merrie schreef deze wedstrijd vorig jaar op haar naam als eerste merrie ooit die de Breeders' Cup Classic wist te winnen. Die wedstrijd zal hoogstwaarschijnlijk de een na laatste wedstrijd zijn in haar carriere.
De Breeders 'Cup Classic wordt op 6 november gehouden op de renbaan van Churchill Downs.

Mocht Zenyatta ook haar volgende wedstrijd winnen, dan zal zij de best verdienende merrie ooit zijn uit de Amerikaanse rengeschiedenis. De merrie heeft tot nu toe achttien keer een wedstrijd gelopen, en werd nog nooit verslagen. Als Zenyatta nog twee overwinning op naam weet te zetten, dan zal ze officieel met pensioen gaan als het beste renpaard aller tijden.

Iris82

Re: Zenyatta moeiteloos naar overwinning nummer 18 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:05

Wat een paard is het toch he.... <3

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:09

_/-\o_

Wat een paard!

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:11

Heb live gekeken! Kippenvel & tranen! Echt geweldig! _/-\o_
Dat de classic haar 1 na laatste race zal zijn is jammer. Maar je moet toch een keer stoppen en 20 overwinningen is natuurlijk wel heel netjes!
Laatst bijgewerkt door xkimmie op 08-08-10 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:12

*zucht* wat een merrie ! *buig*

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:13

Haast ongelofelijk, wat een topper!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:19

Elke keer weer kippenvel, wat zou ik haar graag een keer in het echt willen zien rennen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:20

Echt waar, die merrie brengt mij elke keer aan het huilen....ze is gewoon onbeschrijfelijk goed. Die oortjes naar voren en gewoon niet nat of moe zijn en nog energie voor tien over hebben. Met recht het beste en ongeslagen paard op de renbaan.

Wat zou ik haar graag een keer in het echt zien rennen...

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:24

zit hier met een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen... ongelovelijk, die merrie loopt vrolijk met de oortjes erop langs al die andere dieren, die woest hun best doen om ook maar in haar buurt te blijven

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:25

Haha, super zeg, met gemak hoor, met gemak *\o/*

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:25

Wauw! helemaal van achter gekomen en toch gewonnen super weer van Zenyatta

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:26

dat beest is niet van deze planeet

wat een paard _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:27

De rensport interesseert me normaal niet, maar hier krijg ik gewoon tranen van in mijn ogen! Ongelooflijk wat een paard!!!
Even terzijde. Iemand een idee hoe groot ze is? Het lijkt me best wel een grote merrie.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:29

wauw! erg gaaf paard!
en al 18 keer onverslagen ...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 08:31

Elmee schreef:
De rensport interesseert me normaal niet, maar hier krijg ik gewoon tranen van in mijn ogen! Ongelooflijk wat een paard!!!
Even terzijde. Iemand een idee hoe groot ze is? Het lijkt me best wel een grote merrie.

Zenyatta is 1.73m

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:32

Citaat:
"Dit ging zo makkelijk! Ik had de opdracht gekregen haar niet aan te sporen tijdens het laatste stuk. Ze moest vandaag winnen zonder te versnellen op het laatste stuk.

Dit lijkt niet helemaal te kloppen.

Maar, supermerrie. En geweldig voor Mike dat hij zo'n paard mag rijden +:)+

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:37

Hoe ze aan het einde van de wedstrijd draaft.
Zo van "nog een keer, nog een keer"
Gave merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:37

Hoezo klopt het niet volgens jou? Je zit Mike alleen maar wat versnellen in zijn lichaamsritme, meer doet hij niet.

Wat een fenomenaal beest, ik krijg idd kippevel als ik haar zie, wat een attent beest, ze lijkt me zo bewust van wat ze doet?!?!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:42

Gewoon weer kippenvel!
Wat een topmerrie!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:46

Joolien schreef:
Hoezo klopt het niet volgens jou? Je zit Mike alleen maar wat versnellen in zijn lichaamsritme, meer doet hij niet.

Wat een fenomenaal beest, ik krijg idd kippevel als ik haar zie, wat een attent beest, ze lijkt me zo bewust van wat ze doet?!?!

Kijk nog maar eens naar zijn rechterarm op 2.01 dan.

Maakt mij verder niet uit, maar dan klopt het stukje gewoon niet helemaal 100%.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 08:48

Dat heet aanmoedigen en is in de rensport heel wat anders dan daadwerkelijk aansporen :)
Er komt verder geen zweep aan te pas en ze wordt zeker niet geraakt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:50

jahoor, het paard zal vast het taalkundige verschil weten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:51

Hij maakt idd een beweging wat jockeys vaker doen maar hij slaat m niet.

Grappig om te zien trouwens dat zodra Zenyatta na de overwinning weer hard wilt gaan geeft ie contrastelling. Moet ik maar ff onthouden :P

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:15

Wat een pracht beest is het toch... <3

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:24

*\o/*
wereldpaard! <3