Twee bekende internationale dressuurpaarden hebben afgelopen week met spoed een koliekoperatie ondergaan. Het gaat om Kingston van Leslie Morse, en Schumacker van Melissa Taylor.
Dit was al de tweede keer binnen enkele maanden dat de Amerikaanse Leslie Morse bijna een paard aan koliek verloor. Eerder kreeg haar Grand Prix paard Tip Top koliek, en ditmaal was het de achttien jaar oude goedgekeurde KWPN dekhengst Kingston. De donkerbruine hengst van Voltaire is gelukkig aan de beterende hand.
Terwijl zij een van haar leerlingen bijstond tijdens de nationale titelstrijd voor jonge dressuurpaarden in Amerika, kreeg de Amerikaanse dressuuramazone Melissa Taylor te horen dat haar Grand Prix paard Schumacker Solyst een koliekaanval had gekregen en met spoed naar de kliniek gebracht werd. De zestien jaar oude Deens Warmbloed ruin (Schwadroneur x Ragtime) werd eveneens geopereerd en is inmiddels aan het herstellen. Schumacker zal 60 dagen aan de hand moeten stappen, voor hij weer aan het werk mag.
Vreselijk bericht krijg je dan. Hopend op goed herstel.
unlimited1
Geplaatst: 26-07-10 20:59
een ware nacht merrie voor ieder paarden houder
denice
Geplaatst: 27-07-10 10:03
Je zou haast denken dat er daar iets verkeerd gaat, al kan ik me dat haast niet voorstellen!
Vervelend!
Anoniem
Geplaatst: 27-07-10 22:39
Ik zag laatst eens een artikel, volgens mij in Bit, en zag dat de sportpaarden in verhouding weinig ruwvoer en veel krachtvoer krijgen. Kan dat een oorzaak zijn bij de vele koliekgevallen onder sportpaarden?
Je leest vrij vaak dat een sportpaard of bekende dekhengst aan koliek overlijdt.
Ik zag het op mijn vorige manege ook, kregen bijna geen ruwvoer, alleen maar kilos brokken, en die hadden ook om de haverklap koliek. Ik wist niet hoe snel ik mijn paard daar vandaan moest halen!