Spaanse rijschool komt met verklaring na beschuldigingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Spaanse rijschool komt met verklaring na beschuldigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:01

http://www.horses.nl / BIT
Marjan Tulp

Afbeelding

Sinds enige tijd is er herrie in de Spaanse Rijschool in Wenen. Nu is de klassieke rijschool, wegens aantijgingen in de pers maar ook door vragen van politici, met een verklaring naar buiten gekomen.

Onder leiding van directeur Elisabeth Gürtler is de rijschool veranderd in een ‘rondreizend paardencircus, dat probeert het financiële gat dat de Lipizzanerstoeterij in Piber veroorzaakt, te dekken’, zo meent een groep die zichzelf Vriendenkring van de Spaanse Rijschool (Freundeskreis des Spanischen Hofreitshule) noemt. Zij maken zich ernstig zorgen over het behoud van klassieke rijkunst en het Lipizzaner ras.

Inmmiddels staan vele hippische bladen vol over de ‘toestanden’ in de Spaanse Rijschool, er worden op internet handtekeningen verzameld voor het behoud van de rijkunst in de Rijschool en ook de politiek is er ingedoken door kamervragen te stellen, onder andere om te achterhalen wat het loon van mevrouw Gürtler zelf is, aangezien ze wel flink snijdt in het loon van alle mensen in de stallen en in het zadel.

De Spaanse Rijschool verklaart dat de wat zij aanvallen noemen, het gevolg is van een intrige door het Freundeskreis.

De verklaring van de Spaanse Rijschool bestaat uit de volgende vijf punten.
1) Er is geen dopinggebruik in de Spaanse Rijschool.
2) Er vindt in de Spaanse Rijschool geen dierenmishandeling plaats. De paarden worden eens per veertien dagen door een dierenarts onderzocht. Twee optredens per week gedurende negen maanden, waarbij het paard steeds maximaal 10 minuten in de baan komt, is volgens experts een toelaatbare belasting.
3) Het financiële tekort van de Spaanse Rijschool is onder Gürtler van 2,3 miljoen euro in 2007 naar 269.000 euro in 2009 teruggebracht.
4) Het jaarinkomen van Elisabeth Gürtler bedraagt 8.500,- euro, 14x bruto, wat tot een totaal van 136.000,- euro leidt. Daarmee is haar jaarinkomen lager dan dat van bijvoorbeeld de Oberbereiters.
5) De kwaliteit van de voorstellingen is de laatste jaren gestegen, er worden meer paarden dan in het verleden opgeleid.

Verwant artikel:

[VN] Lippizaner hengsten van Spaanse Rijschool vatten massaal kou

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:25

die 5 punten klinken me zo slecht nog niet hoor,

en 2 x per week een show van max 10 min, denk dat het gemiddelde manege paard harder werkt.

Roka

Re: Spaanse rijschool komt met verklaring na beschuldigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:35

Gut ja wat moet je hier nou van denken/vinden?
Moeten al die salarissen dan niet naar beneden?
Als haar jaarsalaris nog lager ligt dan die van de Oberbereiters??!!
Jeeh wat verdienen die veel zeg!Dat is ruim 10.000 per maand!!

Nou ik weet het niet hoor

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:18

realmagic schreef:

en 2 x per week een show van max 10 min, denk dat het gemiddelde manege paard harder werkt.

Het gaat niet om alleen maar shows rijden maar ook om het trainen... Ik ben langs de rijschool in Wenen geweest en heb een show gezien in Spanje en vond het ronduit afschúwelijk ;(

Recht voor me stond een paard waar je het wit van de ogen kon zien, ontzettend zat te trekken aan de teugels en helemaal in elkaar kromp toen het publiek begon te applaudiseren... wat had ik die man graag van zijn paard getrokken :(:)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:44

Sugarfoot schreef:
realmagic schreef:

Het gaat niet om alleen maar shows rijden maar ook om het trainen... Ik ben langs de rijschool in Wenen geweest en heb een show gezien in Spanje en vond het ronduit afschúwelijk ;(

Recht voor me stond een paard waar je het wit van de ogen kon zien, ontzettend zat te trekken aan de teugels en helemaal in elkaar kromp toen het publiek begon te applaudiseren... wat had ik die man graag van zijn paard getrokken :(:)

Maar dat is op deze stal echt niet als enige hoor.. Er zijn er zoooooooooo veel.. Maar je (kan er niks aan doen) doet er niks aan...

Vind de punten opzicht ook niet zo verkeerd.

Favory12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:00

Citaat:
... Ik ben langs de rijschool in Wenen geweest en heb een show gezien in Spanje en vond het ronduit afschúwelijk

Ehhh... heb je het nu over Jerez of over Wenen ??? Want de Spaanse Rijschool in Wenen heeft helemaal niets te maken met de Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre in Jerez ! En in Jerez gaat het inderdaad af en toe met "van dik hout"... Ben daar ook weggelopen.

In Wenen gaat het er nog steeds behoorlijk correct aan toe hoor. Ondanks al die berichten in de pers.
Citaat:
Recht voor me stond een paard waar je het wit van de ogen kon zien,...

Dat zie je wel vaker, zowel bij Lipizzaners als PRE's. Gewoon een raskenmerk! Tenzij het uit angst is natuurlijk, dan heb je gelijk.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:04

Favory12 schreef:
Citaat:
... Ik ben langs de rijschool in Wenen geweest en heb een show gezien in Spanje en vond het ronduit afschúwelijk

Ehhh... heb je het nu over Jerez of over Wenen ??? Want de Spaanse Rijschool in Wenen heeft helemaal niets te maken met de Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre in Jerez ! En in Jerez gaat het inderdaad af en toe met "van dik hout"... Ben daar ook weggelopen.

In Wenen gaat het er nog steeds behoorlijk correct aan toe hoor. Ondanks al die berichten in de pers.
Citaat:
Recht voor me stond een paard waar je het wit van de ogen kon zien,...

Dat zie je wel vaker, zowel bij Lipizzaners als PRE's. Gewoon een raskenmerk! Tenzij het uit angst is natuurlijk, dan heb je gelijk.

Sorry, beetje onduidelijk ik had het over Jerez! En het wit van de ogen was zeker weten van angst... vond het er echt zo paardonvriendelijk uit zien #)

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:12

Nou ja zeg, ben ik toch deze maand nog langs geweest voor de ochtendtraining en een rondleiding door de stallen en ik vond het eigenlijk allemaal heel sympathiek overkomen…. De ochtendtraining werd keurig opgebouwd, er werden geen proeven gereden maar wel een aantal oefeningen doorgenomen, maar dat doe ik ook als ik train. Niet ieder paard/ruiter was met dezelfde oefeningen bezig of had dezelfde optoming, dus daaruit leidde ik nou juist af dat het echt een training betrof.

Bij de rondleiding zag ik tevreden paarden in grote en vooral erg schone boxen en een aantal liepen er in de prachtige stapmolen.

We kregen er een goed verhaal bij, waar ik van onder de indruk was, zoals dat de ruiters eerst een jaarlang (een jaarlang dus) zitles aan de longe krijgen en daarna 4 jaar verder "mogen" leren van het paard (welke ze een professor noemde) waarbij je als ruiter geleerd wordt er van uit te gaan dat dit ervaren en goed opgeleide paard geen fouten maakt, dus als het fout gaat, je altijd terug moet naar wat jij fout gedaan hebt. Pas na die 5 jaar mogen ze zelf met een jong paard beginnen. Ik was nou juist zo enthousiast daarover! Ze vertelde er verder nog bij dat 80% van de nieuwelingen binnen een jaar afhaken omdat zij de opleiding te zwaar vinden of te lang vinden duren, tja, laat er daarvan een paar de pers opzoeken omdat ze zich niet juist behandeld voelen (want je moet wel tegen een bepaalde hiërarchie kunnen heb ik het idee en dat is niet voor iedereen weggelegd) of het niet eens zijn met die methode en je hebt een probleem.

Geen getrek, geschop of wat voor een vorm van mishandeling gezien bij de training. Juist heel erg onder de indruk van het waanzinnig stille zitten van de ruiters!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:42

Sugarfoot schreef:
realmagic schreef:

Spaanse rijschool in Spanje zijn dan ook bruten.
Bij mijn weten is Wenen wel meer paardvriendelijker dan Spanje...

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 06:54

Spanjaarden zijn toch allemaal bruten! hahahaha

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:57

Citaat:
Ehhh... heb je het nu over Jerez of over Wenen ??? Want de Spaanse Rijschool in Wenen heeft helemaal niets te maken met de Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre in Jerez ! toe hoor. Ondanks al die berichten in de pers.

Citaat:
Sorry, beetje onduidelijk ik had het over Jerez! En het wit van de ogen was zeker weten van angst... vond het er echt zo paardonvriendelijk uit zien #)

Ik kon het me van de rijschool in Wenen al niet voorstellen! Daar gaat het er in ieder geval niet op op de harde hand aan toe!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:39

Sugarfoot schreef:

Ok, dus je bent in Wenen en Jerez geweest, weet niet dat ze NIETS met elkaar van doen of gemeenschappelijk hebben en ventileert wel een totaal off topic mening?!

Vergelijkbare vrije meningsuiting verklaart waarschijnlijk meer van de vermeende kritiek op de rijschool in Wenen :)*

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:18

Huertecilla schreef:
Sugarfoot schreef:

Ok, dus je bent in Wenen en Jerez geweest, weet niet dat ze NIETS met elkaar van doen of gemeenschappelijk hebben en ventileert wel een totaal off topic mening?!

Vergelijkbare vrije meningsuiting verklaart waarschijnlijk meer van de vermeende kritiek op de rijschool in Wenen :)*

Sorry, mijn welgemeende excuses! Ik wilde je niet van streek maken :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:31

Sugarfoot schreef:
Ik wilde je niet van streek maken :P

Bepaald niet; dit blijft het hele weekeinde voor een glimlach zorgen :j

Ik vind het een klassieker:
Bokt-amazone: 'Wenen? Ben zelf in Jerez geweest en vindt de Spaanse Rijschool maar niets....'
Gewéldig +:)+

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:07

Huertecilla schreef:
Sugarfoot schreef:
Ik wilde je niet van streek maken :P

Bepaald niet; dit blijft het hele weekeinde voor een glimlach zorgen :j

Ik vind het een klassieker:
Bokt-amazone: 'Wenen? Ben zelf in Jerez geweest en vindt de Spaanse Rijschool maar niets....'
Gewéldig +:)+

Hé jammer, moet ik je tóch verbeteren! :D
Citaat:
Ik ben langs de rijschool in Wenen geweest en heb een show gezien in Spanje en vond het ronduit afschúwelijk.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:24

Komt op hetzelfde neer, het blijft een opmerking waaruit iedereen opmaakt dat je er geen kaas van gegeten hebt ;)

Nu graag weer ontopic alsjeblieft!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:28

Tsja, zoveel verstand heb ik er niet van :+

Ik ben voor het laatst in Wenen geweest toen ik 13 was, kreeg een rondleiding van een vrouw maar zag eigenlijk vrij weinig (de paarden waren ergens in de stallen waar wij niet bij konden komen??). 3 jaar later ging ik naar Spanje en vanuit daar kan ik dus opmaken dat, hoe weinig kaas ik er ook van gegeten mag hebben, ik zelf niet heb kunnen ervaren dat het er in Wenen anders aan toe gaat.

En toch wil ik zo'n show nog graag eens zien, echt gaaf wat die dieren allemaal kunnen. Zolang ze er maar geen Spanjaard op zetten :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:22

Even voor de goede orde.

De Spaanse Rijschool in Wenen is een overblijfsel van een eeuwenoude cavallerie-rijschool. Hoewel de ijsberg een héél stuk gesmolten is, is de school in Wenen nog steeds alleen een top van een ijsberg.
De school van rijden, de manier, is een klassieke cavallerie dressuur met renaissancerijden-smaak waarmee 'hoge school' oefeningen worden uitgevoerd.
De benaming 'Spaans' slaat op de invloed van 'spaanse' paarden ooit in het Lippizaner ras wat op de rijschool gebruikt wordt.
'Spaans' mbt die paarden tussen aanhalingtekens omdat iberische paarden in de periode waarin dit speelt de 'in vogue' ras was aan alle europese hoven en dus het non plus ultra ras statusras. Vandaar dat het door de statussrijschool van het Oostenrijkse Keizerrijk, de erfgenaam van het Heilige Roomse Rijk, ter 'verbetering' van de paarden gebruikt werd.
De 'spaanse' paarden waren net zo spaans als de arabieren in Polen arabisch.

De Real Escuela is Jerez is een recent opgezet showgebeuren. Het heeft geen ander doel dan het publieksspectakel. Het is een commerciële promotie van de P.R.E. en Andalusië.
De 'school' van rijden, de manier, is een variant van par force uitgevoerde klassieke dressuur met doma vaquera-smaak waarmee hoge schooloefeningen worden uitgevoerd.
Het heeft NIETS met Wenen van doen.

Het is jammer dat ongefundeerde meningen tot kritiek verwoord worden.