'Nelis bepaalde het straatbeeld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Nelis bepaalde het straatbeeld'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 15:03

www.echo.nl

Jarenlang trok hij het draaiorgel op zaterdag door de stad. Hij incasseerde alle aandacht van het winkelend publiek met plezier. Maar voor het paard Nelis is de koek op. Hij is met pensioen.

Nelis: wie die naam in Alphen aan den Rijn hoort, weet dat daarmee het paard van de orgelman bedoeld wordt. Nelis is een begrip en een graag geziene gast op zaterdag in het centrum. 'Als paard van de draaiorgelman bepaalde Nelis lange tijd 's zaterdags het straatbeeld in Alphen', weet ook Marja Dieho van kinderboerderij Zegersloot te vertellen. Maar wie nu op zaterdag de orgelman ziet, mist het paard. 'Nelis geniet nu van zijn pensioen en wij hopen dat hij nog een tijdje bij op de kinderboerderij mag blijven. Hij is een bezienswaardigheid.'

'De 26-jarige Nelis heeft 23 jaar het draaiorgel van Koos Meulkens getrokken en nu is het mooi geweest.' Dieho is nauw betrokken bij het wel en wee van Nelis. 'Zo'n tien jaar geleden kreeg het paard een plek bij ons en werd hij ook eigendom van de stichting die de kinderboerderij beheert. Nelis vond het leuk als hij 's zaterdags gehaald werd om het draaiorgel te trekken, maar als hij 's middags terugkwam, dan rook hij de stal en liep toch een stapje harder.'

Nelis is een werkpaard en de combinatie van draaiorgel en paard was heel gewoon. 'Een paard moet wel specifieke kwaliteiten hebben, want het is een kwestie van tien meter lopen en dan stilstaan', weet Dieho. 'Een paard heeft een hoog aaibaarheidsgehalte en er kwamen altijd veel mensen naar hem kijken. De verschillende soorten muziek moet je als paard ook maar leuk vinden, want je staat er wel pal bovenop. Nelis heeft dat allemaal moeten leren en dat is het werk geweest van Meulkens.'

De afgelopen tijd kreeg Nelis problemen met zijn hoeven en moest hij het af en toe al eens laten afweten. 'Met het klimmen van de jaren werd de spierkracht minder en zo'n orgel weegt wel twee ton. Op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken en dat hebben we gedaan. Nelis wordt bij ons goed verzorgd en gaat 's nachts op stal. Overdag krijgt hij aandacht van vaste verzorgsters en wordt rustig bereden.'

Nelis was een graag geziene gast in het centrum en zowel het publiek als de winkeliers lieten hun waardering blijken. Toen een motortje zijn werk overnam bleef dat dan ook niet onopgemerkt. 'Veel mensen vroegen waar Nelis was en wilden iets voor hem doen', laat Meulkens weten. 'Namens Nelis wil ik het Alphense publiek graag bedanken voor alle aandacht en lieve woorden.'

Klik hier voor een foto.

johnvannim

Re: 'Nelis bepaalde het straatbeeld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:06

hahah, ik verwachte echt een enorm trekpaard :), staat er zo'n klein Fjordje... :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:07

och... wat een aandoenlijk verhaal!
Wat een schatje Nelis!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:08

Aaaaaaaaaaaaaaaah neeeeeeeeeeeee Nelis! Hij is zooooo lief!
Zal hem missen voor het orgel :j vind het maar niets nu, dat motortje ervoor :n
Hoop dat hij voor de rest nog een lang en gelukkig leven gaat krijgen :D hij heeft er hard voor gewerkt :D

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:08

hahaha dat was precies zoals het ook bij mij ging :D
Ik rekende ook op een Trekpaard, zeker omdat er ook werd omschreven hoe zwaar zo'n orgel is enz..., klik ik op de link, zie ik een klein schattig Fjordje haha :+ Wel lief hoor en fijn dat hij nu van z'n welverdiende pensioen kan gaan genieten *D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:09

Toen ik de titel las dacht ik al te weten over welk paard het gaat! Leuk te horen dat hij lekker van z'n pensioen mag gaan genieten!

Ik vond het altijd wel leuk om te zien, zo'n paard die rustig staat te wachten en geniet van de aandacht tot 'ie weer een paar meter verder mag :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:23

johnvannim schreef:
hahah, ik verwachte echt een enorm trekpaard :), staat er zo'n klein Fjordje... :D

Ik had precies hetzelfde...:D

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:34

Ach, die Nelis. Toen onze dochter nog klein was heeft zij hem ook regelmatig even een aai gegeven op zaterdag.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:44

Die Nelis toch... met zo'n naam verwacht je inderdaad een Nederlands trekpaard van het Belgisch type, maar geen Fjord. :D

Maar het blijft een braaf paardje. Dat ie maar veel plezier mag hebben als gepensioneerde. :)