Schadelijke raskenmerken actueel op agenda voor dierbeleid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Schadelijke raskenmerken actueel op agenda voor dierbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 19:34

www.levendehave.nl

De Raad voor Dierenaangelegenheden vraagt in het recente advies ''Agenda voor het Dierbeleid'' aandacht voor het fokken van dieren met schadelijke raskenmerken.

Bepaalde raskenmerken van gezelschapsdieren leveren gezondheids- en welzijnsschade voor het dier op, aldus de raad. Zo kan bijvoorbeeld extreme kortschedeligheid bij sommige honden- en kattenrassen oog-, huid- en ademhalingsproblemen veroorzaken. Veel mensen zijn zich volgens de Raad daar niet van bewust. Ze vinden dat de welzijnsaantasting minder erg is dan veterinaire experts beweren, of laten in hun (veelal onbewuste) afweging andere belangen zoals hun eigen esthetische beleving zwaarder wegen dan de belangen van het dier.

De Raad heeft bij dit vraagstuk niet alleen de gezelschapsdieren voor ogen. Ook in de fokkerij van paarden, hobbydieren en productiedieren zijn schadelijke raskenmerken aan te wijzen. De Raad zal daar in een aparte zienswijze over Fokkerij en Voortplantingstechnieken (verwacht eind 2010) dieper op ingaan.

De Raad stelt dat bij de gekozen actuele vraagstukken (waaronder ook het doden van dieren, de schaalgrootte in de dierhouderij en lange afstands transporten) de maatschappelijke opvattingen recent sterk zijn veranderd, of dat de maatschappelijke opvattingen sterk uiteen lopen.

De Raad is van mening dat voor een antwoord op onderstaande actuele vraagstukken een afweging volgens het Afwegingsmodel voor Dierbeleid nodig is en dat deze afweging openbaar, transparant en op basis van de meest recente wetenschappelijke kennis en breed gedeelde maatschappelijke opvattingen gemaakt dient te worden. ''Idealiter zijn de maatschappelijke opvattingen daarbij gebaseerd op een volwaardige ethische afweging, dus naast gevoelsmatige inschattingen ook op kennis, principes en ethische reflectie.''

Klik hier voor de agenda voor dierbeleid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:53

Daar kunnen ze dan mooi een eiegn boekje voor uit de kast trekken. Ik heb het hier ook staan.

´Mooi, mooier, mooist´ uitgeven door LNV bijna 15 jaar geleden alweer en nog helemaal actueel. Heeft destijds alleen geleid tot het aanpassen van wat extreme verwoordingen in rasstandaards zoals ´Snuit: zo kort mogelijk´ of ´Schedel zo smal mogelijk´ hetgeen uiteaard tot uitwassen leidde.
Gaat over rashonden maar is naadloos uit te breiden met andere diersoorten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Schadelijke raskenmerken actueel op agenda voor dierbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:58

Het zou inderdaad eens tijd worden dat er daadwerkelijk iets gedaan word aan dat 'schoonheidsfokken'. Ik heb altijd medelijden met de Chihuahua van de buren, waarvan de oogjes zowat uitpuilen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:44

Het is te hopen dat daar eindelijk een keer iets mee gedaan word
Rimpelhonden, Naaktkatten en Skinnycavia's
Bulldoggen die nauwelijks kunnen ademen
honden met te krappe schedels
of exteem lange oren, en het couperen van staarten

Van mij mag het allemaal verboden worden :(
Laatst bijgewerkt door unamie op 21-07-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:45

ben dan benieuwd welke rasstandaard voor paarden schadelijk is }:0

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:46

Veel behang aan de benen bij paarden is ook niet echt handig en ook nergens voor nodig
Of extreem kleine mini's met alle gevolgen van dien

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:48

unamie schreef:
Veel behang aan de benen bij paarden is ook niet echt handig en ook nergens voor nodig
Of extreem kleine mini's met alle gevolgen van dien

Uhmmm dus bij tinkers moet dat behang maar afgeschoren worden? Ik vind dat gewoon een raskenmerk en verder niet schadelijk.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:57

EINDELIJK!!!!! *\o/*
En laat ze er nou niet alleen naar kijken maar ook wat tegen doen.

Wat op zich al te triest is voor woorden.
Mensen zouden zelf zover moeten nadenken en niet eens een dier met gebreken door slecht fokbeleid willen hebben.
Maar goed, als 'men' dat niet zelf kan bedenken moet het maar vóór hen bedacht worden.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:00

Wat mij bij paarden wat minder lijkt (niet schadelijk) zijn de gangen van sommige gangenpaarden. Ik zie wel eens peruaanse paso's en als je die ziet lopen ziet het er heel ongemakkelijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:01

Eindelijk! Of het echt iets op gaat leveren is de vraag, maar dat er naar gekeken wordt is al iets. Ik heb hier een naaktrat zitten en hoewel het een leuk beestje is hoop ik echt dat ze in de toekomst niet meer zullen bestaan...

Wat paarden betreft maak ik me soms wel zorgen over de trend van de lange ruggen en hoge dunne benen van de huidige sportpaarden, om over de Mini's die steeds meer op Chihuahua's lijken maar te zwijgen. :+

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:33

Arabieren waarbij de "deuk" in de neus steeds extremer wordt zodat ze een steeds "barbie" achtigere look gaan krijgen. Komt de ademhaling niet echt ten goede lijkt mij.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:55

unamie schreef:

idd goed dat er iets gedaan gaat worden aan het consequent blijven fokken van rassen met grote gezondheid problemen. Bulldoggen vallen hier zeker onder, maar Shar-Pei's , Sphynx's en Skinnycavia's zeker niet. Sterker nog, Shar-pei's en Sphynx's zijn een van de oudste en gezondste rassen ;) En lange oren hoeven niet gelijk problemen te geven. Couperen is al verboden :+

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:59

Shar-pei's worden juist steeds slechter!
Dat is de rede dat ik er niet meer aan begin :n hoe leuk ik ze ook vind.
skinnycavia's naaktmuizen en ratten vind hett allemaal belachelijk.
Lange oren heeft niks met couperen te maken.

Vind het super dat ze er eens iets aan doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:38

goed plan, maar de praktijk zal wel lastig worden om die te veranderen.. er moet dan echt een cultuurverandering plaatsvinden. de rasstandaard van sommige rassen moet worden aangepast, keurmeesters moeten worden gebrainwashed en fokkers moeten hun plan gaan omgooien, met alle (financiele) gevolgen van dien.

ik ben benieuwd hoe ver ze komen om dit door te voeren.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:44

unamie schreef:

Eens.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 05:57

En weer komt de broodfokker er mee weg want die hebben geen regeltjes. Een tea cup Chihuahua wordt echt niet door een "echte"fokker aangeboden.
Ik heb jaren rashonden gefokt maar ben gestopt, ik kan niet meer tegen alle regels.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 06:48

unamie schreef:

Ondanks dat ik de Sphynx kat een erg leuke kat vind wat betreft karakter ben ik het helemaal met je eens. Alleen nog wel een toevoeging; de Teddy Wider en Teddy dwerg konijnen die nu zo in zijn. Ik heb er zelf eentje. Gekozen puur omdat ik niet wilde dat ze bij kinderen terecht zou komen, maar nu ik haar een jaartje heb, vind ik die extreem lange haren eigenlijk wel erg zielig. Ondanks het vele geborstel (wat ze helemaal niet leuk vind), ontstaan er toch nog verviltingen en moet ze geschoren worden bij de trimster. Ik knip het nu gewoon om de 6 weken zo kort mogelijk, dan heeft ze er het minste last van. Zeker met dit weer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:04

De Raad voor Dieraangelegenheden? Dat lijkt me een leuke bezigheidstherapie .... :)
Wat een zinloze onderneming.. in dit land krijgt men nog niet eens de neuzen één kant op als men het couperen van staarten van trekpaarden wil verbieden - en wat de fokkerij betreft zie ik de "ware liefhebbers" niet gauw besluiten dat die overdreven dish bij Arabieren ook nergens voor nodig is.
En dan gaat dit nieuws nog niet eens over paarden maar over honden en katten, met een nog grotere groep mensen die freaks of nature leuk vinden en overtuigd moet worden dat het niks met dierenwelzijn te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 22-07-10 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:16

amillia schreef:
idd goed dat er iets gedaan gaat worden aan het consequent blijven fokken van rassen met grote gezondheid problemen. Bulldoggen vallen hier zeker onder, maar Shar-Pei's , Sphynx's en Skinnycavia's zeker niet. Sterker nog, Shar-pei's en Sphynx's zijn een van de oudste en gezondste rassen ;) En lange oren hoeven niet gelijk problemen te geven. Couperen is al verboden :+

Couperen bij paarden is verboden
Toch lopen er nog genoeg trekpaardveulens rond zonder staart
De ingreep wordt nu over de grens gedaan
Waarom? tja het is traditie :Z
Deze paarden verschijnen gewoon op de Nerderlandse keuring en halen een premie
Uitsluiten van deelname van keuringen zouden van mij ook per direkt mogen invoeren

De Sharpei mag dan een van de oudse rassen zijn
Tussen de rimpels kunnen echt smetplekjes ontstaan door verstikking van de huid
Ook de ogen zijn soms nauwelijks zichtbaar
onder het motto hoe meer rimpels hoe beter helpen ze wel het ras om zeep

Ik ken een Mastino Napotitano (ex) fokker die bij sommige honden een ooglift liet doen omdat het vel over de ogen zakte
Ook werden ze regelmatig geopereerd aan onstekingen aan de poten

waar ben je als fokker dan mee bezig? :?

Honden met (erg) lange oren hebben vaak last van oor ontstekingen dan honden met normale oren

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:21

nolanlover schreef:
Uhmmm dus bij tinkers moet dat behang maar afgeschoren worden? Ik vind dat gewoon een raskenmerk en verder niet schadelijk.

Afscheren moet ieder voor zich weten

Maar ook hier weer
Zo veel mogelijk behang = rasstandaard = mooi
Mensen slaan daar in door
Waarom geen normaal behang?
ik ken een flink aantal rassen met sokken die chronisch mijt in hun sokken hebben
Sommige worden er zelfs om afgemaakt ondanks alle inspanningen van dierenartsen/klinieken

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 22-07-10 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:25

unamie schreef:
amillia schreef:

Couperen bij paarden is verboden
Toch lopen er nog genoeg trekpaardveulens rond zonder staart
De ingreep wordt nu over de grens gedaan
Waarom? tja het is traditie :Z
Deze paarden verschijnen gewoon op de Nerderlandse keuring en halen een premie
Uitsluiten van deelname van keuringen zouden van mij ook per direkt mogen invoeren

De Sharpei mag dan een van de oudse rassen zijn
Tussen de rimpels kunnen echt smetplekjes ontstaan door verstikking van de huid
Ook de ogen zijn soms nauwelijks zichtbaar
onder het motto hoe meer rimpels hoe beter helpen ze wel het ras om zeep

Ik ken een Mastino Napotitano (ex) fokker die bij sommige honden een ooglift liet doen omdat het vel over de ogen zakte
Ook werden ze regelmatig geopereerd aan onstekingen aan de poten

waar ben je als fokker dan mee bezig? :?

Honden met (erg) lange oren hebben vaak last van oor ontstekingen dan honden met normale oren

Sommige hondenrassen worden bij voorbaat al utgesloten om een dierenartskostenverzekering af te sluiten. Als je dat weet, waarom begin je dan aan zo'n hond vraag ik me af? Zo hou je die ellende toch in stand?
Laatst hoorde ik iemand zeggen over z'n bulletje: ach hij snurkt zó schattig, t'is net een echt varkentje....Pfff die hondjes moeten zo ongeveer door een rietje ademhalen: wat is dáár schattig aan? Is gewoon zielig!!
Zo mooi zijn als het welzijn van een dier nou eindelijk eens voorop zou staan en niet het uiterlijk wat de mens 'mooi' vind!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:26

Emytje schreef:
Ondanks dat ik de Sphynx kat een erg leuke kat vind wat betreft karakter ben ik het helemaal met je eens. Alleen nog wel een toevoeging; de Teddy Wider en Teddy dwerg konijnen die nu zo in zijn. Ik heb er zelf eentje. Gekozen puur omdat ik niet wilde dat ze bij kinderen terecht zou komen, maar nu ik haar een jaartje heb, vind ik die extreem lange haren eigenlijk wel erg zielig. Ondanks het vele geborstel (wat ze helemaal niet leuk vind), ontstaan er toch nog verviltingen en moet ze geschoren worden bij de trimster. Ik knip het nu gewoon om de 6 weken zo kort mogelijk, dan heeft ze er het minste last van. Zeker met dit weer.

Fijn dat jij de vacht goed bijhoud
Ik knipte mijn langhaar cavia's vroeger ook altijd kaal in de zomer (heb een cavia opvang gehad)

Als kind had ik ook angora konijnen
Gekregen van een "fokker"
Vacht was helkemaal vervilt en idd was scheren de enige optie
Helaas zijn er mensen genoeg die zo'n beestje leuk vinden als ze jong zijn maar nooit stil gestaan hebben dat de verzorging van de vacht veel tijd kost
Dus laten ze het diertje met klitten en al maar in hun hok zittten
Triest vind ik dat

edit:typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 22-07-10 07:30, in het totaal 2 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:30

HalloDan schreef:
Sommige hondenrassen worden bij voorbaat al utgesloten om een dierenartskostenverzekering af te sluiten. Als je dat weet, waarom begin je dan aan zo'n hond vraag ik me af? Zo hou je die ellende toch in stand?
Laatst hoorde ik iemand zeggen over z'n bulletje: ach hij snurkt zó schattig, t'is net een echt varkentje....Pfff die hondjes moeten zo ongeveer door een rietje ademhalen: wat is dáár schattig aan? Is gewoon zielig!!
Zo mooi zijn als het welzijn van een dier nou eindelijk eens voorop zou staan en niet het uiterlijk wat de mens 'mooi' vind!!

Dat is iets wat ik ook niet snap en nooit ga snappen
Volgens mij hebben die mensen gewoon geen idee wat een ellende dat beest doormaakt }:0

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:33

Lijkt me een vrij onuitvoerbaar plan. Als ik naar honden kijk is er bij bijna elk hondenras wel wat mis, of qua uiterlijk of genetisch gezien. Wie bepaalt dan wat erg genoeg is?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:37

Nikka schreef:
Lijkt me een vrij onuitvoerbaar plan. Als ik naar honden kijk is er bij bijna elk hondenras wel wat mis, of qua uiterlijk of genetisch gezien. Wie bepaalt dan wat erg genoeg is?

Dat is iid lastig te bepalen ,waar ligt de grens

Niet/moeilijk kunnen ademen lijkt mij iig geval erg genoeg
Of extreem grote honden
Een Deense Dog heeft bv een gemidelde leeftijd van 6 jaar!

Paarden zonder staart uitsluiten van deelname aan keuringen