Jarenlang maakte Staatsbosbeheer (SBB) gebruik van paarden. Het onderhoud van de bossen was vooral handwerk, en met behulp van paarden werden gevelde bomen uit het bos gesleept.
Maar het paard maakte plaats voor meer pk's en werd vervangen door tractoren. Maar sinds gisteren is het paard terug in de boswachterij Hardenberg.
Wekelijks trekken een of twee Fjorden een huifkar door het terrein. 'Op stap met de voerman' heet het nieuwste toerische produkt van Staatsbosbeheer. Op aanvraag zijn er op woensdag tochten die starten op camping De Klashorst in Diffelen en op vrijdag bij de werkschuur van Staatsbosbeheer aan de Ommerweg. Per tocht kunnen maximaal tien personen mee in de door Staatsbosbeheer aangeschafte luxe huifkar. Met Goos Foppen heeft Staatsbosbeheer een ervaren voerman, synoniem voor koetsier of menner, in eigen gelederen. Hij was jarenlang verantwoordelijk voor de opleiding van boswachters die met paarden werkten. Dat gegeven en de aanwezigheid van het huisje 'de voerman' naast de werkschuur, bracht SBB op het idee om huifkartochten te gaan aanbieden. "Om het hele proces van houtteelt te laten zien", zegt boswachter Nico Arkes. "Van het aanplanten tot het vellen en uitslepen van de bomen. Want dat laatste laten we ook zien. Dan wordt een van de paarden uitgespannen."
SBB heeft in Nederland een houtproduktie van 300.000 kuub per jaar. Daarvan komt 8000 kuub uit de boswachterijen Hardenberg en Ommen. "De larix en douglas zijn hoog-produktief en verder kappen we veel fijnsparren in verband met de letterzetter", doceert Arkes, na de eerste rit met enkele genodigden en vakantiegangers.
Houtkap gebeurt in principe in de winter, maar soms ook wel in andere jaargetijden. Het is volgens de boswachter noodzakelijk om de bossen gezond en gevarieerd te houden. Bomen vellen gebeurde vroeger met de handzaag; tegenwoordig met motorzagen of een houtoogstmachine die de bomen velt, onttakt en de stam op de gewenste lengte zaagt.
Boswachterij Hardenberg is rond 1930 ontstaan. Tijdens de grote werkloosheid werden grote delen van de woeste grond beplant met douglassparren en amerikaanse eik. Dit ontginningsbos is herkenbaar aan de rechthoekige percelen.
Ik ken in ieder geval 1 van de fjorden die de wagen daar mag gaan trekken, dat is Piorre, een supersterke dame!! Echt een powerfjord!! Kennis van me is de eigenaar.. Weet alleen niet wie er dan naast loopt.. Even navragen!! Maar wel superleuk!!
Jonge_Monte
Geplaatst: 16-07-10 16:09
De paarden zouden eigenlijk weer helemaal terug moeten komen. Weg vervuilende machines
Leuk zeg! we lopen met de hond regelmatig in het bos.. Zou leuk zijn als hier ook weer paarden aan het werk zouden komen!
flettie
Geplaatst: 16-07-10 21:49
Jonge_Monte schreef:
De paarden zouden eigenlijk weer helemaal terug moeten komen. Weg vervuilende machines
Ik verwachtte eigenlijk ook te lezen dat ze weer paarden gingen gebruiken voor het boomslepen dat noem ik dan echt 'Rol van paarden weer terug bij boswachterij'.