'Koper is zelf verantwoordelijk bij de aankoop van paard'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Koper is zelf verantwoordelijk bij de aankoop van paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 19:26

http://www.agriholland.nl

Het is onwenselijk dat zieke paarden en paarden die bestemd zijn voor de slacht worden doorverkocht als gezonde rijpaarden. Minister Verburg van LNV beklemtoont echter dat de koper zelf verantwoordelijk is voor zijn aankoop en zich vooraf goed dient te oriënteren. Dat kan bij verschillende organisaties zoals Vereniging Eigen Paard, het Landelijk informatiecentrum gezelschapsdieren, de sport- en fokkerijorganisaties en het Productschap voor Vee, Vlees en Eieren (PVE). Bovendien is het mogelijk om een paard voordat het is aangekocht te laten keuren. Verschillende dierenartsen bieden deze keuringen aan.

Verburg reageert in een brief aan de Tweede Kamer op vragen van Esther Ouwehand van de Partij van de Dieren. Ouwehand stelde haar vragen naar aanleiding van een uitzending van het TV-programma SBS 6-programma Undercover over malafide paardenhandel.

De minister laat weten dat van de kwestie die in de uitzending werd besproken, aangifte is gedaan. Deze aangifte is in behandeling bij de Politie Brabant Zuid Oost. Gelet op de bescherming van de privacy van de betrokkene, kan Verburg de Tweede Kamer niet informeren over eventuele eerdere acties die door politie of Openbaar Ministerie zijn ondernomen. De betreffende handelaar is bij de Algemene Inspectiedienst en de Landelijke Inspectiedienst van de Dierenbescherming niet bekend. De huidige wetgeving biedt de mogelijkheid om in bepaalde gevallen een houdverbod op te leggen. Of deze maatregel in dit specifieke geval opgelegd moet worden moet de strafrechter beoordelen.

Klik hier voor de brief met kamervragen.

Bijinn

Re: 'Koper is zelf verantwoordelijk bij de aankoop van paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:09

Volgens mij is het wettelijk nog altijd zo dat de verkoper een informatieplicht heeft én de koper een onderzoeksplicht. Je kan niet alles op de koper afschuiven.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:48

@ Jose22, dat klopt meldings en onderzoekplicht wordt dit genoemt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 00:13

Ook bij paarden geldt: als iets te mooi is om waar te zijn is dat meestal ook zo.

Sommige mensen doen nog moelijker over de aankoop van een pakje boter dan een paard. Dan trek je oplichters ook aan. Die heb je in elke tak van sport.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 06:42

Idd wat jose22 zegt klopt, de koper moet okal is het paard gekeurt voorzichtig blijven :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 06:47

Anne_GTI schreef:
Ook bij paarden geldt: als iets te mooi is om waar te zijn is dat meestal ook zo.

Sommige mensen doen nog moelijker over de aankoop van een pakje boter dan een paard. Dan trek je oplichters ook aan. Die heb je in elke tak van sport.

niet alleen in de sport! Maar als je bedenkt dat mensen zelfs tonnen uitgeven voor een huis dat ze niet eerst laten keuren( er zit toch een taxatie bij de hypotheek aanvraag.......) dan verbaasd het me niks.

Mensen zijn gewoon te laks en schreeuwen vervolgens moord en brand!

Hier op Bokt ook zoveel voorbeelden van gezien.

Verburg heeft in deze gewoon gelijk!

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:41

ik vind ook dat je zelf ook verantwoordelijk bent .
je kan als je een paard koopt veel zelf uitsluiten door goed uit tekijken en te laten keuren wat zo belangrijk is.
en als je het er niet voor over hebt omdat te doen moet je helemaal geen dier kopen. :o

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:19

Ik ben het er mee ens dat je zelf voor een heel groot deel verantwoordelijk bent voor de aankopen die je doet, maar de koper wordt toch ook op een aantal punten wel beschermd tegen de verkoper. Zeker als van de verkoper meer kennis van zaken mag worden verondersteld!
Maar dat geldt dan vooral voor stalgebreken enzo die zich niet geopenbaard hebben tijdens de koop, maar al wel aanwezig waren.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:56

Dat is wellicht wat kort door de bocht..
Mijn paard bleek ook niet goed, terwijl ik hem zelfs ook rontgenologisch heb laten keuren.
(Grote en goed bekend staande) kliniek heeft hem ten onrechte goedgekeurd (hij is op oude foto's afgekeurd bij andere kliniek binnen paar maanden daarna, dus hadden zij het ook moeten zien) en de eigenaar heeft niet aan de meldingsplicht voldaan.
De meldingsplicht is verder wettelijk geregeld, dus moet de verkoper ook aan de regels voldoen.
Volgende keer zou ik de gezondheid en de hele medische geschiedenis (wat er bekend is) op laten nemen in een contract wat de oude eigenaar dan moet tekenen, maar denk dat de meeste mensen het er wel over eens zijn dat klinisch en rontgenologisch keuren al meer is dan gemiddeld?

Edit: verkoper was zelf instructrice dus wist prima wat ze verkocht.

Frantic schreef:
niet alleen in de sport! Maar als je bedenkt dat mensen zelfs tonnen uitgeven voor een huis dat ze niet eerst laten keuren( er zit toch een taxatie bij de hypotheek aanvraag.......) dan verbaasd het me niks.

Mensen zijn gewoon te laks en schreeuwen vervolgens moord en brand!

Hier op Bokt ook zoveel voorbeelden van gezien.

Verburg heeft in deze gewoon gelijk!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:15

Espie schreef:
ik vind ook dat je zelf ook verantwoordelijk bent .
je kan als je een paard koopt veel zelf uitsluiten door goed uit tekijken en te laten keuren wat zo belangrijk is.
en als je het er niet voor over hebt omdat te doen moet je helemaal geen dier kopen. :o

hierin ga ik meer, en als koper geen verstand heeft, neem een ander mee die er wel wat verstand van heeft!
en kom vaker kijken bij het desbetreffende paard en kom ook eens onverwachts als je er zeker van wilt zijn!
wat als het een goed paard is, heeft de verkoper ook niks te verbergen!!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:07

Cayenne schreef:
Het is onwenselijk dat zieke paarden en paarden die bestemd zijn voor de slacht worden doorverkocht als gezonde rijpaarden.

Onwenselijk?!?! Is onwenselijk dat zieke paarden worden doorverkocht als zijnde gezond?
Lijkt me wettelijk en ethisch gezien wel iets meer dan onwenselijk.

Het kopen van een paard is wat dat betreft gelijk aan het kopen van een nieuw huis.
De advertentie beloofd altijd gouden bergen, maar zelfs met inspectierapport en koopcontract kun je met een enorme miskoop opgescheept zitten. In beide gevallen (huis of paard) kun je als koper onderzoeken wat je wilt, maar als verkopers zijn ze ook niet achterlijk. Als ze kwaad willen, vinden ze er wel weer iets op.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:11

zou toch erg makelijk zijn als je de verkoper altijd aansprakelijk kan stellen!!!
Jij koopt een paard en dat jou verantwoording. Tenzij er anders afgesproken

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:00

Je kunt idd altijd een paard of pony kopen met verborgen gebreken. Wij hadden er vroeger 1 op de manage die had 3 scheve wervels in zijn nek. Uiteindelijk kon hij zijn nek niet meer normaal gebruiken en moest afgemaakt worden. Bij een keuring klinisch en röntgenologisch kijkt een dierenarts hier ook niet naar.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:07

Jose22 schreef:
Volgens mij is het wettelijk nog altijd zo dat de verkoper een informatieplicht heeft én de koper een onderzoeksplicht. Je kan niet alles op de koper afschuiven.

Dat bedoelt Verburg (waarschijnlijk) ook niet, maar nu is het vaak zo dat de koper nog niet de minste keuring bij de DA laat uitvoeren.
Dan vind ik dat je je toch wel erg makkelijk laat oplichten.

Ik kan er bijvoorbeeld echt niet bij dat je een paard koopt dat door moet gaan voor 10, dat 25 blijft te zijn.
Zie je een plaatje: staat daar een paard met het grijs al door de zwarte manen, en een doorgezakte rug!
Dat soort dingen kunnen met een simpel advies van de DA worden voorkomen.
maar persoonlijk vind ik dat als je dat leeftijdsverschil al niet kunt zien, dat je dan te weinig kennis hebt om een eigen paard te bezitten :x

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:37

Polaris schreef:
maar persoonlijk vind ik dat als je dat leeftijdsverschil al niet kunt zien, dat je dan te weinig kennis hebt om een eigen paard te bezitten :x

Ik heb al jaren paarden, maar ik kan het niet zien (aan het gebit) en boeit me ook weinig. :D
Als ik twijfel laat ik het paard staan.

Dat er brakke paarden in het handelscirquit terecht komen, is de schuld van de eigenaren, die 'verkopen' hun paard aan de slager of ruilen het in, zonder te vertellen wat er aan de hand is... en zo wordt het dier verder verhandeld.
Idem voor paarden die verzekerd zijn, de verzekering betaald uit en verkoopt het paard...
vwb aankoop: dicht jezelf niet te veel kennis toe, laat het paard keuren, en stel vragen (schrijf vragen op) heel veel vragen en belangrijk luisteren...

Als je als eigenaar zeker wilt weten dat je dier naar de eeuwige jachtvelden gaat, blijf er dan bij, laat het dier slachten en verkoop het geslacht/dood.
De uitzending toen liet zien dat kopers (die er undercover heen gestuurd zijn) zelf geheel niet voldeden aan onderzoeksplicht. Een veulen verkoper die over 3 jaar mischien wel tig duizend euro waard is, net alsof een verkoper een ander geld toegeeft...

treurig dat hier weer een kapitaal is uitgegeven voor kamervragen waar ze de antgwoorden ook op had kunnen zoeken in de wetteksten, eerdere kamervragen over malafide auto-. puppy-, fietsen- en weetikwatnogmeer-handel....

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:33

Alane schreef:
Polaris schreef:

Ik heb al jaren paarden, maar ik kan het niet zien (aan het gebit) en boeit me ook weinig. :D
Als ik twijfel laat ik het paard staan.

Als jij denkt dat een grijzend paard, dat eigenlijk zwart hoort te zijn, en een doorgezakte rug heeft, 10 is, terwijl het eigenlijk 25 is, dan ben je imo toch echt te makkelijk te bedonderen. En natuurlijk zo'n handelaar is altijd fout, maar dit doe je jezelf toch ook een beetje aan. Mag toch hopen dat jij dat als ervaren paardenhouder toch wel kan zien.
Dit is een extreem voorbeeld, het komt uit het programma "Das je goed recht".
Ik heb het niet over elk leeftijdsverschil, een paard van 15 als 10-jarige verkopen is alweer een ander verhaal.
Ik ben ook geen deskundige in leeftijdsanalyse aan de hand van gebitten, maar zo op het oog kan ik het verschil wel zien tussen een 10-jarige en een 25-jarige :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:26

:+ dat kan ik dan nog wel zien, maar ken ook voldoende uitzonderingen, zowel naar boven als naar beneden qua geschatte leeftijd :j
Daarom ben ik ook zo blij met stamboompapieren/paspoort en transponder. Is ook niet zaligmakend, maar halve stempels in een entingsboekje, KWPN papieren maar geen stamboekpapier...
KWPN papieren maar een paspoort zonder voorrouders :n

Mensen vinden tig paarden te koop op internet, reizen het hele land door, maar even wat tijd steken in 'onderzoek' door naam van paard te googlen bijv. of naam verkoper.

Ik kan vaak meer over de voorrouders vertellen dan de verkoper, voor ik het paard heb gezien :D

Ik blijf erbij, je kunt pas iemand bedonderen als die zich laat bedonderen. (MAW zorg dat je goed beslagen ten ijs komt)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:04

inderdaad, ik heb al een paar keer gegoogeld en daar heb ik ook het een en ander over paarden kunnen vinden, waardoor we niet eens zijn wezen kijken!

in het geval van de 'malafide paardenhandelaar' kon je al aan het entingsboekje zien dat er iets niet klopte!
ik had nooit en never een paard gekocht met een huisdieren entingsboekje!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:09

Dit heb ik ook gehad. Leuk paardje te koop gezien. Na een google zoektocht bleek dit paard bij de BWP veulenveiling voor 3x het bedrag te zijn verkocht dan hij nu als 3jarige te koop stond. Na een email naar de verkopers, was het paard ineens 'verkocht' :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:12

haha raar dan he!

ik heb ook weleens met een andere email gemaild naar de verkoper en opeens kreeg ik een heel ander verhaal te horen, t was misschien fout, maar ik ben er nu wel achtergekomen dat het paard iets mankeerde!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:35

Mootje schreef:
Dit heb ik ook gehad. Leuk paardje te koop gezien. Na een google zoektocht bleek dit paard bij de BWP veulenveiling voor 3x het bedrag te zijn verkocht dan hij nu als 3jarige te koop stond. Na een email naar de verkopers, was het paard ineens 'verkocht' :+

Dat zegt niets...
Vorig jaar of dat jaar daarvoor had ik ene merrie gezien, via een veulenveiling verkocht, en te koop voor veel minder... er zat helaas een optie op en die mensen hebben haar gekocht. Zo heel vreemd is dat niet.
Ik heb die merrie gezien, incl. de papieren, keuringsraport etc.

Maar google is your friend als je paarden wilt kopen :j en bij twijfel, laten staan, er zijn zoveel paarden en er staan er zoveel te koop.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:47

Ons vorige paard is inderdaad ook voor een hoog bedrag op de veulenveiling gekocht, maar ontwikkelde zich uiteindelijk niet zoals ze hadden verwacht.
Ze hebben hem toen de handel in gedaan, en daar hebben wij hem gekocht.
Helemaal laten keuren, was niet mis mee.
5 jaar later liep hij succesvol Z2 :)

Punt is dus: het hoeft je niet bij voorbaat van de aankoop af te houden, maar laat zo'n beestje wel extra keuren,
en stel kritische vragen. Google alles wat je over paard en handelaar weet.