Anky: 'Voetbal moet leren van kleine sporten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

primagirl

Anky: 'Voetbal moet leren van kleine sporten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 22:01

http://www.telegraaf.nl

AMSTERDAM - Ik ben niet echt een voetballiefhebber. Desalniettemin heb ik gisteren met spanning gekeken naar de halve finale van Oranje. Het meeste van het WK kreeg ik de afgelopen weken echter door van Sjef, die wel alles heeft gezien. Hij hield mij niet alleen van de wedstrijden op de hoogte, maar ook van de meest opvallende ontwikkelingen, zoals de amateuristische wijze waarop de FIFA met grove arbitrale dwalingen omgaat. Wat dat betreft, kan het voetbal veel van andere sporten leren.

Richard Krajicek noemde eerder in zijn column in Telesport al Hawk-Eye in het tennis, maar zelfs in een hele kleine sport als reining, het westernriding, worden videobeelden gebruikt om fouten uit te sluiten. Vorige week was ik in het Zwitserse Givrins, waar op het terrein van Formule 1-rijder Michael Schumacher het EK reining werd georganiseerd. Michaels vrouw rijdt namelijk fanatiek paard.

Ik reed tot mijn grote vreugde mijn beste proef ooit met Whizashiningwalla BB. Ik was zo blij, dat ik Whiz onmiddellijk na het rijden uitgebreid beloonde. Maar dat mag dus niet in de reiningsport. Je moet vijf seconden geduld hebben. Daarop bleef mijn resultaat uit. Het duurde en duurde maar. Er bleek discussie te zijn ontstaan tussen de juryleden. Het panel besloot de beelden van mijn proef nogmaals te bekijken, omdat sommigen het gewoon niet goed gezien hadden. Het duurde een paar minuten en toen werd ik tot mijn schrik gediskwalificeerd. Natuurlijk was ik het er in eerste instantie totaal niet mee eens en ik riep heel hard dat het onmogelijk was. Totdat ook ik de herhaling bekeek en moest toegeven dat ik inderdaad een fout maakte.

Was de sport daardoor een stuk minder romantisch of deden de juryleden er niet toe omdat camerabeelden sommigen van hen in het ongelijk stelden? Argumenten, die FIFA-baas Sepp Blatter gebruikt. Welnee, ondanks het feit dat ik natuurlijk baalde van mijn fout, hield ik er wel een gevoel van rechtvaardigheid aan over. Het was nou eenmaal zo, jammer. Het feit dat ik de beste proef ooit had gereden, kon toch niemand me afnemen. Ik was superblij met mijn prestatie.

Om even terug te komen op het voetbal; het is toch absurd. Nergens worden zoveel camera's gebruikt als in de voetbalsport. Werkelijk alles is te zien en meestal nog vanuit drie of vier posities ook. Het maakt het nog bespottelijker dat de camera's niet worden gebruikt om fouten aan de kaak te stellen. Heel onprofessioneel. De eer van het land, de persoonlijke voldoening en economische redenen te over om hier snel verandering in te brengen.

Tot slot, ik ga na een pauze toch ook weer dressuurrijden. De World Dressage Masters zijn aankomend weekeinde op het internationale concours van Falsterbö (Zweden). IPS Painted Black is weer fit na een kleine blessure en hij zal morgen de Grand Prix en zaterdagavond de Kür op Muziek rijden. Na alle uitstapjes richting de westernsport vind ik het wel heel erg leuk om weer eens ouderwets in een dressuurring te verschijnen. Ik ben benieuwd hoe we er voor staan.

Caily

Re: Anky: 'Voetbal moet leren van kleine sporten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:03

Gelijk heeft ze :j

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:05

Idd!

ook leuk dat ze weer gaat dressuuren!
zo zie ik der graag :D

Elise95