Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:05

[quote="MamboBeach"
Nee, ik zou dan ook geen wedstrijden rijden in die warmte, zou het dan liever in de avond doen bijvoorbeeld.[/quote]

Ja en dat kan dus niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:07

MamboBeach schreef:
Asyaa schreef:
Dus niet starten omdat paard het misschien warm krijgt?
Als ik midden in de winter train zweten ze soms ook, dus ook niet meer in de winter trainen?
Als ik zaterdag een wedstrijd heb met 30 graden kijk ik naar me paard of ik start, is het een lompe koe met 0,0 conditie die bij 1 drafpas al dood ligt te gaan van het zweet start ik niet, train ik echter al weken gewoon smiddags in de zon, en heeft hij een goede conditie, waarom niet?
Je wilt het ontzettend graag zwart op wit zien, zo werkt het niet. Iedereen rijd anders, iedereen heeft andere paarden. Dat de paarden in jou er slecht tegen kunnen, betekend niet dat ergens anders er gewoon goed mee om word gegaan. Dit is in weze gewoon precies hetzelfde als al die hyperflexion discussies. Hyper is te, dat heeft niks met waar je paard loopt, maar hoe je hem laat lopen. Iedereen loopt heel hard te bleren met een liniaal oh dit is hyperflexie, maar het heeft niks daarmee te maken. Pak jij een willekeurig paard en laat je die opeens behoorlijk diep lopen of train jij elke dag voor jaren en laat jij het elke keer een stukje dieper. Zelfde met de hitte, pak jij een paard dat continu sochtends vroeg getraind word en de rest van de dag lekker in de schaduw staat, om dan smiddags een wedstrijd te rijden, dan zeg ik ja, dit kan niet. Maar train jij geleidelijk aan...

Nee, ik zou dan ook geen wedstrijden rijden in die warmte, zou het dan liever in de avond doen bijvoorbeeld.


Ik liever niet ;)
Ik moet in het weekend om half 6 eruit voor de paarden dus als ik dan pas om 12 uur thuis ben word het een beetje te gek. Voor mij zelf is de hitte tijdens het rijden geen probleem. Dus de enigste factor voor mij is dan of het paard wat ik rij de hitte aankan.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:09

MamboBeach schreef:
Nee, ik zou dan ook geen wedstrijden rijden in die warmte, zou het dan liever in de avond doen bijvoorbeeld.


Je weet toch niet van tevoren wat voor weer het wordt? Hier zijn in het outdoorseizoen ook geen avondwedstrijden en afzeggen als er warm weer voorspelt is wordt een duur grapje. Ik heb ook het liefst een zo koel mogelijk dagdeel, want ik rijd zelf toch ook echt een stuk prettiger als het niet zo heet is. :D

Als je paard het niet aankan om 20 minuten los te stappen en dan 2 proefjes te lopen zou ik idd nog maar even thuisblijven en werken aan zijn conditie. Voor een paard met normale conditie die je aan de weersomstandigheden hebt laten wennen levert dat namelijk geen enkele hinder op.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:12

Asyaa schreef:
MamboBeach schreef:

Nee, ik zou dan ook geen wedstrijden rijden in die warmte, zou het dan liever in de avond doen bijvoorbeeld.


Ik liever niet ;)
Ik moet in het weekend om half 6 eruit voor de paarden dus als ik dan pas om 12 uur thuis ben word het een beetje te gek. Voor mij zelf is de hitte tijdens het rijden geen probleem. Dus de enigste factor voor mij is dan of het paard wat ik rij de hitte aankan.

Dan houdt het op, toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:13

MamboBeach schreef:
Asyaa schreef:
Ik liever niet ;)
Ik moet in het weekend om half 6 eruit voor de paarden dus als ik dan pas om 12 uur thuis ben word het een beetje te gek. Voor mij zelf is de hitte tijdens het rijden geen probleem. Dus de enigste factor voor mij is dan of het paard wat ik rij de hitte aankan.

Dan houdt het op, toch? :)

In sommige gevallen ja, dan houd het op, desbetreffend paard heeft (in mijn ogen) niet genoeg conditie om het zonder al te veel moeite te doen. Echter in sommige gevallen gaat het gewoon door, dan heeft paard (in mijn ogen) genoeg conditie.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:14

Skygirl schreef:
MamboBeach schreef:
Nee, ik zou dan ook geen wedstrijden rijden in die warmte, zou het dan liever in de avond doen bijvoorbeeld.


Je weet toch niet van tevoren wat voor weer het wordt? Hier zijn in het outdoorseizoen ook geen avondwedstrijden en afzeggen als er warm weer voorspelt is wordt een duur grapje. Ik heb ook het liefst een zo koel mogelijk dagdeel, want ik rijd zelf toch ook echt een stuk prettiger als het niet zo heet is. :D

Als je paard het niet aankan om 20 minuten los te stappen en dan 2 proefjes te lopen zou ik idd nog maar even thuisblijven en werken aan zijn conditie. Voor een paard met normale conditie die je aan de weersomstandigheden hebt laten wennen levert dat namelijk geen enkele hinder op.

Ik ben nog nooit paard geweest dus ik kan er niets van zeggen.
Dat als een paard het niet aan zou kunnen het geen conditie heeft ben ik niet met je eens, maargoed. Het ene paard kan er denk ik beter tegen dan de ander, dat denk ik wel. Het beste is om daarnaar te kijken maar ook dat is erg moeilijk. Kun je ook niet afzien aan het zweten bijvoorbeeld.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:19

Als je paard meer moeite heeft met de temperatuur, dan kun je toch simpelweg je groom meer laten koelen voor en tijdens het losrijden en voor en tussen de proeven?
Maar voor sommige mensen schijnt elke reden om niet op hun paard te kruipen een goede te zijn: regen, sneeuw, hagel, zon, er is altijd wel iets!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:20

MamboBeach schreef:
. Het beste is om daarnaar te kijken maar ook dat is erg moeilijk. Kun je ook niet afzien aan het zweten bijvoorbeeld.


Als je je paard een beetje kent is het helemaal niet moeilijk...
Je voelt dondersgoed aan of het paard in z'n normale doen is of niet.
Zo niet dan pas je je gewoon aan, hoe moeilijk kan het zijn??

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:22

MamboBeach schreef:
Skygirl schreef:

Je weet toch niet van tevoren wat voor weer het wordt? Hier zijn in het outdoorseizoen ook geen avondwedstrijden en afzeggen als er warm weer voorspelt is wordt een duur grapje. Ik heb ook het liefst een zo koel mogelijk dagdeel, want ik rijd zelf toch ook echt een stuk prettiger als het niet zo heet is. :D

Als je paard het niet aankan om 20 minuten los te stappen en dan 2 proefjes te lopen zou ik idd nog maar even thuisblijven en werken aan zijn conditie. Voor een paard met normale conditie die je aan de weersomstandigheden hebt laten wennen levert dat namelijk geen enkele hinder op.

Ik ben nog nooit paard geweest dus ik kan er niets van zeggen.
Dat als een paard het niet aan zou kunnen het geen conditie heeft ben ik niet met je eens, maargoed. Het ene paard kan er denk ik beter tegen dan de ander, dat denk ik wel. Het beste is om daarnaar te kijken maar ook dat is erg moeilijk. Kun je ook niet afzien aan het zweten bijvoorbeeld.


Nee maar dat merk je denk ik zelf wel. Mijn paard moet sowieso altijd even wennen aan warmer weer. Tijdje terug stond ze nog te zweten in de wei en nu staat ze al de hele dag in de volle zon. Met rijden merkte ik het ook wel, want je moet met dat weer wel tussendoor meer stappen omdat ze anders net een tikkeltje trager wordt. Tenminste toen ze nog moest wennen, afgelopen weekend had ik wedstrijd en ze wou niet rustig stilstaan in de schaduw toen we tijd over hadden, maar lekker actief door stappen in de zon. :=

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:40

hihi...even een wedstrijd verzetten. Weet je wel hoeveel werk het is om een wedstrijd te organiseren?

Idd lang leve de avond concoursen, of gewoon in de zomer alleen maar avondconcoursen!! We wouden er in augustus mee beginnen, dan is de buitenbak ook goed van onze manege! Goed voor mens en dier!

Ik heb voor mijzelf al besloten omdat alleen maar te doen zomers, en 's winters wel gewoon wedstrijden. Kun je zomers lekker aan het water liggen met de kidz.

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:50

horseyfries schreef:
Als je paard meer moeite heeft met de temperatuur, dan kun je toch simpelweg je groom meer laten koelen voor en tijdens het losrijden en voor en tussen de proeven?
Maar voor sommige mensen schijnt elke reden om niet op hun paard te kruipen een goede te zijn: regen, sneeuw, hagel, zon, er is altijd wel iets!


Achja, er zijn altijd 'mooiweerruiters' of in dit geval, goede temperatuur ruiters.

Maar als wij dan zeggen dat we gewoon rijden met warmte zijn wij opeens de dierenbeulen...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:04

manie schreef:
MamboBeach schreef:
. Het beste is om daarnaar te kijken maar ook dat is erg moeilijk. Kun je ook niet afzien aan het zweten bijvoorbeeld.


Als je je paard een beetje kent is het helemaal niet moeilijk...
Je voelt dondersgoed aan of het paard in z'n normale doen is of niet.
Zo niet dan pas je je gewoon aan, hoe moeilijk kan het zijn??


Dit ben ik niet helemaal met je eens Manie. Een paard kan heel goed oververhit raken zonder veel symptomen hiervan te laten zien. De temperatuur inwendig loopt dan steeds hoger op en als je het ziet ben je al te laat. Daarom vind ik het beter om het zekere voor het onzekere te nemen en met deze omstandigheden sowieso te koelen, niet alleen achteraf maar liefst ook al tijdens het rijden als je echt traint. Better safe than sorry!

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:23

erg intresant stukje! Heb altijd gedacht dat paarden beter tegen de hitte konden als mensen. Zo leer je weer eens wat.

Kan zelf heel erg slecht tegen de hitte dus ik zorg dat ik vroeg aan stal ben (6 uur) zodat ik in nog een beetje koelte mijn paardjes rijden kan. Hoe erg ik ook zal balen, een wedstrijd zou ik niet afzeggen als het heel heet word. Toevallig moet ik vrijdag avond en zondag rond 13:00 starten. Vreselijk! Ik zorg gewoon dat ik een fles water mee neem en af en toe over het paardje heen kieper. Ook moet ik zeggen dat ik aan mijn paard nooit verschil merk in hitte of koelere temperaturen. Ik maak er maar gewoon het beste van, gewoon hier en daar aanpassen aan de omstandigheden dan maar.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:53


manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:59

horseyfries schreef:
Dit ben ik niet helemaal met je eens Manie. Een paard kan heel goed oververhit raken zonder veel symptomen hiervan te laten zien. De temperatuur inwendig loopt dan steeds hoger op en als je het ziet ben je al te laat. Daarom vind ik het beter om het zekere voor het onzekere te nemen en met deze omstandigheden sowieso te koelen, niet alleen achteraf maar liefst ook al tijdens het rijden als je echt traint. Better safe than sorry!


Ik denk dat we het wel eens zijn hoor ;)
Dit hoort wat mij betreft bij de 'normale' voorzorgsmaatregelen bij warm weer icm (zware) training of wedstrijden.
Zeker bij een marathon is dit bij ons standaard.

Voor mijn dressuurpaard kies ik niet zo snel voor veel koelen, in de eerste plaats omdat zijn training minder intensief is (ligt ook aan ons niveau namelijk ;) )
Daarnaast zit ik er zelf op en voel dan dondersgoed dat het snikheet is, mennen is dan toch anders qua fysieke inspanning van de menner.
Zelf kan ik helemaal niet goed tegen hitte, dus ben ik snel toe aan een stukje stappen.
Goed voor 't peerd en goed voor mij :D

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:29

claudiaM33 schreef:
Heb een tijdje in Zuid-Spanje op een manege gewerkt waar we rondritten reden. We reden nooit tussen 12u en 18u, zowiezo houdt dan heel Spanje siesta :Y) maar àls we 's avonds dan de rondritten maakten werden de paarden ipv poetsen gewoon afgespoten (nou ja gewoon, met de brandslang...bijna full power := ) en dan niet water afhalen met een zweetmes maar gewoon zadelen als ze nog kletsnat waren.




*typefoutje*

Dit heb ik ook in hongarije gedaan. We dene 2 uurs ritten in de ochtend. En dan was het voor mij 6 uur opstaan, en dan van 8 tot 10 op het paard...
tussen de middag stallen uit mesten, en na 12e mocht ik niet meer mesten van mijn baas... dan moest ik wachten tot een uurtje of 5. Rond 8 uur savond begonnen de rondritten weer tot 11 uur...
12 uur lag ik in mijn bed....

Heerlijk!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:47

manie schreef:
horseyfries schreef:
Dit ben ik niet helemaal met je eens Manie. Een paard kan heel goed oververhit raken zonder veel symptomen hiervan te laten zien. De temperatuur inwendig loopt dan steeds hoger op en als je het ziet ben je al te laat. Daarom vind ik het beter om het zekere voor het onzekere te nemen en met deze omstandigheden sowieso te koelen, niet alleen achteraf maar liefst ook al tijdens het rijden als je echt traint. Better safe than sorry!


Ik denk dat we het wel eens zijn hoor ;)
Dit hoort wat mij betreft bij de 'normale' voorzorgsmaatregelen bij warm weer icm (zware) training of wedstrijden.
Zeker bij een marathon is dit bij ons standaard.

Voor mijn dressuurpaard kies ik niet zo snel voor veel koelen, in de eerste plaats omdat zijn training minder intensief is (ligt ook aan ons niveau namelijk ;) )
Daarnaast zit ik er zelf op en voel dan dondersgoed dat het snikheet is, mennen is dan toch anders qua fysieke inspanning van de menner.
Zelf kan ik helemaal niet goed tegen hitte, dus ben ik snel toe aan een stukje stappen.
Goed voor 't peerd en goed voor mij :D


Wij hebben een keer meegemaakt dat een paard voor de keuring moest, dat is niet meer dan een rondje stappen en twee rondjes draven aan de hand. Het paard zweette niet, maakte een prima indruk en ging gezond weer de vrachtwagen op op weg naar huis. Eénmaal thuis bleek ze toch hittebevangen te zijn. Sinds die tijd ben ik een stuk voorzichtiger geworden en denk ik dus niet meer dat ik een paard zwaar moet trainen of rijden om ze hittebevangen te krijgen, en koel ik standaard bij deze weersomstandigheden. Ook bij paarden die niet zweten en geen grote inspanningen hebben moeten doen, maar wel blootgesteld zijn aan de hoge temperaturen.

Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:22

Inderdaad erg interesant ! :D

Laatst het paard uit het grote land gehaald (staat normaal in een kleiner stuk met veel bomen) er
was hooi en biks maar hij nam geen hap, hing helemaal met zijn hoofd omlaag en was echt heeel erg suf
maar dit was al wat in de avond dus dachten eigenlijk aan koliek ofso.. maar is waarschijnlijk ook gewoon de
hitte geweest want na 2 uurtjes op stal was hij weer allert .. staat nu dus weer lekker tussen de bomen :j .
Met dit weer doe ik verder ook bijna niet aan rijden.. voor het paard en voor mij niks aan !

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:27

Ik vraag mij af op wat voor onderzoek deze professor zijn verhaal baseert.
Juist in deze juni en juli maanden liepen de werkpaarden vroeger de hele dag in de volle zon om het hooi binnen te halen.
En wat dacht je van de graanoogst in augustus ??
Dit soort werk werd altijd gedaan bij mooi en droog weer.

Maar ja iemand die zijn paard na een zware werkproef op de meestal slecht geventileerde trailer zet, vraagt om problemen.

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:41

erg interesant stukje hoor :j

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:42

heel interessant stukje

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:45

Ik pas mij aan aan het weer, mede ook voor het welzijn van mijn paardje
Rijden doe ik ( zoals vandaag) vroeg op de dag of laat in de avond
Verder zorg ik ervoor dat de badkuip gevuld met water is, lekker een poeltje ervoor om in te staan.,
Er staat een wilg voor wat schaduw
En hij krijgt een lekkere douche

Wel een interessant stuk overigens

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:48

Erg intressant stukje. :j

Heb op Bonaire ook tours begeleid, en dat deden wij ook van half 8 tot half 12.
Onze paardjes dronken ook zee water, terwijl ze zoetwater tot beschikking hadden.
Dat regelt moeder natuur heel netjes zelf.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:06

Vandaag weer hele dag paarden getraind. Eerste vanochtend om 8 uur en toen was het eigenlijk ook al warm. Geen enkel probleem gehad. Paarden waren ijverig als altijd. Regelmatig stappen en korte reprises. Na het rijden uitgebreid douchen met lauw water. Ze staan allemaal weer fris op stal en zijn wedstrijdklaar.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:13

Stomme vraag misschien :o maar wat vinden jullie goede manieren om te koelen?

Ik heb argumenten gehoord voor lauw water en voor koud water en voor bijvoorbeeld m.n. de hals partij, maar ook voor bijvoorbeeld de binnenkant van de achterbenen.