Politie te paard redt menigte van "bomkoffertje" op de Dam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Politie te paard redt menigte van "bomkoffertje" op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 08:42

www.destentor.nl

Het vermeende bomkoffertje dat met de Damschreeuwer tijdens de dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam paniek veroorzaakte, is door een agent te paard in een bouwput van de Noord/Zuidlijn gegooid.

Na de schreeuw ontstond paniek. Mensen begonnen te duwen en te rennen, dranghekken vielen om. De paniek werd nog groter toen iemand een onbeheerd koffertje vond en ‘bom, bom’ schreeuwde. ‘We stonden achter een afzetting bij de Dam toezicht te houden, toen we opeens een schreeuw hoorden. Bijna meteen begon de menigte te lopen. De angst was te lezen in de ogen”, aldus de ruiter in de Korpskrant, het blad van het Amsterdamse politiekorps.

Het koffertje ging boven de hoofden van de aanwezigen ‘al crowdsurfend’ van hand tot hand. Een vrouw duwde het koffertje in handen van de ruiter en gilde: ‘Hij is nog niet afgegaan.” De agent gaf zijn paard de sporen. ‘Natuurlijk dacht ik aan mijn eigen hachje, maar de veiligheid van het publiek woog zwaarder. Dan maar alleen de lucht in.” Hij hield het koffertje met gestrekte arm naast zijn galopperende paard ‘om het zo stil mogelijk te houden’. Zijn vrouwelijke collega reed mee en probeerde mensen op afstand te houden, zodat de kofferdrager van de menigte weg kon rijden.

De kofferdrager stuurde zijn paard over het Damrak, richting Centraal Station. Motoragenten hielden de kruising Prins Hendrikkade vrij. ‘Dan zie ik ineens de bouwput van de Noord/Zuidlijn. Hier kon ik de koffer kwijt. Toen ik ‘m wegslingerde, vreesde ik dat het gedaan was. Ik deed mijn ogen dicht.” Maar een knal bleef uit. Toen bleek dat de kofferbom geen kofferbom was, maar een attachékoffertje van iemand die het was vergeten. De inhoud: wat persoonlijke spullen.

Onduidelijk is of er toen iemand in de bouwput was. ‘Maar ze moesten kiezen. Je kunt niet een uur rond galopperen”, aldus een politiewoordvoerster. De twee ruiters, die na het weggooien van het koffertje weer op de Dam aan het werk gingen, hebben van korpschef Bernard Welten een gratificatie gekregen.

‘Het was best heftig. Ze hebben toch met iets rondgereden waarvan ze dachten dat het elk moment zou kunnen afgaan”, aldus de woordvoerster. ‘Het is moedig dat ze de veiligheid van de mensen op de Dam boven die van zichzelf stelden.” Bij de paniek op de Dam raakten 63 mensen gewond. De zwaarste gevallen: een dubbele beenbreuk en een heupfractuur.

Ir111

Re: Politie te paard redt menigte van "bomkoffertje" op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:45

Jeetje mina, wat een ongelooflijk helden verhaal!! Ik zit met kippevel en ben ernstig onder de indruk.

Hulde!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:46

Heel erg dapper. In de adrenaline kick ben je tot veel in staat denk ik.
Was wel een toestand toen zeg op de dam.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:47

En wat ik nog steeds niet begrijp is dat de persoon de dit allemaal heeft veroorzaakt op vrije voeten is gesteld en nog steeds mensen lastig valt.
Je komt voor minder in de bak dan dit....

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:48

Ook echt een briljante plek om het koffertje neer te gooien, stel dat er een bom in zat. :j Dan is de hele Noord/Zuidlijn die al zoveel geld heeft gekost naar de knoppen.

WowAmigo

Re: Politie te paard redt menigte van "bomkoffertje" op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:52

Tja, dat is nou niet een afweging die je dan maakt denk ik...

KiWiKo

kijk........... mensen met moed!! en goede beslissingen kunnen maken op dat moment!

kan niet anders zeggen dan chappeau!!!

Super hoor!! en dat voor het loon wat een politieagent verdient!!

Wolken

Sabine_Duco schreef:
Ook echt een briljante plek om het koffertje neer te gooien, stel dat er een bom in zat. :j Dan is de hele Noord/Zuidlijn die al zoveel geld heeft gekost naar de knoppen.

ja, je had hem beter al kunnen laten gaan midden tussen de mensenmassa. Honderden doden is namelijk veel minder erg dan een vernielde Noord-Zuidlijn....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:53

Sabine_Duco schreef:

beter die noordzuid lijn........ dan al die mensen op de dam denk ik dan maar.........

ben niet van het weggooien van geld, en heel fel in het weggooien van geld van de BV Nederland........

maar ik vind dit absoluut een hele juiste beslissing!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:53

Het lijkt me wel heel gevaarlijk, er staan daar allemaal machines e.d. en als die "bom" dan ontploft, zal dat nog wel eens een hele grote ontploffing kunnen worden, toch?

Maar ja, neemt niet weg dat het dapper is van die agent om het koffertje over te nemen.

EDIT: Ik heb een beetje het idee alsof jullie denken dat ik het juist een hele slechte daad vind van die politieagent. :7 Maar dat is niet zo, ik probeer me alleen een beetje in te beelden wat voor een gevaar een ontploffing van die bouwput zou kunnen hebben.
Laatst bijgewerkt door Sabine_Duco op 02-07-10 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:54

Zo 'hoor' je nog eens wat.
Gelukkig is het allemaal (redelijk) goed afgelopen, maar je moet er toch niet aan denken wat er had kunnen gebeuren met een echt bomkoffertje...
Stoere actie, hoor! 8-)
Ik zou zoiets niet doen, ik ben een typisch gevalletje 'ongeschikt'. ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:55

Sabine_Duco schreef:

Volgende keer gewoon terug de mensenmassa ingooien is misschien wel een beter idee inderdaad... :j

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:56

Ir111 schreef:
Sabine_Duco schreef:

Volgende keer gewoon terug de mensenmassa ingooien is misschien wel een beter idee inderdaad... :j

Zo bedoel ik het dus helemaal niet... beetje flauw. Lees even mijn post hierboven.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:57

ik denk dat het in een flits bedacht is... ZEER GOED GEDAAN!!!!
jamer dat mensen de keus niet goed vinden....

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:57

Machines ontploffen niet zomaar hoor. het is een afweging die 1 persoon op dat moment heeft moeten maken en ik vind het zeer, zeer dapper van diegene. Ik zou ook geen andere plek in de omgeving van de Dam kunnen bedenken waar minder slachtoffers zouden kunnen vallen dan via de tunnel van de Noord-Zuidlijn.

Maar gelukkig is er niks gebeurd. Wij zagen het op de televisie gebeuren en op dat moment stond mijn hart echt een paar seconden stil.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:58

edit: achter de feiten aan :)

Ik heb respect voor die agenten. heel moedig.
Laatst bijgewerkt door Alane op 02-07-10 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:58

ik snap je Sabine :D :D

maar dat zijn maar machines........ en de opwaardse druk van een bom zal hoogstens daar schade aanrichten......

maar ik snap wel wat je bedoeld hoor :D

ik denk alleen dat er weinig andere geschikte plaatsen zouden zijn...... misschien het IJ

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:59

Ik vind het echt superknap van die mensen, maar moet er stiekem een beetje om lachen. Mensen kunnen dus echt panieken om niets en waarom gaven ze die koffer door? Als het echt een bom was geweest was dat niet zo slim. Ik hoop dat de gewonden die zijn gevallen dankzij de paniek er niets blijvends aan over hebben gehouden
Ik vind de agenten te paard wel echt heel erg heldhaftig en ik vind het erg slim van ze dat ze de koffer een bouwpunt in dumpen. :j Dan heb je, ondanks de paniek, toch wel een goed denkvermogen!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:00

Wolken schreef:
Machines ontploffen niet zomaar hoor. het is een afweging die 1 persoon op dat moment heeft moeten maken en ik vind het zeer, zeer dapper van diegene. Ik zou ook geen andere plek in de omgeving van de Dam kunnen bedenken waar minder slachtoffers zouden kunnen vallen dan via de tunnel van de Noord-Zuidlijn.

Maar gelukkig is er niks gebeurd. Wij zagen het op de televisie gebeuren en op dat moment stond mijn hart echt een paar seconden stil.....

Okee, dat is dan voor mij een hele geruststelling. Maar denk je niet dat Amsterdam heel erg verzakt dan als die Noord/Zuidlijn een bom moet verwerken? Omdat dat al vaker is gebeurd (bv. Vijzelstraat)

EDIT: KiWiKo: fijn :D Want iedereen begint mij maar voor gek te verklaren :Y)
Laatst bijgewerkt door Sabine_Duco op 02-07-10 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:01

Sabine_Duco schreef:
Wolken schreef:

Okee, dat is dan voor mij een hele geruststelling. Maar denk je niet dat Amsterdam heel erg verzakt dan als die Noord/Zuidlijn een bom moet verwerken? Omdat dat al vaker is gebeurd (bv. Vijzelstraat)

maargoed ook dat is wel weer te herstellen, EN goed voor de werkeloosheid :D

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:03

Sabine_Duco schreef:
Wolken schreef:

Dat zou best kunnen, maar een mensenleven is altijd meer waard dan financiele schade. Het IJ is nog redelijk ver weg, en zou hij ook heel CS moeten oversteken om die te bereiken. En vergeet niet dat iemand onder immense druk een beslissing moet maken. De ruiter was bereid zijn leven op te offeren voor de mensenmassa.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:06

Annetje schreef:
Ik vind het echt superknap van die mensen, maar moet er stiekem een beetje om lachen.

Ik ook, zie de actie levendig voor me.
Crowdsurfende koffer, agent die hem pakt en er in volle galop mee door Amsterdam Centrum crosst.
Vervolgens gooit ie de koffer met een joviale zwiep * nu starten de slowmotion beelden* de verachte bouwput in...
Net een film... :D

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:08

Wolken schreef:
Dat zou best kunnen, maar een mensenleven is altijd meer waard dan financiele schade. Het IJ is nog redelijk ver weg, en zou hij ook heel CS moeten oversteken om die te bereiken. En vergeet niet dat iemand onder immense druk een beslissing moet maken. De ruiter was bereid zijn leven op te offeren voor de mensenmassa.

Dat is waar, vind ik ook heel goed gedaan van die agent. Ik denk dat er veel mensen geweest zouden zijn die het heel anders opgelost zouden hebben en die manier had dan misschien niet zo goed uitgepakt (ervan uitgaande dat er dan een bom inzat)

EDIT: Dit is trouwens toch al langer bekend? Ik geloof dat dit al een aantal dagen na het incident in de krant stond.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:13

Sabine_Duco schreef:
Zo bedoel ik het dus helemaal niet... beetje flauw. Lees even mijn post hierboven.

Ik had jouw edit niet gelezen toen ik mijn post plaatste. ;)

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je aan een economisch belang denkt als er zoveel mensenlevens op het spel staan... :)

Wolken schreef:
De ruiter was bereid zijn leven op te offeren voor de mensenmassa.

Daar krijg ik idd kippevel van. :j

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:15

Ir111 schreef:
Sabine_Duco schreef:

Ik had jouw edit niet gelezen toen ik mijn post plaatste. ;)

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je aan een economisch belang denkt als er zoveel mensenlevens op het spel staan... :)

Okee. :P Maar eerlijk gezegd dacht ik niet aan economisch belang maar aan het gevolg als dat zou ontploffen en dat er dan misschien nog wel veel meer schade was aan mensenlevens. Ik ben heus niet iemand die het leven van anderen niets kan schelen... het tegendeel juist :)