Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 19:58

http://www.bndestem.nl

"Het is een wonder dat er geen gewonden zijn gevallen ", foetert eigenaar Leon van de Pluijm van manege Den Goubergh in Roosendaal. De traditionele missing man formation die woensdagmiddag als eerbetoon aan de overleden Roosendaalse vlieger-kolonel Henk van der Vlies laag over Zegestede vloog, maakte ook op de naburige paarden- en ponystal zeer grote indruk. "Binnen reden op dat moment vier deelnemers aan onze jaarlijkse dressuurwedstrijd.

Ineens was er dat vliegtuiglawaai, het leek wel een grote knal. De vier paarden gingen ervandoor en een van de ruiters, een oudere man, werd uit het zadel geworpen. Hij had zijn nek wel kunnen breken, maar bleef gelukkig ongedeerd", zegt Van de Pluijm. Ook buiten sloegen paarden op hol en vlogen inrijdende ruiters uit het zadel. "Bij de buren renden paarden en veulens dwars door het prikkeldraad richting snelweg. De buurman heeft ze gelukkig op tijd kunnen vangen. Levensgevaarlijk, het had veel erger kunnen aflopen."

Omdat iedereen er met de schrik vanaf is gekomen en de schade meevalt, wil Van der Pluijm 'de luchtmacht niet aansprakelijk stellen'. Maar forse kritiek heeft hij wel op het ministerie: "Ze hadden ons toch even kunnen bellen? Niet iedereen leest de krant."

Majoor Sidney Plankman zegt dat Koninklijke Luchtmacht het bijzondere afscheid in een persbericht heeft aangekondigd. "Dat is de procedure. Ook worden speciale vliegbewegingen op onze website gezet. We vinden het heel vervelend dat mensen en dieren toch zo zijn geschrokken. Voor klachten en schadeclaims kunnen mensen contact opnemen met het ministerie. We hebben hier een goede procedure voor."

De Hercules en drie F-16's kwamen op zo'n vierhonderd meter hoogte over. Boven de begraafplaats verliet één van de toestellen de formatie om het gemis van de overleden vlieger te symboliseren.

Een filmpje van de Missing Man Formation die over Roosendaal vloog.

Plaatje1990

Re: Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:01

Ik vind als je zoiets weet dan moet je die dag je lessen gewoon aanpassen en de ruiters erop alert maken dat zoiets kan gebeuren. Om nu de luchtmacht helemaal de schuld te geven vind ik erg ver gaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:02

Paula1990 schreef:
Ik vind als je zoiets weet dan moet je die dag je lessen gewoon aanpassen en de ruiters erop alert maken dat zoiets kan gebeuren. Om nu de luchtmacht helemaal de schuld te geven vind ik erg ver gaan.

Dat is dus het hele punt. Ze wisten het niet.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:03

Cayenne schreef:
Paula1990 schreef:

Dat is dus het hele punt. Ze wisten het niet.

Nee, maar moeten ze alle bedrijven/maneges gaan bellen hierover ? Vind het wel wat ver gaan...

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:04

Er waren geen lessen bezig, maar een grote dressuurwedstrijd. Zelfs mijn enorm coole en brave ruin schrok zich rot!

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:04

zoals er stond wist hij er niets van af, wat ik eruit begreep.
Erg naar voor alle betrokkenen,die zullen vast geschrokken zijn. Maar fijn dat er niemand gewond geraakt is.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:06

Ik vind het echt prachtig om zoiets te zien. En je kan moeilijk verwachten dat ze bij alle buurtbewoners een brief in de bus gaan gooien over tientallen km want overal zijn paarden / honden / katten die kunnen schrikken van het lawaai.
Als ze het in het nieuws hebben aangekondigd vind ik het al heel netjes.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:06

Tja, vind dit heel lastig.

Net even het filmpje bekeken, wat een T-herrie zeg, geen wonder dat alle paarden/ponys er vandoor gingen :=

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:08

Sussie85 schreef:
Er waren geen lessen bezig, maar een grote dressuurwedstrijd. Zelfs mijn enorm coole en brave ruin schrok zich rot!

Mijn excuses, stond idd wedstrijd.

Kijk dit kan gebeuren en heel lullig dat ze dat niet wisten maar ook onweer kan heel rap opkomen en erg veel lawaai maken waardoor ze kunnen schrikken. Altijd alert blijven met paarden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:08

Vind het ook een beetje overdreven. Er zullen echt wel meer wegen naar Rome zijn geweest dan alleen de krant. Je kunt niet van ze verwachten dat ze naar iedere paardeneigenaar even een belletje plegen.

Zo blijkt maar weer dat ieder paard, hoe braaf & bomproof ook, altijd kan schrikken.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:09

Jeeeeeeeetje, wat een lawaai!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:10

Deze manege ligt hemelsbreed denk ik 50-100m van de begraafplaats. Ze voerden de missing man dus ook echt recht boven de manege uit. De vliegtuigen maakten al een enorme herrie maar die naverbranding die aanging maakte echt een helskabaal. Was de naverbranding weggelaten dan was er niets gebeurd.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:11

jeetje dan schrik je ook , hier vorige week donderdag precies het zelfde . ik had les met mn paard , vliegen er niet 2 straaljagers over . als ik goed had gekeken kon ik zo zien wie er inzaten . echt belachelijk...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:12

Pony's door het prikkeldraad.. je moet ook geen prikkeldraad om je land hebben...

Moeten ze nou werkelijk iedereen gaan waarschuwen?
Ik vind van niet... dan hou je niets meer over joh

Knap stom dat het gebeurt is, gelukkig geen gewonden.

Seasons

Re: Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:13

Ze hoeven niet iedere paardeneigenaar te waarschuwen, maar de manege's in de buurt konden ze toch wel waarschuwen?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:13

vind het een beetje ver gezocht dat die man vind dat ze erover hadden moeten bellen. mij valt meer op dat de paarden van de buren door het prikkeldraad zijn gegaan, waarom staat daar in vredesnaam nog prikkeldraad vraag ik me dan af.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:13

Jolliegirl schreef:
Pony's door het prikkeldraad.. je moet ook geen prikkeldraad om je land hebben...

Ook van draad of hekwerk kunnen ze lelijke wonden oplopen wanneer ze er doorheen gaan hoor.
Neemt niet weg dat ik er zelf ook niet voor zou kiezen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:14

Nee vind ik niet, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, neem aan dat de manege-eigenaren geen kluizenaars zijn.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:16

Het is de krant die dit nieuwsbericht plaatst. Die snappen niet zo veel van paarden. Die maken van schrikdraad prikkeldraad. De enige stal die veulens en jonge dieren buiten heeft staan in de buurt van die manege heeft zeker geen prikkeldraad om hun weides.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:19

Sussie85 schreef:
Het is de krant die dit nieuwsbericht plaatst. Die snappen niet zo veel van paarden. Die maken van schrikdraad prikkeldraad. De enige stal die veulens en jonge dieren buiten heeft staan in de buurt van die manege heeft zeker geen prikkeldraad om hun weides.

oke, duidelijk! :)

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:20

Tja, inderdaad niet iedereen leest de krant en dergelijke dingen. Er word altijd maar verwacht dat je op de hoogte bent van bepaalde dingen die soms zelfs alleen op internet te achterhalen zijn maar er word vaak geen rekening mee gehouden dat niet iedereen het ziet of internet heeft, mara dan krijg je als verweer dat het je burgelijke plicht is om dat in de gaten te houden ;)

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:22

Maar wat als ze het wel hadden geweten,wat hadden ze dan willen doen?
Eey jongens er komt zo een straaljager aan; even de hoefjes in de oren en dus niet schrikken :Y) .
Ook al weet de ruiter wat er gaat komen, het paard schrikt niet meer of minder van.
De wedstrijd ervoor even stilleggen zullen ze ook niet doen denk ik.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:23

Ik vind het onzin dat ze iedere manege/paardenhouder zouden moeten inlichten.
Het heeft in de krant gestaan, dus men had het kunnen weten.
Ik vind het zelfs ongepast om in de media over dit eerbetoon te gaan lopen klagen, er is tenslotte niks ernstigs gebeurd. Mekkeren over wat had kunnen gebeuren vind ik in dit geval erg flauw.....

Ik vind die missing man formatie een mooi gebaar. Die familie moet iemand missen. Dáár heb ik medelijden mee......

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:23

Cayenne schreef:
De vier paarden gingen ervandoor en een van de ruiters, een oudere man, werd uit het zadel geworpen. Hij had zijn nek wel kunnen breken, maar bleef gelukkig ongedeerd", zegt Van de Pluijm.

Dus wat was het probleem dan? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:27

Ik zie het probleem niet, als manege eigenaar leef je toch niet onder een steen lijkt mij. Dat je dan besluit het plaatselijke suffertje niet te lezen en zo'n aankondiging te missen.. daar kies je zelf voor. Anders was er geweten dat dit zou gebeuren op welk tijdstip en had men er rekening mee kunnen houden in de planning door dan niet te rijden. Was er dan ook helemaal niemand van de aanwezige die het wist en dacht: laat ik het eens opgooien? Kan me niet voorstellen dat er niemand daar de krant leest. Zelfs ik lees dat stomme blaadje hier met merendeel reclame just in case er eens wel wat instaat wat ik moet weten.. als ik een manege had zou ik het zeker in de gaten houden. Je weet tenslotte nooit wat gemeente of wat dan ook bedenkt om te gaan doen. Ze hadden ook een boom kunnen gaan omzagen...

Kan die man moeilijk doen, maar het is toch niet het probleem van de luchtmacht dat hij geen krant leest? "Ze hadden ons toch even kunnen bellen?" Ja vast ze gaan elk bedrijf met paarden en alle individuele paarden eigenaren binnen een straal van een km persoonlijk opbellen om te vragen of ze de krant wel gelezen hebben 8)7 En wat als je dan op 4 km afstand je paard hebt staan en op dat moment net een buitenrit maakt in de omgeving van de begraafplaats, dan hadden ze die ook moeten bellen.. zo blijven ze bezig!

Vind het een mooi gebaar die missing man formation, heb meer medelijden met die familie dan deze manege-eigenaar, wat wil die hiermee?