Nicole Werner: "het gaat niet eens om het winnen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nicole Werner: "het gaat niet eens om het winnen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 07:56

www.horses.nl / BIT
Tessa van Daalen

Nicole Werner,de coach/trainer van Edward Gal en de stalmanager van stal Resim Dressage, ziet een mooie proef van Edward en Totilas als de kroon op haar werk. "Het is zo’n overweldigend gevoel als het goed gaat. Het gaat niet eens om winnen. Ik kan dat trouwens thuis ook hebben als een paard hele mooie dingen doet.”

Werner werkt alweer jaren samen met Edward. Een jarenlange relatie en samenwerking zorgt ervoor dat je elkaar door en door kent. Neemt Edward nog wel alles aan wat Nicole zegt? "Hij is soms koppig, gaat er vaak eerst wel even (of best lang) tegenin voor hij het doet.''

Nicole legt uit hoe ze Edward begeleidt. "Het is niet echt les wat we doen, meer overleg, een spiegel voorhouden. Ik zeg hem niet waar hij naartoe moet rijden. Dat doe ik trouwens met niemand. Ik vind communicatie tijdens de training belangrijk. Natuurlijk moet iemand niet de hele tijd terug zitten te ja-maren, maar ik wil dat ruiters begrijpen wat ze aan het doen zijn en niet klakkeloos narijden. Denk erover na.”

Hans Peter Minderhoud traint bij Anky, maar ook Nicole helpt hem tegenwoordig wel eens. Vroeger, in een omgeving van louter springruiters was Werner de enige die aan dressuur deed. Ze reed wat paarden, trainde Ibop-merries, gaf verenigingslessen en daar kwam Edward als pensionklant. Nicole vond dat toen niet leuk. "Hij deed ook aan dressuur, dus ik zag hem aanvankelijk als concurrent, terwijl ik net zo’n beetje mijn brood begon te verdienen.” De gezamenlijke interesse verbroederde echter, ze gingen elkaar steeds meer helpen. Het leidde tot een hechte band die ze tot op de dag van vandaag eigenlijk nog steeds hebben, ook nu Hans Peter Minderhoud, Edwards partner, erbij is gekomen.
Nicole en Edward hebben imiddels samen veel paarden tot het hoogste niveau opgeleid. "We hebben een hoop geprutst, maar je leert ervan als je zelf dingen uitvogelt. Dat heeft er ook voor gezorgd dat hij nu dit kan met Totilas.”

Na de Olympische Spelen van 2012 wil Nicole Werner(42) verder kijken. "Ik denk dat ik altijd wel iets met paarden blijf doen, maar iets minder intensief dan nu. Een appartementje erbij in Amsterdam zou ik wel willen, want de stad blijft trekken.”

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:48

mooi, grappig dat ze eerst een beetje concurrenten waren maar nu hele goede vrienden!

marijkedam

Re: Nicole Werner: "het gaat niet eens om het winnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:51

Ik heb het hele artikel gelezen en moet zeggen dat ik haar manier van werken heel prettig vind.
Bijv. degene die rijd moet weten wat ie doet en niet gewoon narijden.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:41

Leuk stukje om te lezen :)

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:52

Leuk stukje, ik heb bij haar gelest &wat ze zegt klopt zeker :)

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:01

Ik dacht dat Edward de fijne kneepjes bij Anky had geleerd?
Heb ik dat altijd verkeerd begrepen dan!