Buurtbewoners willen 'stinkende' ezels snel weg hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Buurtbewoners willen 'stinkende' ezels snel weg hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 07:44

www.nieuwsblad.be

Enkele omwonenden klagen over de niet te harden stank van de ezels van geitenboer Jean De Quidt uit Niel. Daarom vinden ze dat de ezels weg moeten. Ze dienden een klacht in bij het gemeentebestuur.
Vincent, Louise en Siebe. Dat zijn de namen van de drie ezels die volgens buurtbewoners van de Rupelstraat voor te veel stank zorgen. 'Op sommige dagen is de geur niet te harden', zeggen enkele omwonenden, die liever anoniem blijven. En dat zorgde voor een klacht bij het gemeentebestuur. Die besliste daarop om de toestemming die Jean De Quidt vorig jaar kreeg om de ezels op het weiland van de gemeente te laten grazen, weer in te trekken.

'Ik kreeg toen de toelating om het stuk grond honderd jaar te gebruiken voor mijn ezels', zegt Jean De Quidt. 'Maar vorige week ontving ik een aangetekend schrijven van het bestuur waarin stond dat mijn ezels onmiddellijk weg moeten wegens overlast. Nochtans heb ik voordien al meteen stappen ondernomen om de geurhinder te beperken van zodra ik te horen kreeg dat er klachten waren. Elke dag maak ik het terrein schoon met een product dat de stank van dieren moet bestrijden. Dat lost het probleem grotendeels op. Bovendien had de geurhinder ook te maken met de hitte en droogte van de afgelopen weken waardoor de geur van de uitwerpselen bleef hangen. Maar die hitte blijft natuurlijk ook niet aanhouden.'

Jean is trouwens ook bereid om een pomp te installeren die de grond moet benevelen om reukhinder te voorkomen. 'Ik heb al dertig jaar ezels, maar intussen ben ik wel al zo'n vier vijfde van de terreinen waar ze op stonden kwijt geraakt. Ik wil er dan ook alles aan doen om mijn ezels te houden. Ik kan ze nu toch niet ineens weg doen? Dit doet echt pijn aan mijn hart. Ik begrijp niet dat de buurt zo onverdraagzaam reageert.'

Daarnaast vindt Jean de klachten ook voor een groot deel onterecht. 'Eender welk dier ruikt. Bovendien zegt de milieuwet dat onnatuurlijke geurhinder moet aangeklaagd worden. Maar is de geur van ezels dan zo onnatuurlijk? Dit gaat voor mij dan ook te ver. Daarom ben ik ook niet van plan om mijn ezels weg te nemen. Ze moeten dan wel van de grond van de gemeente af,. Van grondeigenaar Louis Van Autgaerden mogen Vincent, Louise en Siebe nog altijd op zijn nabijgelegen weiland blijven grazen.'

Het gemeentebestuur buigt zich vandaag met het voltallige schepencollege opnieuw over de zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:50

Citaat:
Het gemeentebestuur buigt zich vandaag met het voltallige schepencollege opnieuw over de zaak.

Hebben ze daar niets beters te doen :?

sandra1986

Re: Buurtbewoners willen 'stinkende' ezels snel weg hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:57

stinken ezels zo dan/

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:59

Ruik je die 3 ezels boven die geiten uit dan? :?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:01

linky schreef:
Ruik je die 3 ezels boven die geiten uit dan? :?

ja ook dat.. wat zijn dat voor ezels.

stinkezels

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:06

ezels die stinken?
nog nooit van gehoord!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:39

Een goede geitenboerderij ruik niet niet, behalve incidenteel.

Ik snap ook niet goed wat er stinkt aan ezels. Is de mest bijvoorbeeld dan zo anders dan paardenmest?

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:08

Nou ik moet zeggen, ik heb ook een ezeltje bij m'n paard staan en ze ruiken wel sterker hoor.
Vooral de mest.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:13

Vervolgartikel:
Ook ezel Kamiel moest weg
dinsdag 13 juli 2010

Auteur: (lbp)NIEL - De drie ezels van Jean De Quidt die volgens buurtbewoners zouden weg moeten wegens geurhinder doet denken aan een zaak van enkele maanden geleden. De Leuvense rechtbank van eerste aanleg boog zich toen namelijk over ezel Kamiel uit Boortmeerbeek. Volgens buurtbewoner Stefan Kuklis, die af en toe in nachtploegen werkt, balkte Kamiel te luid, waardoor Kuklis naar eigen zeggen al twee jaar lang elke keer meermaals uit zijn dag-slaap gehaald werd. Uiteindelijk werd daar beslist dat Kamiel weg moest en eigenares Ingrid De Win een schadevergoeding van 2.220,75euro moest neertellen. Vorige maand werd dat vonnis ook bekrachtigd. Sinds vorige maand verblijft Kamiel in Wolvertem, samen met een andere ezel, Jefke.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=AU2SOPS4

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:25

Ik heb twee ezels van mijn buurman in de wei naast mijn huis staan en ik ruik ze nooit; doet hij nu toevallig iets heel goed of ..? :?

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:32

.
Laatst bijgewerkt door wishmelucky op 07-02-22 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:37

Mwah misschien dat die ezels een beetje ruiken, maar zo erg stinken dat het de hele wijk doorgaat? >;)
Dat geloof ik echt niet...

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:06

de ezels stinken maar de geiten niet? yeah right :roll:

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:13

Die mensen hebben zeker geen honden of katten. Wel eens een honden- of kattendrol in de zon geroken? :r

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:29

uit ervaring,
geiten stinken niet veel.
het zijn vooral de bokken,

dat ezels stinken wist ik niet,
misschien als er een hengstje (heet dat zo bij ezels?) bij is dat ze sterker ruiken?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:40

Alleen bokken stinken normaal inderdaad, en die geur is echt smerig en kan inderdaad ver komen.

Maar een ezel die stinkt?

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:45

Heb nog nooit van een ezel die stinkt gehoord, wel bokken die vreselijk kunnen meuren. Zoals hier tegenover op de kinderboerderij, maar mij hoor je daar niet over klagen.

Vind het behoorlijk kinderachtig van de buurtbewoners en de gemeente. Mij hoor je ook niet over de boerderij achter ons met koeien en de kinderboerderij met hun bokken en schapen.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:59

Ik heb zelf een ezel en die stinkt echt niet hoor. Bovendien keutelen ezels veel droger dan paarden..... (en mijn paard mest echt veel meer dan de ezel). Wat een gezeur zeg, tegenwoordig mag niets meer ruiken. Mensen zijn zo ver van de natuur verwijderd geraakt...

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:03

mensen willen buiten af tussn de boeren woonen en vervolgeens maar over de stank van mest en dergelijke blijf dan lekker in de stad :(

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:37

Ik weet als stadse uit ervaring dat die ook flink kan stinken in de zomer!

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:21

Als je buren hebt die een weg weten om je aan te klagen heb je prijs. De ezels zijn de buren die de ezeltjes weg willen. Als dieren niet meer mogen verblijven in weide's dan moeten die mensen maar in de stad gaan wonen. Iedereen wil op de boenbuiten leven, maar geen dieren, geen lawaai, wel het wordt hoge tijd dat de dieren eens op de eerste plaats gezet worden in Belgie. Ik kan de ezeleigenaar heel goed begrijpen, zijn dieren zijn zijn trots, zijn vrienden, waar hij wellicht meer liefde van krijgt dan van de buren.
Hebben rechters niets anders te doen dan zich te buigen over het houden van dieren op de boerenbuiten?????? Natuurlijk moeten de rechtrers een oordeel vellen in die zaken, maar laat aub een beetje menselijkheid meetellen voor elke dierenvriend.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:02

Wat een gezeik om niets. Er wordt te snel gezeurd en geklaagd om niets.

emmyenharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:03

heey,
ik vind dit nergens op slaan.
ik had een jaar geleden verzorgpaardjes.
naast de paarden staan 3 ezels(een mannetje, mama met dochter).
de ezels hebben nog nooit gestonken( ik heb ze nog nooit geroken, alleen ze balken wel veel. maar dan denk ik van,'je moet maar dan niet bij dieren in de buurt gaan wonen als je dieren lastig vind'. ik vind dieren super en mij hoor je nooit klagen.
maar volgens mij stinken ezels véél minder dan bokken(die heeft mij vriendin en die meuren nou ook niet bepaald super erg).
het kan ook aan mij liggen, maar ik vind dat de buurtbewoners niet zo moeten gaan zeiken en de boer z'n ezels moet gunnen.

LAAT DE BOER Z'N EZELS HOUDEN!!!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:22

Nou dat is net zoals het verhaal in België met Kamiel de ezel die weg moest omdat hij te veel balkte als de buur zijn slaap hield overdag omdat meneer de nachtdienst had, en die l*l heeft het proces nog gewonnen... als je in een landbouwachtig gebied woont moet je daar gewoon rekening mee houden...

Ronduit belachelijk!

emmyenharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:29

Is er al nieuws wat er met de ezels gaat gebeuren?