Overleden Olympisch springpaard Top Gun La Silla gekloond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Overleden Olympisch springpaard Top Gun La Silla gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 07:32

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz/

Het inmiddels overleden Nederlands Olympisch springpaard Top Gun La Silla, heeft sinds kort een dubbelganger op deze aardbol rondlopen.
Top Gun La Silla (van Grannus) won maar liefst negen internationale Grote Prijzen tijdens zijn carriere.

De Hannoveraanse ruin werd in 1982 geboren en werd eerst nog gereden door de Britse springruiter Nick Skelton, waarna hij verkocht werd aan Jan Tops en Alfonso Romo. Tops bracht Top Gun aan start tijdens de Europese kampioenschappen springen, waar zij een overwinning behaalde, en samen waren zij een van de nederlandse combinaties die in de landenwedstrijd Olympisch Goud wonnen in Barcelona.

"Ik heb tijdens mijn carriere duizenden paarden gereden, maar er was maar 1 Top Gun. Hij was het paard dat je slechts 1 keer in je leven tegen komt," aldus Jan Tops.

Top Gun La Silla ging in 1999 met pensioen. Zijn DNA werd in 2002 opgeslagen door Cryozootech. De ruin stierf in 2005, en een jaar later werden er al pogingen gedaan om het paard te klonen.

Het resultaat is uiteindelijk een zwart hengstveulen dat 16 maart jongstleden werd geboren in Amerika. Top Gun Cryozootech, zoals het veulen is genoemd, is zwart met vier witte sokken en een brede bles. De originele Top Gun was eveneens zwart, maar met drie witte sokken en een smalle bles. Bij klonen is het vaak zo dat de basiskleur hetzelfde is, maar de aftekeningen nog weleens willen afwijken.

Het is nog niet bekend waar het veulen straks naar toe gaat, hoewel Cryozootech het veulen graag in Europa wil houden.

De Hannoveraanse hengst Grannus was een van de beste hengsten ter wereld. Zijn nakomelingen wonnen samen ongeveer een prijzengeld van meer dan 3 miljoen dollar. Hij heeft meer dan 60 goedgekeurde hengsten gebracht en zeven Olympiade paarden.Hij is de vader van vele internationale springpaarden, zoals Grannusch (John Whitaker), Almox Grand Plaisir (Ludger Beerbaum) en Remus Equo (AM Bauer).

Klik hier voor foto's.

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:38

Leuk, want zo kunnen en wel weer nakomelingen worden gebracht van deze hengst, of iig met dezelfde genen :Y) Maar de genen van een paard bepaald ook niet alles voor goede prestaties: training, voer ed is minstens zo belangrijk, dus het is nog afwachten of dit veulen ook zo goed gaat worden als tip gun la silla.

Maar aan de andere kant, misschien wordt deze juist beter, ben benieuwd! :D

abeltje_xx

Re: Overleden Olympisch springpaard Top Gun La Silla gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:04

wel eigenaardig dat die aftekeningen afwijken, want het is toch hetzelfde paard.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:09

ik blijf het klonen belachelijk vinden.

LrssRwnkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:12

lijkt me een heeel vreemd idee, dat je een kloon in je bezit hebt van bijv je eigen paard nadat deze overleden is...

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:01

vind de laatste foto van het veulen een beetje vreemd lijkt net of hij scheef is:P
Kan niet goed zien of hij anders staat met zijn beentje

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:17

ik vind het en mooi sterk veulen. Ben benieuwd of deze nu ook zo de top kan halen..

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:39

Heel apart dit, ik ben wel benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:18

Het klonen is echt iets vreemds. Ik snap niet goed wat men daarmee wil bereiken.... :o

Billythekid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:05

Als de aftekeningen bijna het zelfde zijn zullen de prestaties ook wel bijna overeenkomen met de echte TopGun en wordt het toch een gewoon goed paard 8-)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:51

Helaas werkt dat niet zo, levensomstandigheden en opvoeding tellen ook heel hard mee met het uiteindelijk resultaat.

Dat de aftekeningen niet kloppen is ergens wel logisch, paarden hebben precies dezelfde genen, maar niet alle genen komen tot precies dezelfde uiting. :) Ik vind dit één van de weinige klonen die er mooi, sterk en gezond uit ziet! Blijf het heel apart vinden, maar ergens ook enorm interessant. :)

Toch zou ik (nog) niet met een kloon gaan fokken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:28

Ik blijf het klonen eng vinden, totaal niet natuurlijk :n

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:27

o jeetje wat erg |(