Partij voor de Dieren hekelt de paardenmarkt van Loenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Partij voor de Dieren hekelt de paardenmarkt van Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:27

www.destentor.nl

De Partij voor de Dieren gaat de leefomstandigheden voor dieren op de Loenense paardenmarkt aankaarten bij wethouder Olaf Prinsen.

De partij maakte dat gisteren bekend na een bezoek aan het evenement. Eerder dit jaar stelde de partij schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de paardenmarkt in Wenum-Wiesel. Die zijn nog niet beantwoord. Harry Voss, PvdD-raadslid in Apeldoorn, wil liefst een verbod op paardenmarkten, waar paarden urenlang staan te wachten.

Komt dat verbod er niet, dan zou de gemeente in haar vergunningen strenge regels moeten stellen aan het welzijn van de dieren, zegt Voss. Hij was er getuige van dat een van de paarden in Loenen op hol sloeg en op zijn rug terecht kwam. Op de kinderafdeling trof hij twintig jonge konijntjes aan, die door veel kinderen in de handen werden genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:32

Paarden die op hol slaan hou je altijd, daarom heten het paarden en geen fietsen. Sinds wanneer is wachten slecht? Als ze kunnen eten en drinken is er niks aan de hand. En zolang het niet te stressvol is voor de konijnen is er imo ook niks aan de hand.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:37

Ik ben wel eens op een paardenmarkt geweest en dat was echt niet goed geregeld allemaal! Vol in de barende zon en het was HEET die dag, niet onbeperkt water... Veulens aan de buik van de moeder geknoopt en bij die veulens gewoon een touw om hun nek, pfff en dan noem ik de rest allemaal maar niet op... Dus dan vind ik wel dat het allemaal wat strenger kan!

Dus ik vind het wel goed wat hierboven vermeld wordt, er mag nu eindelijk wel eens wat aan gedaan worden van mij!

bolhoed

Re: Partij voor de Dieren hekelt de paardenmarkt van Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:40

Hoe denkt deze dierenpartij over de Oostvaardedersplassen Hier is men tegen bijvoeren en vind men hongerdood natuur

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:52

Paarden lijken tegenwoordig wel van suiker... Volgens mij valt het allemaal best wel mee voor de marktpaarden. Ze krijgen tenminste iedere dag voer en water, iets wat de dieren in de Oostvaardersplassen niet krijgen...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:23

Asyaa schreef:
Paarden die op hol slaan hou je altijd, daarom heten het paarden en geen fietsen. Sinds wanneer is wachten slecht? Als ze kunnen eten en drinken is er niks aan de hand. En zolang het niet te stressvol is voor de konijnen is er imo ook niks aan de hand.

_O-

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:39

Gezien de houding die deze one-issue-partij aanneemt bij ECHT dierenleed: de slachting elk jaar in de Oostvaardersplassen, heeft deze club m.i. geen recht van spreken meer.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:41

Ik ben er gisteren geweest en ik vond juist dat ze het daar goed geregeld hadden. 1 pony met een bezeerd been gezien en deze is op vraag van de organisatie, door de eigenaar weg gehaald. Een andere pony is helaas bezweken (door stress?) Er was meteen een DA bij. De paarden stonden op gras! en er was vers water aanwezig, waar veel eigenaaren gebruik van maakten. Vooral dat laatste mis ik op sommige andere plaatsen nog wel eens.

En inderdaad laten ze eerst maar eens gaan bijvoeren als dat nodig in die natuurgebieden, daar is veel meer over te zeggen dan over paardenmarkten.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:58

Ik vind het inderdaad ook onzin dat hier zo'n ophef over wordt gemaakt..
Laat ze eens vaker gaan kijken en niet na 1 markt al oordelen

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:23

Hoezo ze maken tegenwoordig om de kleinste dingen problemen.
Bij de Partij voor de Dieren doe je toch niet snel iets goed.
En ja paarden zijn dieren. Dus die kunnen op hol slaan.

En laats ze eerst maar eens zorgen maken over die oostvaardersplassen(of zo iets)

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:27

sumic schreef:
Ik ben er gisteren geweest en ik vond juist dat ze het daar goed geregeld hadden. 1 pony met een bezeerd been gezien en deze is op vraag van de organisatie, door de eigenaar weg gehaald. Een andere pony is helaas bezweken (door stress?) Er was meteen een DA bij. De paarden stonden op gras! en er was vers water aanwezig, waar veel eigenaaren gebruik van maakten. Vooral dat laatste mis ik op sommige andere plaatsen nog wel eens.

En inderdaad laten ze eerst maar eens gaan bijvoeren als dat nodig in die natuurgebieden, daar is veel meer over te zeggen dan over paardenmarkten.

Ja ik ga ook wel eens samen met de eigenaar met de verzorgpaarden naar de paardenmarkt. Onze paarden staan er altijd goed bij. Aan de verzorging ligt het niet.
Maar als er geen water wordt georganiseerd waar we geen gebruik van kunnen maken kunnen we ook niet veel. Om nou allemaal flessen vol mee te gaan zeulen schiet ook niet bepaald op..
Dat zou ik wel graag zien, dat er op alle markten ergens een kraantje is waar je water kunt pakken. De eigenaren kunnen zelf voor emmers zorgen.

Volgende maandag is er weer markt in Bemmel, ik kan me van vorig jaar herinneren dat het daar wel erg goed geregeld was. :) En daar zag ik ook controle van de dierenbescherming. Dat moet wel blijven gezien de beroerde conditie van sommige paarden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:45

nog even en dan mogen maneges ook niet meer :+ die arme dieren die uren per dag met een ruiter op de rug moeten lopen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:49

mirgino schreef:
nog even en dan mogen maneges ook niet meer :+ die arme dieren die uren per dag met een ruiter op de rug moeten lopen :+

Nog even en paardrijden mag niet, want paarden zijn dan niet meer vrij om links te gaan als ruiter rechts wilt.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:32

mirgino schreef:

ik vind sommige maneges ook wel sneu. Ik vind best dat ze daar wat meer eisen aan zouden mogen stellen. Bij de paardenmarkt vind ik ook goede regels en streng handhaven dan kan het allemaal best. als een paard in een stand mag staan kan hij ook op de paardenmarkt staan.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:08

Als je een klein beetje van dieren en in dit geval paarden houdt, moet je er toch niet aan denken dat jouw lievelingsdieren 's morgens op de markt worden vastgebonden aan een ijzeren stang en dan maar afwachten of er iemand langskomt die 'm wil kopen en meeneemt (naar wie weet waar naartoe?) Wat zijn wij voor een land? Gaan wij dierenwelzijn nog ooit serieus nemen?

Moeten wij het normaal gaan vinden om een paard van de hand te doen zoals je in een dierenwinkel een parkiet of konijn kunt aanschaffen? (wat ik, eerlijk gezegd, al absurd en afschuwelijk vind.)

Ik dacht van niet.

In Zweden schijnen ze wat verder te zijn, daar is inmiddels een wet aangenomen die het verbiedt één paard te houden. Paarden zijn immers kuddedieren. Sociaal contact is van levensbelang.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:13

ik ben er zelf gisteren ook geweest.

er was water en hier werd gebruik van gemaakt.

als pony;s te onrustig werden, werden ze op een andere plek gezet om de rust te bewaren.

en idd die pony met dat beentje is op veroek weg gehaald.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:17

Ik ben er vorig jaar geweest, er was bijna geen water uitgedeeld aan de dieren, ze stonden urenlang in de volle , brandende zon. en sommige stonden zo kort dat ze nieteens bij t gras konden en niet werden gevoert. Ik vind dat er overal, op iedere paardenmarkt iig water gegeven moet worden. && Ik zou hierop zeggen dat ze alleenmaar wat strengere regels moeten maken, maar een verbod is echt niet nodig, nog ff en dan mag niks meer, er kan altijd wel wat gebeuren.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:19

Vind niet dat paardenmarkten verboden moeten worden mits ze maar onder goede omstandigheden daar staan.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:06

Als "wachten" het probleem zou zijn, dan mogen ze de eigenaren van paarden die 23 uur per dag op stal staan en 1 uur per dag in de krul gereden worden ook eens gaan aanpakken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:11

Cayenne schreef:
Op de kinderafdeling trof hij twintig jonge konijntjes aan, die door veel kinderen in de handen werden genomen.

Goh, dan mogen ze de kinderboerderijen ook wel eens aan gaan pakken....

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:14

ik ben er ook geweest en het was erg druk maar ze hebben wel gras en er was genoeg vers water.
ik heb wel eens erger gezien (HEDEL bijv.) daar stonden de bierkramen achter de paarden en het publiek moest zowat over de paarden heen.
dronken lui besprongen de paarden gewoon...dat was pas erg!

sommige handelaren (neem voor shetlanders bijv.) zijn rouwdouwers en proppen er veel in 1 vrachtwagen en komen bijv uit limburg rijden....daar moeten ze eens naar kijken!
de organisatie liet pony's met wonden weg halen door de eigenaren...dus ja.

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:19

sumic schreef:
Ik ben er gisteren geweest en ik vond juist dat ze het daar goed geregeld hadden. 1 pony met een bezeerd been gezien en deze is op vraag van de organisatie, door de eigenaar weg gehaald. Een andere pony is helaas bezweken (door stress?)
.

Dat mag sowieso ook helemaal niet voorkomen in mijn ogen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:29

En wat doen ze dan met bijv. Hedel..... Vind het allemaal wel wat overtrokken en incidenten als op hol slaan e.d. heb je toch. Wel moet het paard gewoon kunnen drinken of dat regelmatig krijgen en ook wat hooi te knabbelen.

Dieren die niet goed zijn, moeten sowieso bij inschrijving of aanmelding bij de organisatie al geweigerd worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:33

winnietje3 schreef:
Maar als er geen water wordt georganiseerd waar we geen gebruik van kunnen maken kunnen we ook niet veel. Om nou allemaal flessen vol mee te gaan zeulen schiet ook niet bepaald op..
Dat zou ik wel graag zien, dat er op alle markten ergens een kraantje is waar je water kunt pakken. De eigenaren kunnen zelf voor emmers zorgen.

Daarmee wordt de verantwoordelijkheid dus wel bij een ander neergelegd.
Terwijl ik vind dat je daar als eigenaar van de paarden zèlf verantwoordelijk voor bent.
Ik vind het echt schandalig dat er gewoon op gegokt wordt dat er ergens wel een kraantje is. En zo niet, jammer maar helaas. ;(
Neem een paar volle jerrycans mee, dan weet je zeker dat de paarden water hebben.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:34

bolhoed schreef:
Hoe denkt deze dierenpartij over de Oostvaardedersplassen Hier is men tegen bijvoeren en vind men hongerdood natuur

daar heb je een heel mooi punt