http://www.destentor.nl
,Geweldig! Heel goed van je dat je het er niet bij laat zitten'', roept een man in de Wal- straat koetsier Jan Schouwink toe als hij met zijn twee Friese paarden en antieke Janplezier-koets voorbij stapt.
Het doet de Enschedeër zichtbaar goed. Vorige maand werd bekend dat de gemeente de jaarlijkse subsidie voor de paardentram stopzet. ,,We zijn inmiddels druk bezig met het werven van een aantal sponsoren'', zegt Schouwink. ,,Dat loopt moeizaam. Daarom hebben we besloten vandaag weer met de paardentram te gaan rijden, op eigen kosten. We willen zichtbaar blijven voor het Deventer publiek. Bovendien hopen we bedrijven en de gemeente alsnog te overtuigen om ons te helpen.''
Als de paardentram op eigen houtje verder moet, zal hij na deze zomer definitief verdwijnen. ,,Wij halen per seizoen tussen 3000 en 4000 euro op met de kaartverkoop'', legt Schouwink uit. ,,Dat is lang niet genoeg om uit de kosten te komen. Ons bedrijf staat in Twente. In de zomermaanden rijden we ongeveer dertig keer op en neer naar Deventer. De transportkosten bedragen zo'n 8000 euro. Dat bedrag werd tot voor kort door de gemeente betaald. Ik ben als ondernemer graag bereid mijn nek hiervoor uit te steken en een tijdje met verlies te draaien. Maar wil de paardentram ook in de toekomst in Deventer blijven rijden, dan zijn wij simpelweg afhankelijk van subsidie en sponsoring.''
Volgens Schouwink is het een feest om met zijn paarden en 80 jaar oude koets door de binnenstad te rijden. ,,De reacties van de mensen zijn hartverwarmend. Ik merk dat er draagvlak is. Duimen gaan omhoog, mensen applaudisseren en we worden geregeld gefotografeerd.''
Vooralsnog kan Schouwink zich niet voorstellen dat hij volgend jaar wellicht niet meer door Deventer toert. ,,Na ruim tien jaar had ik het gevoel dat de paardentram tot de inventaris van de stad behoort. Daar heb ik mij helaas op verkeken. Het doet best pijn dat de gemeente ons nu laat vallen. Deventer geeft veel geld uit aan fantastische evenementen. Ik kan mij niet voorstellen dat het niet mogelijk is een sympathieke attractie als de onze te behouden. De paardentram hoort bij een oude Hanzestad zoals Deventer. Het geeft net dat beetje extra sfeer.''
Verwante artikelen:
[VN] Politie Enschede is fel tegen paarden in de binnenstad
[ON] Koetsier Schouwink geeft strijd tegen gemeente niet op
[ON] Blog: Paarden zijn te gevaarlijk voor Enschede
[VN] Koetsier Jan Schouwink mag op proef met paarden de stad in