Omstreden Mongoolse Derby in augustus van start

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Omstreden Mongoolse Derby in augustus van start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 10:58

http://www.horses.nl / Bit / http://www.theadventurists.com/

De Mongoolse Derby, de langste endurancerit ter wereld, is omstreden. Deelnemers hebben tien dagen de tijd om zo snel mogelijk duizend kilometer over de Mongoolse steppe af te leggen. Elke veertig kilometer krijgen ze een uitgerust, nieuw paard. Er is geen route uitgezet.

Wie het snelst de finish haalt wint 25.000 Pond, maar de rit moet hoe dan ook binnen tien dagen verreden worden. Om het tempo er in te houden, kunnen de deelnemers elke veertig kilometer hun vermoeide paard omruilen tegen een uitgerust exemplaar, allemaal Mongoolse paardjes uiteraard. Er mogen 35 ruiters meedoen en ze starten 7 augustus.

De race, die geïnspireerd is op het postsyteem van het Mongoolse Rijk uit 1300, wordt georganiseerd door een club genaamd The Adventurists. ,,Er is geen keurig uitgezette route, geen cateringtent en geen hulp; dit is een paardenrace van een heel ander soort”, vermeldt hun site. ,,Het enige wat tussen jou en de overwinning kan staan zijn je bloedende knieën, gebroken ledematen, open wonden en een hele lijst aan andere gevaren.”

Volgens The Long Riders, een andere club reislustige paardenliefhebbers, is het dierenmishandeling. Voorzitter CuChullaine O'Reilly zegt: ,,Een derby van die afstand, door die omgeving, op die paarden is waanzin.” Zijn weerstand groeide toen bleek dat de deelnemers van vorig jaar niet eens ervaring hadden met endurance. ,,Er was iemand die sinds zijn dertiende hooguit tien keer op een paard had gezeten!” Hij roept nu iedereen op een petitie tegen het evenement te tekenen. ,,We hebben een uitdrukking bij de Long Riders Guild; ‘Het zijn niet de kilometers, maar de kilogrammen die het paard vermoorden.’ Mijn hart gaat uit naar de kleine Mongoolse paarden - met een stokmaat van 1.30-1.40 meter, die een zware buitenlander veertig kilometer met grote snelheid door dat ruwe land moeten dragen. Zeker omdat Mongoolse paarden vaak nog erg jong zijn als ze worden bereden."

De FEI wil de actie van The Long Riders Guild tegen de derby niet steunen. De voorzitter van de American Endurance Ride Conference, Connie Caudill, staat wel aan hun kant. ,,Met een race als deze gaan we vijftig jaar achteruit. Dit is geen endurance, dit is entertainment en het ondermijnt de endurancesport wereldwijd.”

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:10

Klopt deze site wel bij dit nieuws item? http://mongolderby.theadventurists.com/
Het ziet er behoorlijk anders uit dan dat het (horror) verhaal doet vermoeden.............
Is er al een site waar je je handtekening op kwijt kan ?

xClaudiaaL

Re: Omstreden Mongoolse Derby in augustus van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:13

gewoon sneu voor die paarden, goed dat the long riders het niet willen steunen, ik ga zeker m'n handtekening zetten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 11:19

De link klopt wel, maar bij plakken gooide die er de subpagina erin. Heb die dus maar handmatig aangepast. Pb'tje werkt in dit soort gevallen prettiger :)

Links naar sites mbt tot competities/handtekeningen zijn niet toegestaan op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:29

Ik vind de site er ook heel anders uitzien dan het verhaal doet vermoeden... ik heb niet alle deelnemers bekeken, gewoon maar 2 aangeklikt, maar die hebben toch wel de nodige ervaring en zien er verre van dik uit. Weet niet, 40 km is een behoorlijke afstand, maar het is beter dan 1000 km met 1 paard. Ik had naar aanleiding van dit bericht een horror site verwacht, maar wat ik zo snel zie geeft het mij toch een andere indruk, oa ook de veterinaire training.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:31

Nou ik zie het probleem niet zo. Er zit een max. gewicht aan de ruiter en spullen die ze mee mogen (MAX 5KG).
Paard loopt dus maar 40 km niet 1000. Het gaat om uithoudingsvermogen ruiter die die 1000 km moet rijden.
En als je dan eenmalig 40 km van een paard vraagt die daar nog functioneren als werkpaard en verder semi wild leven vind ik dat een goede deal.
Ik had het als paard wel geweten, doe mij maar mongolie ipv andere toeristenmaneges waar elke dikke toerist maar op mag stappen en uren draaien waar je misselijk van word.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:38

mltex schreef:
Nou ik zie het probleem niet zo. Er zit een max. gewicht aan de ruiter en spullen die ze mee mogen (MAX 5KG).
Paard loopt dus maar 40 km niet 1000. Het gaat om uithoudingsvermogen ruiter die die 1000 km moet rijden.
En als je dan eenmalig 40 km van een paard vraagt die daar nog functioneren als werkpaard en verder semi wild leven vind ik dat een goede deal.
Ik had het als paard wel geweten, doe mij maar mongolie ipv andere toeristenmaneges waar elke dikke toerist maar op mag stappen en uren draaien waar je misselijk van word.

Daar moest ik ook wel aan denken eigenlijk.... ben benieuwd naar de beweegredenen van de mensen die hier vel op tegen zijn. :o

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:41

Nou heb ik even goed zitten lezen.

Er is geen route uitgezet, ik ga er dus vanuit dat ruiters zelf moeten kijken welke kant ze op rijden...
Hoe kunnen ze dan elke 40 km een "vers" paard krijgen, wie brengt de verdwaalde ruiters een vers paard...??

Wat als het paard onderweg wat gebeurt hoe weten ze dan waar die ruiter en zn paard zijn en sturen ze dan hulp??
want er staat ook in de tekst dat je het helemaal zonder hulp moet doen...

supersill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:16

Ik zie er opzich het probleem niet zo van in, maar als je zelf een route mag uitstippelen en vervolgens verdwaald raakt kan je idd, zoals Anoli al zegt niet na 40 km een vers paard krijgen toch....

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:29

supersill schreef:
Ik zie er opzich het probleem niet zo van in, maar als je zelf een route mag uitstippelen en vervolgens verdwaald raakt kan je idd, zoals Anoli al zegt niet na 40 km een vers paard krijgen toch....

Route zelf uitstippelen? volgens mij moet je steeds stukjes van 40 km van a naar b en als het lukt om op die vlaktes te verdwalen....best knap....je kan hier ook verdwalen en uren rondrijden ben je ook zuur (overal ter wereld en dan zijn er geen mensen die zo rap zoeken "is blokje om met paard' in de sahara).
Er moet natuurlijk nog wel een 'stoer' element aanzitten anders had het net zo goed georganiseerd kunnen worden door NVVR :+ en anno nu met gps, helicopters, medewerkers, familie...ach zal wel loslopen hoor.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:08

Begrijp ik het nou goed dat je een heleboel geld moet inleggen om mee te mogen doen en dr een hele intake procedure is?
En je training krijgt van te voren

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:45

arme ruiters...1000km in 10 dagen is niet niks..

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:44

Wat ik heb gelezen is dat het vaak praktisch ongetrainde en zeer kleine paarden zijn waar misschien 2 of 3 keer iemand heeft opgezeten. In totaal moeten er namelijk zo'n 1000 paarden beschikbaar gesteld worden. Er is ook geen snelheids limiet voor die 40 kilometer. Goed passend harnachement zal er ook zeker niet in alle gevallen zijn. Daarom heb ik zeker wel mijn bedenkingen hierbij. Maar of dit allemaal klopt weet ik ook niet zeker. Mochten het wel goed getrainde paarden zijn met netjes passende zadels en als er een snelheidslimiet van toepassing is, dan vind ik het alweer een heel ander verhaal.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:26

Mijn tante komt al jaren in mongolie en die kent deze races maar al te goed. De ruiters zijn klein en de paarden echte taaie paardjes. Ze zijn gewend om die afstanden af te leggen en de eigenaren zijn ontzettend zuinig op hun dieren op hun manier. Helemaal als het snelle exemplaren zijn. Ik heb filmpjes gezien van soortgelijke races en het ziet er niks dieronvriendelijker uit dan wat sommigen hier in NL doen met hun beesten. Ik ken al 2 verhalen van gebroken zadels op de pony en dan is het nog een rotknol ook als ie gaat bokken!

Ik ga hier niet over oordelen. Ik ken te veel positieve verhalen over het Mongoolse volk om ze dit aan te rekenen. Echt hoor, een dier is daar vele malen meer waard dan hier in het 'rijke' westen. En dat van ongetraind? Nou, die paardjes hebben meer spieren op hun lijf, dan menig getraind wpn'ertje in NL wat dagenlang op stal staat. Het is daar een heel ander leven dan hier. Een goed paard, wat altijd op de wei loopt heeft spieren.