p zondag 25 juli vond het Europees Falabella kampioenschap plaats. Ook de enthousiaste paardenfokkers Bart en Anja Jannes van de Falabella stoeterij El Brezal uit Tessenderlo deden eraan mee. Met hun paarden veroverden zij de felbegeerde titel van Europees kampioen.
Dit jaar werd het kampioenschap georganiseerd in het Nederlandse Elburg. Met 8 paarden in de vrachtwagen en trailer kwamen Bart en Anja aan in Elburg waar ze direct in actie moesten komen. Terwijl de vrienden van Bart en Anja de paarden veterinair lieten keuren en meten, nam Bart de hengst Pablo uit de trailer om hem klaar te maken voor de show.
Om 10.00 uur kon de hengstenshow van start gaan. 'Toen ik samen met Pablo de ring instapte, werd het muisstil. Ik stelde Pablo mooi recht op voor de strenge jury en dit moment leek wel uren te duren. Niemand in het publiek durfde te bewegen', zei Bart fier. 'Opeens ging het voltallige publiek uit de bol toen Pablo moest draven van de jury.' Daarna was het de beurt aan de hengstenveulens. Doordat deze veulens nog bij hun moeders lopen, ging Anja ditmaal ook mee de ring in samen met Bart. Als 12de mochten ze hun hengstveulen Cavano del Brezal voorstellen aan de jury en aan het publiek.
Dan was het tijd voor de prijsuitreiking. Als allereerste werden al de hengsten in de ring geroepen en werd Pablo van stoeterij El Brezal uit Tessenderlo uitgeroepen tot Europees hengsten kampioen 2010. Na een ereronde van Pablo was het tijd voor de prijsuitreiking van de hengstenveulens. Daarbij viel El Brezal alweer in de prijzen. Cavano del Brezal mocht de titel van Europees hengstenveulen kampioen 2010 mee naar huis nemen.
Na de pauze moesten Bart en Anja nog één paardje voorstellen. Een klein merrieveulen dat de naam Alina del Brezal meekreeg. En ook zij won de Europese titel van 2010. 'Ik had het niet verwacht', zei Bart, 'maar toch wel gehoopt. We leven dan ook al al heel lang naar deze dag toe en we zijn elke dag bezig met onze paarden. Dan hoop je dat er goede resultaten volgen natuurlijk.'
Op het einde nam de jury nog even het woord: 'Deze paarden moeten een voorbeeld zijn voor al de aanwezige fokkers en we bedanken ook graag stoeterij El Brezal.' Bart & Anja moeten volgens de jury zeker op deze manier verder blijven doen om zo de kwaliteit van de Falabella paardjes nog meer de hoogte in te krijgen. In de geschiedenis van het Europese kampioenschap is het dan ook nog nooit gebeurd dat zowel het merrie- als het hengstenveulen van dezelfde stoeterij afkomstig is.
Ik ben het eens met wonderboy. Ik krijg het idee dat meneer de voorbrenger nog niet heel ervaren is, hij rent de ring uit, heeft moeite met de bochten, en achterwaarts bij voorstellen is ook niet echt mooi. Het is wel een mooi diertje!
spicegirl
Geplaatst: 04-08-10 20:37
ik weet niet of het aan t voorbrengen ligt, maar ze leek van voren bodemnauw, en frans, en achter koehakkig ?