Gal verpulvert concurrentie in Aken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Gal verpulvert concurrentie in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 15:16

knhs.nl

Afbeelding
Edward Gal & Totilas eerder dit jaar
Foto: http://www.sjoert.com
AKEN (KNHS) - In de kür op zondagochtend heeft de Nederlandse dressuurtop ongenadig uitgehaald en de concurrentie een verpletterende nederlaag bezorgd. Edward Gal (Harskamp) daverde met Moorlands Totilas over alles en iedereen heen. Adelinde Cornelissen (Nijkerk Gld) toverde met Jerich Parzival haar beste kür ooit tevoorschijn en Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) reed met Hunter Douglas Sunrise een agressieve kür zonder fouten. Daarmee nam dit Nederlandse trio de eerste drie plaatsen in de uitslag in beslag. Isabell Werth, die als vierde eindigde, reed een geheel nieuwe kür met Duitse schlager invloeden waardoor deze kür gelijk de naam "Bratwurst Kür" kreeg toebedeeld.

Gal scoorde op het artistieke gedeelte van zijn kür maar liefst een gemiddelde van 94% en zijn totaal uitslag werd negatief beïnvloed door twee kleine foutjes, die aantoonden dat ook deze zwarte parel feilbaar is. Maar met een totaal van bijna 91% benaderde dit duo opnieuw de perfectie. Unaniem eerste en met ruim vijf procent voorsprong op Cornelissen die haar beste kür ooit neerzette. Het zegt iets over de huidige krachtsverhoudingen in de mondiale dressuursport. Maar mogelijk nog mooier dan de eerste plek voor Gal was de staande ovatie waarmee het publiek Gal en Totilas na afloop van hun kür beloonde. Daarmee niet alleen de absolute heerschappij van deze combinatie ten volle erkennend, maar ook de kracht, de macht en de uitstraling van Totilas.

Aan de achterzijde van de hoofdtribune hangen grote borden waarop de herinnering aan voormalige winnaars in alle disciplines levend wordt gehouden. "Ik liep deze week langs dat bord en dacht toen even dat ik het wel mooi zou vinden als mijn naam daar ook op zou komen te staan. Nu heb ik dat gerealiseerd en misschien is die wetenschap in die lijst voor te komen wel het allermooiste aan deze zege", aldus Gal. Cornelissen zette een zeer goede kür neer. In de piaffe en passage trok Parzival er aan als nooit te voren. Steeds heel mooi in de aanleuning en volledig geconcentreerd op de amazone. De stap was schrijdend en ruim, de draf energiek en de galop steeds mooi berg op. Af en toe waren Cornelissen en Parzival iets voor op de muziek maar dat stoorde amper. Schellekens reed met Hunter Douglas Sunrise de kür die ze wilde rijden. Er zat agressie in zonder dat het stoorde, omdat de agressie die er in zat zich uitte in de energieke wijze waarop de inmiddels 16-jarige merrie door de baan swingde. Ontstonden in de Grand Prix Special op zaterdag nog kleine foutjes door de energieke aanpak, in de kür bleven die geheel uit. De kür van Imke en Sunrise deed in alles denken aan de schitterende rit die zij drie jaar geleden reed in het Italiaanse La Mandria, waar zij toen in de kür het EK brons opeiste.

Het was in het dressuurstadion van Aken een Nederlandse dag met drie Nederlandse dressuurcombinaties op de eerste drie plekken in de einduitslag. De bezoekers beloonden alle drie de Oranje ruiters tijdens hun ereronde met een staande ovatie en daarmee onderstreepten zij de huidige overmacht van Nederland in deze hippische discipline. Sjef Janssen, de Nederlandse bondscoach zag het aan en glimlachte mild. "Dit is genieten en het geeft mij en mijn teamleden vertrouwen richting de WEG".

1) Edward Gal (Harskamp) – Moorlands Totilas (v. Gribaldi) – 90.964%
2) Adelinde Cornelissen (Nijkerk Gld) – Jerich Parzival (v. Jazz) – 85.607%
3) Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) – Hunter Douglas Sunrise – 81.000%
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 18-07-10 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update

Abeltje77

Re: Gal verpulvert concurrentie in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:18

Wel grappig dat hij zo'n hoge score kreeg gezien het feit dat er een paar behoorlijke storingen in de proef zaten.

Maar de rest van de proef was natuurlijk subliem (als je totilaslover bent)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:22

en als je niet totilas lover bent niet :? ik doe het hem niet na hoor :Y) super resultaat weer! :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:23

Ach dat weet ik niet. Gezien het feit dat het totilastopic tientallen pagina's lang werd zijn er ook veel mensen die niet zo dol zijn op totilas. (dat kan). En die vonden de proef misschien iets minder subliem.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:24

proef was prima, alleen vond ik deze keer de proef van Adelinde zoveel meer sprankelen, van die proef kreeg ik kippenvel, aan Totilas ben ik schijnbaar alweer gewend....

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:29

Frantic schreef:
proef was prima, alleen vond ik deze keer de proef van Adelinde zoveel meer sprankelen, van die proef kreeg ik kippenvel, aan Totilas ben ik schijnbaar alweer gewend....

Daar ben ik het mee eens :j .
Vind het wel geweldig dat het een Nederlands podium is : Edward 1 Adelinde 2 en Imke 3 :D

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:31

Topperss :D

bonnielove

Staan de proeven ook nog ergens op internet?

Abeltje77

HouvanPonys schreef:
Frantic schreef:

Vind het wel geweldig dat het een Nederlands podium is : Edward 1 Adelinde 2 en Imke 3 :D

dat is inderdaad gaaf he. doet je het wk weer vergeten :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:37

HouvanPonys schreef:
Frantic schreef:

Ik ben het daar eigenlijk ook wel mee eens. Ik heb alles gevolgd via de WDR.
Adelinde's kür zag er deze keer veel harmonieuzer uit dan die van Edward. Maar dat neemt niet weg dat Totilas nog steeds een heel indrukwekkende verschijning is. Imke vond ik trouwens ook heel goed; het is in mijn ogen heel terecht dat zij boven Isabell Werth eindigde (de nieuwe muziek van haar vond ik diplomatiek gezegd wat 'gewaagd'...). Ik was eerst eigenlijk bang dat Isabell vanwege haar favorieten-rol op de 3e plaats zou uitkomen.
Maar inderdaad; het werd een geheel Nederlands podium en dat in het 'hol van de leeuw'!
Laatst bijgewerkt door mairead op 18-07-10 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:38

Knap hoor...Wat een geweldige uitslag. Drie Nederlanders in de top 3.. +:)+

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:38

Kicken zeg :D . Toen ik gisteren rondliep op het chio hoorde je niets anders dan Totilas :D . Het is dan ook een plaatje om te zien. Isabell maakte ook een paar foutjes. Imke reed ook fantastisch.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:41

Ik heb stiekem heel hard moeten lachen. Ik heb ook live op de WDR zitten kijken, en het Duitse presentatie-team kon maar geen genoeg krijgen van Totilas :D
Totilas voor, Totilas na en Totilas tussen door *-:)

Prachtig om die mensen eens helemaal lyrisch te zien doen over een combinatie die niet Duits is. Daarom geniet ik zo van hun commentaren 8-)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:44

ik vond de presentator erg diplomatiek... oh, de jury is normaal niet zo te spreken over gezang...

Maar ik vond het harstikke gaaf dat ze op een carnavals hit reed! De Duitsers zaten iedere keer ( weliswaar terecht) zo te zeiken over de te zware muziek van Satchmo... Nou, ze heeft bewezen dat het ook anders kan!

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:45

Siamsmeesje schreef:
Totilas voor, Totilas na en Totilas tussen door *-:)

:= haha ja idd :P

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:47

Ik heb hier in het ziekenhuis ook wdr, maar daar was geen kur op te zien? :(

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:51

De uitzending was van 11 uur tot 13 uur.
Sorry dat je het gemist hebt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:51

Petulan schreef:
Ik heb hier in het ziekenhuis ook wdr, maar daar was geen kur op te zien? :(

Was van 11 tot 1.
Als je nu nog wat te kijken wilt hebben: Nu is er springen tot 5 uur (eerste omloop Grote Prijs) op WDR.
En om 6 uur op ZDF de 2e omloop en de barrage...

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:00

Wow zeg wat een resultaten! Echt super gaaf voor ze. (de nederlanders)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 16:08

Ik heb even het eerdere ANP bericht vervangen door het complete KNHS bericht vervangen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:15

Geweldig! Zijn de küren misschien ergens terug te zien?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 16:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:21

Super! Bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:37

Kan het nog meer bergop? :')
Prachtige resultaten, moet je voorstellen dat je met meer dan 3 deelnemers per land de kur mag starten, zodat anky en hans peter bijv ook mogen starten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:41

Ik vond niet dat Adelinde haar beste kür ooit reed eerlijk gezegd. De laatste piaffe leek het alsof Parzival constant aan het dreigen was met schoppen maar dat dan net niet deed. Ook vond ik het er in het algemeen uit zien alsof ze moeite had met hem. :=

Totilas vond ik erg fijn gaan, het verbaast me nog steeds dat ie met zulke storingen aan zo'n percentage kan komen maar er was meer rust in de oefeningen die wel goed gingen en neemt steeds meer lengte in de hals! +:)+ Ik durf zeggen dat ik genoten heb van de goede stukken van Totilas vandaag. :)