FEI geeft toe verkeerd te hebben gehandeld inzake Sapphire

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FEI geeft toe verkeerd te hebben gehandeld inzake Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 08:59

Nieuwsredactie

De FEI heeft in een officiele verklaring toegegeven dat springpaard Sapphire niet geelimineerd had mogen worden tijdens de tweede ronde van de FEI Wereldbekerfinale springen in Geneve; ook heeft het internationale paardensportorgaan toegegeven dat de gevoeligheidstest op de benen van het paard, incorrect is uitgevoerd.

De verklaring komt na een uitgebreid onderzoek in de zaak. De diskwalificatie werd aangevochten door de ruiter van Sapphire, McLain Ward, de Amerikaanse paardensportfederatie, en teamveterinair Tim Ober.

Hoewel de FEI heeft toegegeven verkeerd te hebben gehandeld tijdens de tweede ronde van de Wereldbekerfinale, blijft de diskwalificatie wel op naam van de merrie staan. McLain Ward krijgt wel al zijn plaatsingspunten en prijzengeld terug die bij zijn tweede plaats in de tweede ronde van de finale horen. Dit zal geen gevolgen hebben voor de andere ruiters in de competitie.

Ward, Ober en de Amerikaanse Paardensportbond hebben besloten de diskwalificatie niet aan te vechten. "We zullen nooit weten hoe het was afgelopen wanneer ze niet gediskwalificeerd waren, maar dat is nou eenmaal de sport."

Verwant artikel:

[VN] McLain Ward gediskwalificeerd in wereldbekerfinale

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:35

Hey FEI, Bedankt he?

Ben je mooi klaar mee, leuk dat ze toegeven dat het fout was, wat iedereen al wel wist, maar de (grote kans op de..) titel hebben ze mclain wel mooi afgepakt! ( en weer een beetje negatieve publiciteit erbij voor Mclain... leuk. ) ^)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:11

Praat na de vaak noemen ze zoiets!
Een dikke schadevergoeding is de eerste stap vind ik, maar het prestige van de WB-overwinning is wel schoon door z'n neus geboord...

RiderLiza

Re: FEI geeft toe verkeerd te hebben gehandeld inzake Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:51

Echt, er is veel wat ik op dit moment zou willen zeggen..

Laten we het er maar op houden dat mijn respect voor de FEI weg is. Maar dan ook goed weg. Bah. Is toch te gek voor woorden dit?

Niemand die kan weten of Mclain & Sapphire echt gewonnen zouden hebben, maar ik denk dat iedereen heel goed weet dat die kans enorm groot was. Tot dat een stel idioten die zichzelf de grootste hippische federatie noemen, daar mooi even een stokje voor staken.

Ik vind zoiets onbegrijpelijk.

Droen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:31

Maar het valt me nog mee dat de FEI de fout 'zo maar' toegeeft. Voor hetzelfde geld was dit ergens in een doofpotje terecht gekomen! Zonde dat zoiets gebeurt

se7entjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:21

Beetje mosterd naar de maaltijd hè.
Snap ook niet dat die diskwalificatie op de naam van die merrie blijft staan.
Maar dat de FEI fouten maakt dat wisten we al.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:33

sportief opgevat van Mclain ward ....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:39

Vond het destijds al een vreemd onderzoek, het prikken van vingers in de benen van Sapphire. Heb er grote vraagtekens bij gezet??? Als je bij de mijne al wijst, tilt hij zijn been al op :D .

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:00

Tsjah, er zijn fouten gemaakt door de FEI. Maar waar mensen werken worden fouten gemaakt toch? Had niet mogen gebeuren natuurlijk....

Misschien heeft het ook wel te maken met het imago van McLain Ward. Is hij niet ooit eens weggestuurd van Aken voor dierenmishandeling? Iets met scherpe stukjes plastic in de beenbescherming van zijn paard... Zulke dingen blijven je toch achtervolgen denk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 22:07

Aurora3 schreef:
Misschien heeft het ook wel te maken met het imago van McLain Ward. Is hij niet ooit eens weggestuurd van Aken voor dierenmishandeling? Iets met scherpe stukjes plastic in de beenbescherming van zijn paard... Zulke dingen blijven je toch achtervolgen denk ik.

Dat klopt idd.
Hij is het overigens wel altijd blijven ontkennen, maar het blijft een vreemd verhaal.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:18

Maar dan nog blijft het een aparte onderzoeksmethode, wat voor geschiedenis de ruiter of combinatie ook heeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:43

mij verbaasd het ook dat ze toegeven fout gehandeld te hebben.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:02

Citaat:
De FEI heeft in een officiele verklaring toegegeven dat springpaard Sapphire niet geelimineerd had mogen worden...

Voor zover ik lees, geeft de Fei dat helemaal niet toe.
Dit is een stuk uit de tekst van het origineel persbericht :

Citaat:
After a full investigation into the facts surrounding the disqualification of Sapphire (McLain Ward) at the FEI World Cup Final in Geneva, the FEI has determined that the horse was incorrectly eliminated from the second round on 16 April 2010, however, Sapphire’s disqualification from the final round of the World Cup remains in place.

De Fei heeft vastgesteld dat het paard op een niet correcte wijze werd verwijderd uit de tweede ronde, maar de diskwalificatie voor de finale blijft behouden.

Met andere woorden, volgens de Fei was alleen de manier waarop niet correct,
maar de uitschakeling zelf was dat wél.