Nieuwe ruiterroute van 200 kilometer lang over de Veluwe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe ruiterroute van 200 kilometer lang over de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 07:48

www.destentor.nl

Alsof paardrijden op de Veluwe al niet een avontuur op zich is, voegt Staatsbosbeheer er nog een spannend element aan toe.
Op de Midden-Veluwe heeft de bosbeheerder een route van 200 kilometer lang voor ruiters en menners uitgezet. De paardenliefhebber draaft of galoppeert over unieke paden, geholpen door een kaart met een route langs verschillende horecagelegenheden.

Bijzonder daaraan is dat deelnemende horecazaken en paardencentra buiten een plek hebben aangelegd waar de paarden kunnen worden vastgebonden, waarna rijder en paard zich te goed kunnen doen aan een verfrissing.

De route rond Kootwijk en Hoenderloo is 200 kilometer lang en voert langs bos, heide en stuifzanden. Maar ook langs trekpleisters als Radio Kootwijk, de nederzetting Hoog Buurlo, grafheuvels uit de oudheid en Romeinse opgravingen op de Ermelose heide.

Onder de zeven horecazaken en paardensportcentra op de route zijn er enkele die naam hebben gemaakt als paardenhalteplaats. Zoals restaurant 't Hilletje in Kootwijk dat al meer dan een eeuw een van de bekendste pleisterplaatsen op de Veluwe is, aldus Staatsbosbeheer. Ook bieden verschillende bedrijven overnachtingsmogelijkheden voor paard en ruiter.

De men- en ruiterroutekaart is verkrijgbaar bij bezoekerscentrum Veluwe-Noord in Nunspeet, de plaatselijke VVV's en de zeven deelnemende halteplaatsen: restaurant 't Hilletje, groepsaccommodatie en paardensportcentrum DeKamp en paardensportcentrum Gert van den Hoorn in Kootwijk, pleisterplaats Onder de Kastanje en Dop Heets Del in Kootwijkerbroek, huifkarcentrum de Kronkel bij Assel en vakantieoord Het Caitwickerzand in Uddel.

friesiszwart

Re: Nieuwe ruiterroute van 200 kilometer lang over de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:49

In dit gebied heb ik jaren gereden en is echt een aanrader.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:52

Dat is echt een super leuk gebied daar. Ben er ook 2 keer geweest.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:55

Het is inderdaad een mooi gebied. Ik kom al meerdere jaren op de Veluwe en ik ben nog steeds niet uitgereden / uitgekeken!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:56

Is dat niet gewoon een deel van de veluwetrail?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:00

owwww wat klinkt dat super!!!
jammer dat zuid limburg niet zoiets maakt voor de menners en ruiters,en dat terwijl er zo'n mooie omgevingen zijn.
Zou hier ook een toeristisch trekpleister kunnen zijn waar horeca van kan meesnoepen!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:02

Geweldig, maar datzelfde Staatsbosbeheer heeft van het enige ruiterpad hier in de buurt een wandelpad gemaakt omdat de wandelaars klaagden over de ruiters op het ruiterpad................. 8)7 _-:(

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:11

Dat is echt super ! ik ben heel benieuwd wanneer het klaar is

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:23

Dit vind ik niks nieuws...met de huidige kaarten , veluwe-trail etc kun je dit al jaren rijden....
Misschien is deze kaart "eenvoudiger" of z, hoewel ik geen probleen met de andere kaarten heb...

Rij er al 16 jaar met veel plezier....prachtig gebied !!!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:05

Idd ook mijn thuis basis, maar er is niks nieuws aan de veluwetrail loopt al jaren door dit gebied heen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:26

Ook al een aantal jaar mijn uitrijgebied! prachtig! ik wist alleen niet dat er meerdere horeca gelegenheden waren waarbij je kan eten/drinken en overnachten met je paard.Wel leuk om te weten,want dan kan ik eens een meerdaagse tocht gaan maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:50

Er zijn nog wel meer onderdakadressen in de regio, hoor. Ook in Hoenderloo bijvoorbeeld zijn een aantal overnachtingsmogelijkheden. Het is absoluut een leuk gebied om in rond te rijden, we zullen deze nieuwe kaart ook maar eens op de kop gaan tikken. ;)

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:08

Volgens mij niets nieuws aan maar goed }:0
Het eeeeeenigste wat staatsbosbeheer hier heeft gedaan toendertijd [rondom Hoenderloo] met het aanleggen van de veluwe trail is de bestaande GOEDE ruiterpaden dichtgooien :( en er nieuwe voor in de plaats aanleggen en wel op zo een ongelofelijke stomme manier dat is te dom voor woorden ..... alles wat men toendertijd nodig had [hier in de buurt] voor de veluwe trail was al aanwezig, men hoefde alleen de paaltjes aan te brengen maaaar nee ...nieuwe paden dat was het !
Wat resulteerde in onbegaanbare paden , gladde paden , mega zware paden en niets sloot nog op elkaar aan , ik kom dus zo wat noooooooooit meer in het bos want het is letterlijk vernaggelt , de wandelaars en fietsers mogen op de meeste paden komen want die moet je delen ...levensgevaarlijk :(
Veel plezier met de "nieuwe " route.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:32

Lijkt me geweldig!! Ik hoop dat ik later ook nog eens een paard heb waar ik zoiets mee kan doen. Samen met een vriendin en dan veluwetocht maken!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:40

En wat is er nieuw aan dan? Zowizo heeft het hilletje geen pleisterplaats/stallen/aanlegsteiger voor paarden meer. Als ruiter/menner kun je stallen huren klein stukje verderop.

Kaarten zijn overigens ook gewoon via de website van SBB te koop ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:52

Wat een leuk initiatief! Nu de Drunense Duinen nog! *D

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:23

kijk, weer een utidaging voor van de zomer!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:45

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:40

@Vippie: 't Hilletje had nooit eigen stallen, zij werken samen met een mevrouw die achter hun restaurant stallen heeft en ponyles geeft e.d. en je kunt daar nog steeds je paard stallen. Voor lunch, maar ook voor overnachting.
Maar idd plek zat in en rond Kootwijk waar je kunt overnachten met je paard. Dop Heets Del heeft ook een blokhut en een appartement dus ook voor kleinere groepen geschikt en zo zijn er legio adresjes.
De paden bestonden idd al, ik denk dat ze nu een 'afgeronde' grotere route gemaakt hebben over de bestaande paden, weer los van de Veluwe trail.
Rond Kootwijk is er al jaren niks veranderd maar het blijft een geweldig gebied om te rijden dus ik herken jouw verhaal niet echt Dakhilah. Wat jij schetst voor 'rond Hoenderloo' is niet aan de orde 'rond Kootwijk'.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:33

Die kaart was er altijd al !!!! Heb ik al....

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:44

Ook ik ken deze kaart al jaren. Ik heb op verschillende plekken in dit gebied vakantie gevierd en deze kaart heeft me daarbij steeds geholpen. Het enige dat er volgens mij veranderd is, is dat niet meer alle paardengelegenheden in de omgeving erop staan (= meebetalen aan de kaart?!), maar verder niets nieuws toch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:13

ElCamino schreef:
Die kaart was er altijd al !!!! Heb ik al....

Nou, ik ken alleen de kleinere versie (excl. Hoenderloo) en een zwartwitte versie, dus ik vind deze nieuwe in kleur wel handig :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:55

De kart was er in 2 zwart/witte varianten, eentje van rond Kootwijk en eentje van rond Hoenderlo.
Deze combinatiekaart in kleur was erechter ook al.
Daar klopteechter twee nummers niet, die zijn nu ws aangepast.
De kaart was er echter wel al een paar jaar.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:09

Francis schreef:
@Vippie: 't Hilletje had nooit eigen stallen, zij werken samen met een mevrouw die achter hun restaurant stallen heeft en ponyles geeft e.d. en je kunt daar nog steeds je paard stallen. Voor lunch, maar ook voor overnachting.
Maar idd plek zat in en rond Kootwijk waar je kunt overnachten met je paard. Dop Heets Del heeft ook een blokhut en een appartement dus ook voor kleinere groepen geschikt en zo zijn er legio adresjes.
De paden bestonden idd al, ik denk dat ze nu een 'afgeronde' grotere route gemaakt hebben over de bestaande paden, weer los van de Veluwe trail.
Rond Kootwijk is er al jaren niks veranderd maar het blijft een geweldig gebied om te rijden dus ik herken jouw verhaal niet echt Dakhilah. Wat jij schetst voor 'rond Hoenderloo' is niet aan de orde 'rond Kootwijk'.

I know en gelukkig maar *D ...Kootwijk is nog steeds prachtig terrein en super te begaan....... maar Hoenderloo is er toendertijd met de aanleg van de Veluwetrail vreselijk op achteruit gegaan!!! |(

Amirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:23

Is er ook een kaart met ruiterpaden te downloaden van de omgeving Uddel?
Wij gaan daar namelijk in september heen......