Faculteit diergeneeskunde ontwikkelt een parasietenwijzer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Faculteit diergeneeskunde ontwikkelt een parasietenwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 19:31

http://www.levendehave.nl

De Faculteit diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht heeft een parasietenwijzer ontwikkeld voor de houders van paarden en pony's. Met behulp van een ''beslisboom'' kan een houder nagaan of er iets gedaan moet worden aan wormeninfecties. Later komen er nog adviezen over de paardenhorzel.

Er is ook een parasietenwijzer voor de houders van koeien. In de maak zijn parasietenwijzers voor ezels, schapen, geiten, varkens en pluimvee. Deze wijzers (voor schapen bestaat ook al een wormenwijzer.nl) zijn van groot belang voor een goede bestrijding van zowel inwendige als uitwendige parasieten en een terughoudend gebruik van allerhande middelen.

Resistentie tegen ontwormingsmiddelen
Tegen diverse middelen dreigt resistentie te ontstaan of is al resistentie aanwezig. Dit betekent dat de wormen niet meer reageren op het toegediende middel. Naast het toedienen van ontwormingsmiddelen is goed weidebeheer, geregeld verweiden en mestonderzoek minstens even belangrijk.
De parsietenwijzer voor paarden is opgezet voor de wat grotere paardenbedrijven maar kan ook goed gebruikt worden voor de kleinschalige en hobbymatige houders.

De parasietenwijzer voor runderen beperkt zich vooralsnog tot maagdarmwormen en longworm. Een beslisboom voor leverbot en ectoparasieten is nog in ontwikkeling.

Klik hier voor de parasietenwijzer.

Nummus

Re: Faculteit diergeneeskunde ontwikkelt een parasietenwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:51

Hadden ze dat niet kunnen doen toen ik ze in het tentamen moest weten? _O-
Nee, vind het heel lief, en heel mooi typisch opgezet dus ik hoop dat mensen er ook goed mee overweg kunnen!

Grappig dat er ook foto's van het eigen bedrijf zijn gebruikt, voor zover ik kan zien! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:09

het is al een studie waard om met die site om te gaan....of ligt dit aan mijn leeftijd!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:24

Daar heb ik geen last van...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:55

Geerke: Hij is zo te zien nog niet helemaal klaar. Niet alle knopjes doen het. Maar een "terug naar main" knop zou wel handig zijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:30

Ik gebruik die beslisboom al een poosje, die link krijg ik namelijk als ik via de plaatselijke dierenartsenpraktijk op de site naar wormbestrijding ga.

Vind hem superhandig, maar blijkbaar is ie nog vrij nieuw dan? (Denkt na wanneer ik hem voor het eerst gebruikte, geloof maart dit jaar)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:15

Misschien was toen alleen de beslisboom klaar, ik studeer er dus maar ik hoor er ook nu pas van.
(Okee ik ga nu naar het 2e jaar maar alsnog! Wij leerden ook over parasieten!)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:42

Ik herken alles van de site, dus of ik heb een zeeeer vooruitstrevende kliniek hier in ut durp zitten, of misschien waren zij betrokken ofzo? Geen idee... Ik spreek ze gelukkig niet zo heeeeel erg vaak, maar mocht ik ze weer eens zien dan zal ik het eens vragen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:49

Ja ik ben nu wel nieuwsgierig! _O- Want dat is wel vreemd. Misschien zijn ze gewoon zwaar laat met het nieuws eruit gekomen ofzo.
Nu ze ons even geen les meer hoeven te geven hebben ze wat tijd over etc... ;)

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:54

Ik ken deze site ook al veel langer hoor. Ik studeer diergeneeskunde in Gent en onze prof van parasitologie heeft ons deze beslissingsboom getoond ergens in oktober-november.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:38

Ons hebben ze niets laten zien, maar bij ons wordt de syllabus natuurlijk als voldoende beschouwd. Ik ga hier maar eens navraag over doen wanneer de school weer begint. ;)