KNHS-Kampioenschap Endurance dit weekend in Laag Soeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KNHS-Kampioenschap Endurance dit weekend in Laag Soeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 19:16

http://www.knhs.nl

De achtste editie van de Sprengenrit zal 3 juli 2010 wederom plaatsvinden vanaf manege de Spreng in Laag Soeren. Dit keer zijn de prachtige bossen en heidevelden van de zuidoost Veluwe niet alleen het decor zijn van de bekende mooie, pittige wedstrijd voor alle klassen. Ook wordt het KNHS Endurancekampioenschap 2010 klasse IV over 120 km hier verreden. De startlijsten staan nu online op http://www.sprengenrit.nl

Na de voorkeuring, voor de hoogste klassen vrijdagavond, gaan de deelnemers die om de kampioenstitel strijden op zaterdagochtend om half zeven van start. De route voert hen over de Loenermark met de prachtige schaapskudde en het Deelerwoud terug naar de manege voor de veterinaire keuringen en een verplichte rust. De volgende etappe loopt door het bijna on-Nederlandse landschap van de Posbank. Doordat de gletsjers van de een na laatste ijstijd veel zand voor zich uitschoven is er op de zuidoost Veluwe een zeer gevarieerd landschap ontstaan. Zanderige heidevelden en bossen wisselen elkaar af. Op de Posbank zijn door opstuwing de zogenaamde stuwwallen met veel hoogteverschillen ontstaan. Na de volgende veterinaire keuring en rust leggen de deelnemers nog twee routes af over de heidevelden van de Loenermark en de bossen van de Veluwezoom.
's Avonds zijn de prijsuitreiking en de kampioenshuldiging op het wedstrijdterrein van manege de Spreng.

Natuurlijk vindt ook de vertrouwde Sprengenrit gewoon plaats. Er kan gestart worden op de volgende afstanden:
Kenningsmakings klasse en klasse I: 33,5 km
Klasse II: 46 km en 77 km
Klasse III: 84 km en 107 km
Klasse IV: 120 km

Informatie, routekaarten en starrtlijsten vind je op de website http://www.sprengenrit.nl.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:54

Met dit weer en temp 30+ vind ik het not done om zulke zware endurance ritten te rijden :o
Of ben ik nou zo raar?

Ibbel

Re: KNHS-Kampioenschap Endurance dit weekend in Laag Soeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:59

Het WK werd in Maleisië verreden. Bij 35+ en 99% luchtvochtigheid. Een goede voorbereiding, goed koelen en je verstand gebruiken doet veel, zo niet alles.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:30

Je kan niet altijd (eigenlijk nooit) rekening houden met het weer. Nu komt er wel uit wel paard fit is en welke niet. En als jij denkt dat je paard het niet aan kan, meld je je af en start je niet. het is je eigen verantwoordelijkheid. Tuurlijk heb je als ruiter liever een graadje of 15 - 20, lekker briesje, beetje bewolking, geen volle zon, alsjeblieft geen regen de hele dag en geen hele koude of harde wind. Maar ja zolang het weer niet op bestelling kan, zul je genoegen moeten nemen met het weer van die dag. Of niet gaan starten.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:53

De rit gaat ook grote delen dor het bos, daar is het altijd koeler. En er wordt echt goed gecontroleerd door de veterinairen hoor!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:54

dynamiek schreef:
Met dit weer en temp 30+ vind ik het not done om zulke zware endurance ritten te rijden :o
Of ben ik nou zo raar?

Als je verstandig rijdt, en je paard goed manage (veel laten drinken, goed koelen enz) is het wel goed te doen. Ik heb het afgelopen zaterdag goed uitgelopen (klasse 1) met deze maatregelingen. Paard was nog steeds goed gehydrateerd na afloop, en nog veel energie over.

Maar, je bent niet raar! Veel mensen hebben twijfels gehad, of zelfs afgemeld. Ik had ook mijn twijfels maar had een heel ervaring groom mee, dus alles viel uiteindelijk mee. En er was na afloop geen paard die van een dierenarts aan een infuus moest!