Fotoverslag van het EK dressuur Junioren en Young Riders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Fotoverslag van het EK dressuur Junioren en Young Riders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 20:11

Bokker Saskiakur had de eer om mee te mogen naar het prachtig georganiseerde EK Junioren/Young Riders 2010 in Kronberg, Duitsland. Het indrukwekkende terrein waar het werd georganiseerd was van de EK, WK en Olympiade amazone Ann-Katrin Linzenhoff.
Afbeelding
Omgevingsfoto

Zowel de Junioren als de Young Riders waren er klaar voor. Voor het Junioren-team was het helemaal spannend want dit bestond uit een geheel nieuw team, sommige nog wel met ervaringen uit de ponycarriere.

De Nederlandse afvaardiging ziet er als volgt uit:

Junioren (14 – 18 jaar):
Danielle Houtvast (Puth) - Rambo (v. Gribaldi)
Stephanie Kooyman (Rotterdam) - Winston (v. OO Seven)
Anne Meulendijks (Heeze) - MDH Ohio (v. Indoctro)
Teddy Wiedeler (Middenbeemster) - Seigneur (v. Le Vainqueur)

Young Riders (16 – 21 jaar):
Robin Beekink (Heeswijk Dinther) - Pablo (v. Ferro)
Angela Krooswijk (Prinsenbeek) - Revino (v. Rohdiamant)
Michelle van Lanen (Uden) - Incredible (v. Voltaire)
Danielle van Mierlo (Maasland) - BMC Ucento (v. Metall)

De meeste amazones vertrokken met paard en familie zondag richting het evenement. We hebben met zijn alle een geheel leuk Nederlandse Kamp opgebouwd waar we vele avonden gezellig hebben zitten genieten. Dat maakte de sfeer erg goed. De paarden stonden er goed bij en zo ook de ringen en de omgeving. Het was daadwerkelijk prachtig. Je keek je ogen uit en na die gehele week was je nog steeds in de wolken.

Voor de dames begon maandag het toch wel de kriebelen. De VET check stond op het programma! Samen met de Bondscoach Tineke Bartels en natuurlijk Henk van Dijk (teamveterinair) hebben ze zich hiervoor goed op voorbereid. Dit resulteerde dat alle paarden door de keuring kwamen en ze zich op de wedstrijd konden richten. Iedere reed voor zich en concentreerde op zijn eigen kunnen en paard. Daarnaast bleven ze wel een team en gingen ze voor elkaar. Dat was heel mooi om te zien.
AfbeeldingAfbeelding
Rambo en MDH Ohio
Afbeelding
Incredible, van Michelle van Lanen, laat zich zien dat hij een echte hengst is

Dinsdagavond was de opening van het concours georganiseerd, alle ruiters en amazones die deelnamen aan het EK werden opgehaald met koetsen die ons naar het stadsplein van Kronberg brachten. Zelf zat achter in de auto met de ouders van Angela Krooswijk en Danielle Houtvast en hielde de Nederlandse Vlag eruit. Dit leidde ertoe dat wij als enigste auto door mochten rijden en met de stoet mee konden rijden. Dat maakte wel wat hilarische momenten bij ons los. Zeker om niet te vergeten! Moet zeggen, die Duitsers hebben het er wel een enorm feest van gemaakt. Super! Veel toeschouwers kwamen kijken en eenmaal aangekomen was het ook bommetje vol.. Ieder land moest zich presenteren in hun eigen taal en daarna werd het EK officieel geopend.
Afbeelding
Nederland tijdens de opening

Nadat de loting en opening was geweest, waren de eerste starttijden bekend. Woensdag begon voor beide teams de 1e helft. Bij de Junioren beet Stephanie Kooijman het spits af. En hoe! Een prachtig resultaat behaalde ze, namelijk 71,027%, en dit resulteerde in het eindklassement een vierde plek. Zeer veel bewondering voor de 17-jarige amazone, die Winston helemaal zelf opgeleid. Anne Meulendijks moest als 2e Nederlander aan de start verschijnen. De heersend Nederlands kampioene bij de Junioren reed een mooie proef, maar had te maken met een foutje. Ze behaalde toch nog een knappe score van 69,135% . Een achtste plaats in de individuele stand. Na de 1e dag stonden de Junioren op een zilveren medaille. Was het nog haalbaar voor goud? Bij de Young Riders begon Robin Beekink als 1e Nederlander de proef. Een zeer imponerende combinatie, die getrained word door Anky van Grunsven, die een mooie proef neerzette. Het resultaat was 69,105%, goed voor een achtste plaats. Michelle van Lanen was de 2e starter met haar, natuurlijk niet te vergeten, Incredible. Heel mooi om te zien dat deze combinatie nog steeds voortzet. Ze scoorde met Incredible 68,789%. Dit betekende dus ook dat de Young Riders op zilver stonden.
Afbeelding
Anne geconcentreerd tijdens haar landenproef
Afbeelding
De swingende Winston, hier tijdens de prijsuitreiking, liet zich van zijn beste kant zien op het EK

Donderdag stond de tweede helft van het programma erop. Bij de Junioren moesten Teddy Wiedeler met Seigneur van start en Danielle Houtvast met Rambo. Voor mij een spannend dag omdat ik met Danielle mee was en alles van dichtbij meemaak. Het is heel mooi om te zien hoeveel ze samen met Leida (Collins-Strijk) , haar instructrice, heeft behaald. We hebben gelukkig nog Teddy kunnen aanmoedigen die een 10e plek behaalde en een percentage van 68,342%. Vervolgens moest Danielle haar proef rijden. Man o man wat waren met zijn alle gespannen maar ook blij om haar zo imponerend door de baan te zien rijden. Zelf hielp ik naast haar vader mee om alles klaar te maken voor haar, maar fotografeerde ik ook. Ik weet nog dat haar moeder vol spanning naast me trillend zat te filmen. Zoveel emotie kwam los. We wisten voordat Danielle ging rijden dat we sowieso teamzilver hadden, maar dit betekende niet voor haar dat ze minder daardoor ging rijden. Ze probeerde eruit te halen wat er in zat. En dat deed ze! Ze was de beste Nederlandse combinatie en behaalde maarliefs een individuele 2e plek met een persoonlijk record van 72,270%. Een kippenvel moment en natuurlijk trots op Danielle en op derest van de dames. Een mooie verdiende zilveren plak was een mooi begin van het EK. Het goud ging naar Duitsland die onverslaanbaar goed waren. Denemarken werd zeker verdiend 3e en behaalde dus brons. Belgie had net helaas geen podiumplaats en werd 4e.
Afbeelding
Junioren behalen teamzilver
Afbeelding
Teddy's imponerende hengst Seigneur tijdens de ereronde

Dan waren de Young Riders aan de beurt. Danielle van Mierlo en Angela Krooswijk moesten zich nog het beste laten zien. En dat deden deze meiden! Danielle van Mierlo reed donderdag een topproef met haar imponerende BMC Ucento. Ze behaalde met 72,105% een derde plaats in het individuele klassement en werd daarbij de beste Nederlandse combinatie bij de Young Riders. Angela Krooswijk ging als laatste Nederlander met Revino 2 van start. Ze reed een nette proef maar behaalde net geen podiumplek en behaalde een score van 71,947% en hiermee een vierde plaats. Dit betekende voor ook voor de Young Riders een zilveren plak. Goud was helaas niet haalbaar. Daarvoor waren de Duitsers weer te sterk met o.a. regerend Europees Kampioen Fabienne Lütkemeier, die goud wonnen. Ook Denemarken behaalde brons dit keer.
Afbeelding
Angela en Revino tijdens haar proef
Afbeelding
Young Riders behalen ook teamzilver

Omdat beide teams zo goed hadden gepresteerd hoefden ze pas weer zaterdag aan de start te komen voor de individuele proef en hadden we vrijdag een rustdag. Tineke liet ons weten dat we dan ook hiervan moesten nemen. We konden leuke dingen doen en het team ging samen met Tineke en Henk 's avonds uit eten.

Zaterdag stond, zo gezegd, het individuele proef op het programma. Dit keer moesten de Young Riders eerst van start. Danielle van Mierlo behaalde hierdoor een verdiende 3e plek en behaalde brons. Deze combinatie piekte op het juist moment want iedereen was onder de indruk hoe ze het hebben geflikt. Danielle behaalde een persoonlijk record 74.368 % achter Fabienne Lütkemeier en Sanneke Rothenberger die goud en zilver behaalden. De overige Young Riders-amazones lieten zich zeker ook zien. Robin Beekink werd achtste met Pablo met 71.263%. Jammer was wel voor Angela Krooswijk die helaas veel fouten maakte in haar proef waardoor er geen medaillekans inzat en daalde in het klassement. Ze werd nu negende met een score van 71.000 %. Michelle van Lanen reed een heel goede proef met Incredible en de combinatie werd elfde met 70.211 %. Helaas betekende dit voor Michelle dat ze als 4e Nederlander moest afvallen voor de finale. Volgens mij was het voor het eerst dit jaar op het EK dat er geen kleine Finale was. Vond het erg jammer voor Michelle. Zeker met haar Incredible was het nog leuk geweest als ze zondag nog kon rijden.

Later die dag moesten de Junioren rijden. Kwam er nog een individuele medaille bij? Was het mogelijk dat een van de Junioren of misschien wel meerdere ook een medaille ging pakken?
Afbeelding
Danielle van Mierlo onderweg naar haar bronzen plak

Teddy Wiedeler eindigde met de bruine hengst Seigneur op de 15e plaats met 67.684% en ook voor haar gelde helaas dat ze zondag niet de finale kon rijden. Ze had zich erbij neergelegd maar met haar imponerende hengst was het nog wel gaaf om hun twee nog even in de ring te zien. Anne Meulendijks eindigde met MDH Ohio net achter Stephanie op een zesde plaats met 70.684%. Ze liet even goed duidelijk maken dat ze niet nog een fout ging maken en ging ervoor. Geen medaille helaas maar een goed doorzettingsvermogen heeft Anne wel. Top!
Stephanie Kooijman reed een jammer genoeg geen foutloze proef. Ze werd vijfde met 71.053%. Helaas had ze wel veel puntenverschil maar ze zet zich een geweldige prestatie neer met haar Winston. Dit paard heeft nog veel talent verborgen zitten. Tijdens de prijsuitreiking van het teamzilver keek iedereen zijn ogen uit. Wat een beweging heeft dat paard en ik ben er van overtuigd met behulp van het geduld en rijvaardigheid van Stephanie dat dit nog een talent voor de toekomst is.
Toen moest Danielle nog haar proef rijden. Met een mooie behaalde individuele 2e plek in de landenproef was dit wel een mooie bevestiging voor hun twee. Maar of dat alles weer lekker liep... Dat was de vraag. Zowel ik al eerder heb gehoord en te hebben gelezen is het wel zo; De naam Danielle lijkt geluk te hebben gebracht. Vol spanning zaten we te kijken, en ik te fotograferen, naar haar proef die ze foutloos reed. Hoewel voor het gevoel van Danielle wat minder was dan gister was het zeer zeker niet slecht. Zelfs nog steeds zeer goed. Ze behaalde weer een persoonlijk record van maarliefs 73.421%. Toen was het lange wachten nog daar. Er moesten nog genoeg combinaties na haar starten en zowel Danielle, de ouders maar ook ik hielden het niet meer uit. Danielle ging maar rondjes lopen, de ouders een snelle kijk op de proeven van de concurrentie en ik leunend tegen Rambo aan. Hij had geen idee wat er volgens mij allemaal aan de hand was met de dollende kippen om hem heen. Tot op de allerlaatste combinatie bleef het spannend. Toen Florine Kienbaum als laatste starter haar proef begon, stond Danielle nog een 3e plek. De Duitsers waren sterk dus de kans was groot dat Danielle net 4e zou eindigen. We zijn maar naar de binnenbak gestapt omdat we het anders niet meer volhielden. Eenmaal daar aangekomen kregen we te horen dat ze brons had. Tranen van spanning, emotie maar natuurlijk blijdschap kwamen. Ik was er zelf ook zo in meegesleept dat ik het ook niet meer droog kon houden. Een kippenvel moment tijdens de ceremonie en de ereronde. Naast die van Danielle vond ik het ook prachtig om te zien hoe de rest van de dames zich zo goed hebben laten zien. Daarvoor heb ik alleen maar respect.
Afbeelding
Danielle met Rambo tijdens een keurig uitgevoerde uitgestrekte draf

Na een goede nachtrust stond zich nog wel een belangrijke dag op ons te wachten. De grote finale. De Kur op Muziek! Persoonlijk heb ik helaas, naast Danielle, geen andere combinaties gezien maar ben ik zeer blij om naderhand te zien dat Nederland gewoon 3,4 en 5 is geworden met een geheel nieuw Junioren Team. Vijfde werd Anne Meulendijks, getraind door Tommie Visser. Zij scoorde 73.350%. Hier een citaat wat ik toch niet achterwegen wilde laten van Wim Ernes: “Anne groeide in de wedstrijd en reed een zeer expressieve en gedurfde proef, waarbij Ohio veel kracht en uitstraling toonde.”
Stephanie Kooijman werd knap vierde met 73,450%. Had haar eigenlijk nog wel zeer graag op een podiumplek zien staan. Een ontzettend leuke, spontane meid! Knap hoor met een 7-jarige dier! Voor haar ook een citaat, ditmaal van Bondscoach Tineke Bartels: “Kooijman maakt dagelijks progressie en overtreft zichzelf iedere keer opnieuw”. Jurylid Wim Ernes: “Stephanie werd gedurende de wedstrijd steeds beter. De eerste dag kon zij nog wat beter scoren op de verbinding, maar dit werd steeds beter. Winston heeft veel expressie met mooie opwaarts getoonde verruimingen. “

Dan was het ook voor Danielle aan de beurt. Zoals ik al zei heb ik helaas de overige Junioren-combinaties niet gezien omdat ik voor haar klaar wil staan. Ze ging met een ontspannen gevoel het paard op met het idee dat de 2 medailles die ze al had niet meer konden worden afgenomen. En gelijk heeft ze! De Kur op Muziek vind ze toch wel het leukste onderdeel om te rijden, zo had ze me dat gezegd. Rambo word daardoor ook beter van. Ik heb tijdens de kur daadwerkelijk genoten. Een lekker opzwepend en vrolijke beat waarop Rambo letterlijk op danste. Danielle was tevreden en haar gevoel werd bevestigd met nog een keer een persoonlijk record van 76.900 %. Drie keer een persoonlijk record is geweldig. Hierna was het weer het lange wachten en Danielle stond weer tot aan de laatste combinatie op de 3e plek. Zou ze weer een medaille halen of greep ze er net naast. Nou, ze had het weer geflikt hoor!! Wauw... wat een EK en zeer zeker met je dierbaarste vriendin met wie je mee mag en die je al enige tijd kent. Voor de 3e keer op rij stond ze daar op het podium en reed ze haar ereronde. Ik ben ontzettend trots op haar. Niet alleen op haar, hoor. Op alle meiden!!!

Ik mocht mee met de persconferentie wat voor mij persoonlijk een hele leuke ervaring was. Het goud ging welverdiend naar Charlott-Maria Schürmann uit Duitsland die 3x goud won. Catherine Dufour uit Denemarken won zilver. Met een mooie afsluiting van Danielle's Junioren jaar zijn we nog op de tribune gaan zitten om de Young Riders aan te moedigen.
Afbeelding
Danielle trots met haar 3 medailles

Angela moest als 1e Nederlander van start. Met haar Michael Jackson-kur , wat ik persoonlijk daadwerkelijk prachtig vind, werd ze zevende met Revino 2 met 72.700 %. Ze reed een foutloze kür en reed alle oefeningen op de punten. Robin Beekink vond ik samen met haar Pablo een hele fijne combinatie om naar te kijken tijdens de kur op muziek. Een slimme beslissing om rustige, klassieke muziek te kiezen en dat maakte het ook helemaal af. Ze behaalde een vijfde plaats met 75.550 %. Ik had voor haar gehoopt op een hogere klassering. Heel erg jammer vond ik het voor Danielle van Mierlo met haar BMC Ucento die net haar 2e bronzen plak mistte. Ze had zo'n pittige en gedurfde kur gereden dat ik had gehoopt dat ze een Duitser of Deense eraf had kunnen schoppen. Ze behaalde wel een topscore van 77,00% maar kwam helaas net te kort. Ik heb wel absoluut genoten van haar kur, ondanks van haar foutje. Dat had waarschijnlijk haar de das omgedaan. Fabienne Lütkemeier werd op derde keer op rij, net zoals Maria, kampioen en won goud. Haar kur is mijn favoriet en zeer zeker haar paard. Ze hadden wel helaas te kampen met veel spanning tijdens de kur maar hoeveel bewegingskracht dat paard heeft is abnormaal. Zilver won Sanneke Rothenberger die een dramatische kur met zich meebracht. Ze reed een simpele maar wel een foutloze kur wat genoeg was voor zilver. Het brons ging naar de Deense combinatie Anna Kasprzak en haar Blue Hors Future Cup.
Afbeelding
Pablo, onder Robin Beekink, danste zowel als bij de kur als bij de prijsuitreiking door de baan

Ik heb de hele week genoten van dit prachtig EK in Kronberg, Duitsland. Als laatste wil ik kwijt dat ik heel veel bewondering en respect heb voor deze talentvolle meiden, en voor mijn persoonlijke ervaring Danielle Houtvast. Ben enorm trots op wat ze behaald hebben en ik hoop dat jullie ook genoten hebben.

Saskiakur.

foto's: www.hippoinvision.nl

Sjoert

Re: Fotoverslag van het EK dressuur Junioren en Young Riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:23

Super verslag en super foto's!
Respect! :9

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:41

Inderdaad; knap gedaan!
Complimenten +:)+

lisanne_vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:43

goed verslag zeg mooi mooi

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:46

goed hoor, wat een mooie paarden en goede ruiters!!

TheFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:56

Heel goed verslag!

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:56

Prachtige foto´s en verslag!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:57

Mooie foto's!!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:58

Mooi verslagje, gefeliciteerd aan alle ruiters!

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:04

Leuk verslag Saskia! Geweldige prestaties van alle meiden maar natuurlijk van ons Limburgse meisje Daniëlle Houtvast!

Proficiat Daniëlle, we zijn trots op je!!!!!

Trouwens mooie foto's Saskia, maar dat ben je aan je stand verplicht!! :+

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:16

knâp en zeer leuk te lezen!!!

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:41

Wat leuk om de reacties al te lezen :)

Was een hele klus om een selectie te maken van circa 4.000 foto's :')

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:47

Wat een geweldige ervaring! Heel mooi verwoord en vastgelegd!

4.000 foto's! wow! dat is echt moeilijk kiezen!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:52

Gaaf Saskia! Wat een ervaring!
Die Winston swingt zeker door de baan zeg! :9

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:17

4000 foto's is niet niks Saskia!
Ontzettend mooie foto's!!!

Wel grappig je kreeg regelmatig ook een mooi close upje door de cameraman van www.clipmyhorse.de :))

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:23

Totilas? Wie is dat?

Ik zeg het voorbeen van Winston!

;)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:26

Eindelijk een verslag van dichtbij. Lekker om te lezen.
Ga vaker mee, denk dat Bokt het graag zal lezen :o ;)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:27

Heel mooi verslag en mooi vast gelegd Saskia!!!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:26

Mooi verslag en super resultaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 05:13

Super mooie foto's en leuk verslag. Mag ik een klein puntje van kritiek geven? Vind de opbouw van het verhaal goed maar er staan flink wat fouten in zinsopbouw in. Dit zou ik even aanpassen waarna ik hem liet afdrukken door een drukker en een mooie plekje gaf!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:07

Saskia je hebt een onwijs mooi verslag gemaakt, leuk geschreven en top gefotografeerd!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:25

jaggie schreef:
Saskia je hebt een onwijs mooi verslag gemaakt, leuk geschreven en top gefotografeerd!

Ben ik het helemaal mee eens!

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:57

Erg leuk verslag met mooie foto's.
Als je het leest, krijg je bijna het gevoel dat je er zelf bij bent! TOP geschreven en TOP gereden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:34

Prachtige foto's! En heel leuk verslag!! Top!

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:30

Erg leuk geschreven! Ik kreeg een brok in mijn keel van de manier waarop je de emoties van jezelf, familie en ruiters beschreef.