Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:31

kwestie van gebruiksdoel verschil......... als jij een sportpaard (en dan heb ik het niet over de basissport) hebt staan.......... dan weet je dat soort sjit..........

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:34

smokey17 schreef:
Toch belachelijk dat je een paard moet laten wennen aan de hitte omdat de mens zo nodig wedstrijden moet rijden..

Als het zo warm was als het nu is, dan liet ik mijn paard altijd staan. Ook niet in de ochtend of avond rijden.

Hopelijk gaan er nu een heleboel ogen op bij mensen die beweren dat paarden geen last hebben van warmte

Inderdaad, ik sluit me hier bij aan.. Ik vind het belachelijk om met dit weer een wedstrijd te rijden omdat de ruiter dat zo graag wil... De overgangen hier in Nederland zijn met het weer vaak zo groot, dat je hier nooit normaal op kan trainen!! Landen waar het vaker voor een langere periode warm is, zijn de paarden het heel anders gewend..
Hier is het eerst 15 graden en dan opeens 26 graden.. daar valt niet op te trainen.

bedouin

Berichten: 1087
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:47

Wij zitten in de woestijn,... het is soms al tegen de 43 graden.
Bij ons worden er echt geen electrolyten verkocht - niet in de wijde omgeving. Heeft ook niemand ooit van gehoord. smorgensvroeg en smiddagslaat gaan we rijden maar dan is het nog steeds boven de 20 graden. Dat is dan wel recreatierijden door oases en af en toe even uitgalopperen door de woestijn.
Maar zelfs dan zie ik de paarden heel vaak nog niet eens zweten. Warm zijn ze dan wel.

edit schoonheidsfoutje

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:49

mijn ingeving is dat je daar ook geen shets en ijslanders hebt lopen................

bedouin

Berichten: 1087
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:51

Klopt.

bedouin

Berichten: 1087
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:53

Manex schrijft nog over een liksteen las ik op de vorige pagina, ik krijg onze paarden er niet voor geinteresseerd, zelfs.
Ander soort ras paarden: berber- en arabierenmix.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:54

nou precies.......... daar lopen paarden rond die met dat klimaat verenigd zijn :)

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:56

Nou er staat weinig nieuws in dit artikel.
Onze Nederlandse sportfysioloog Eric van Breda heeft daar al veel over geschreven in de diverse paardenblaadjes, zeker rondom de OS in Hong Kong.

Toch verbazingwekkend de veel mensen niet het besef hebben wat electrolyten zijn etc.
Hoe belangrijk daarbij de verhouding zouten/suikers etc is.....

Zelf vind ik het wél verantwoord te rijden/trainen of aan wedstrijden deel te nemen met deze temperaturen, mits je een aantal elementaire zaken hierin toepast.

Een training of het losrijden kun je minder intensief doen, wat meer stappen en eventueel koelen tussendoor.
Zelf hebben we veel marathons gereden met onze menpony's en van daaruit is mijn interesse voor trainingsfysiologie gegroeid.

Sterker nog ik ben zelf gaan hardlopen om te ervaren hoe een duurprestatie aanvoelt.
Vrij recent heb ik nog bij 28 graden een hardloopwedstrijd gedaan en dat is zwáár!!, maar je overleeft het heus wel.
2 weken later heb ik een wedstrijd gelopen bij 14 graden en tja dat ging een stuk makkelijker.

Dus temperatuur heeft wel invloed, maar als ruiter voel je heus wel aan wanneer je paard even moet recurpereren.
Door je verstand te gebruiken kun je prima een wedstrijdje rijden (5 minuten voor een proefje waar hebben we het over :roll: ) met dit weer.

Ik wordt dan ook een beetje moe van die penny-praat dat alles zo sielhugh is voor het paardje.
Met de juiste conditie, voorbereiding en gebruik van je verstand is er NIKS aan de hand!!

bedouin

Berichten: 1087
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:57

Mijn bericht was in principe naar aanleiding van wat BBreedveld op de 1ste pagina opperde. (verder heb ik niet alle pagina's meer doorgelezen,...)

Verder nog als edit:

Wat mij persoonlijk reuze frustreert is dan misschien wel de consequentie: de paarden zijn moeilijk dik te krijgen. Schraal is hier de norm.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 00:04

bedouin schreef:
Mijn bericht was in principe naar aanleiding van wat BBreedveld op de 1ste pagina opperde. (verder heb ik niet alle pagina's meer doorgelezen,...)

Verder nog als edit:

Wat mij persoonlijk reuze frustreert is dan misschien wel de consequentie: de paarden zijn moeilijk dik te krijgen. Schraal is hier de norm.


Kijk naar humane (Afrikaanse) duursporters, die zijn ook 'schraal'.
Extra kilo's in de vorm van vet kosten alleen maar energie bij hoge temperaturen....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 00:34

WolinLotte schreef:
Inderdaad, ik sluit me hier bij aan.. Ik vind het belachelijk om met dit weer een wedstrijd te rijden omdat de ruiter dat zo graag wil... De overgangen hier in Nederland zijn met het weer vaak zo groot, dat je hier nooit normaal op kan trainen!! Landen waar het vaker voor een langere periode warm is, zijn de paarden het heel anders gewend..
Hier is het eerst 15 graden en dan opeens 26 graden.. daar valt niet op te trainen.

Hier is het vorig jaar toch echt een zomer geweest waarbij de temperatuur relatief gelijkaardig was dus daar kan je zeker wel op trainen. ;) Nu zit ik wel in het tropische België natuurlijk. :D

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 00:40

Achja ik heb afgelopen weekend afgemeld ivm het weer en ik om 16.00u moest starten,vond het niet fair ten opzichte van m'n paard bij deze temperaturen ook nog eens te verlangen dat ze een "topprestatie" weg zou zetten en halve bak rijden hou ik niet van.

En dan de bijkomstigheid van die KL*te dazen en vliegen nee worden we allebei niet vrolijk van,zonde van de tijd en energie.
Heb nu voor wat doordeweekse avondwedstrijden ingeschreven is ook een optie,hierna houden we de wedstrijden deze zomer weer voor gezien en gaan we in september wel weer verder,hoef m'n brood er ook niet mee te verdienen dus dat schilt.

daantjesjoy

Berichten: 226
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 06:22

Idd paard (en jijzelf) moeten gewoon wennen aan deze temp. Heb vanmiddag ook gewoon les, ongeveer zelfde tijd als ik zaterdag moet starten. Het enige verschil is dat ik nu wat meer stap tussendoor om hem op adem te laten komen en weer wat af te koelen. Doe dan wat rek en strek oefeningen. Gisteren ook bijna uur gereden hij zweette wel maar niet extreem meer dan anders. Hij kakte ook niet in maar werd steeds heter... Daarna lekker over terrein uitstappen. Even voor de deur gezet om wat af te koelen en met water van 25graden afgespoten. En meneer stond weer fris als een hoentje erbij...

wendietjuhhh

Berichten: 1043
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: oldenzaal

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:11

ik denk dat je ook zelf naar je lichaam moet luisteren hoor. Hierdoor weet ik of "wij" teveel doen. In het stukje staat dan wel dat paarden sneller oververhit raken maar ik ga dan ook niet door totdat ik overhit ben maar zodra ik het behooorlijk warm krijg (en dat is snel!) ga ik stappen. Op concours rij ik 20 tot 30 minuten in maar niet zoals normaal maar ga vooral heeeeeeel veel stappen. Vind ik zelf namelijk ook fijn.
Trainen staat nu op een lager pitje. Ze heeft nu ong. 3 a 4 dagen in de week rust ipv 1 a 2. Voor mijn gevoel is dat fair.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:17

smokey17 schreef:
Toch belachelijk dat je een paard moet laten wennen aan de hitte omdat de mens zo nodig wedstrijden moet rijden..

Als het zo warm was als het nu is, dan liet ik mijn paard altijd staan. Ook niet in de ochtend of avond rijden.

Hopelijk gaan er nu een heleboel ogen op bij mensen die beweren dat paarden geen last hebben van warmte


Niet belachelijk, is best met elkaar verenigbaar als je het paard maar laat wennen en niet uit het niets in de hitte aan het werk zet. Overigens gaan veel mensen vooral in de ochtend of avond rijden met dit weer omdat ze het zelf overdag te warm vinden. Misschien gaan ze nu ze dit weten hun paard wat aan de hitte laten wennen. Bovendien denk ik ook niet dat mensen zo heel hard willen werken met dit weer - het zweet DAT opstijgt van het paard via verdamping gaat dus wel mooi met warmte en al omhoog, naar de mens toe, dus die krijgt het ook sneller warm.

Maar beweren dat paarden geen last hebben van de warmte is natuurlijk onzin, daar heb je gelijk in.
Al vraag ik me af hoe al die mustangs dat dan regelen want Amerika is ook niet koel en schaduwrijk...?

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:06

Ik snap dit stuk niet.

Voor de olympische spelen van Atlanta hebben dierenactivisten gepleid om de paardensport te verbieden, omdat de tempraturen en de luchtvochtigheid extreem hoog waren.
De wetenschap heeft zich daar opgestort en er is toen bewezen dat paarden veel beter tegen de hitte konden dat men verwacht had. Om de activisten en het publiek wat tevreden te stellen hebben ze de tijden e.d. aangepast.

En nu zegt een man dat een paard er niet meer tegen kan ...........WIE MOET IK NU GELOVEN????!!!!

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:11

Wat betreft acclimatiseren heb ik nog een mooi voorbeeld:

Afgelopen weekend waren wij standhouders op de farm en country fair in aalten. Zoals iedereen weet, volledige hittegolf, paarden hele dag in de zon, 4 shows van 10-15 minuten op de dag. We hadden de paarden daarvoor al getraind om midden op de dag te lopen met veel koeling van water en goede aanvulling met likstenen.

Nu importeren en fokken wij Mountain Horses, afkomstig uit Amerika. De 2 merrie's die ik mee had waren beide geimporteerd, maar de ene merrie afkomstig uit Texas, de andere uit Pennsylvania. Beide merrie's zij tot hun 3,5 jaar in die staat geweest, en vervolgens geimporteerd. Ze zijn nu beide ruim 4 jaar.

Op de beurs zag ik een groot verschil tussen beide. Mijn Texas merrie (die opgegroeit is in zomers van +/-45-50 graden) leek amper last te hebben van de hitte, ze zweette goed, verzette zich tegen verkoeling (die ze overigens wel kreeg natuurlijk) en elke keer als ik opstapte was ze vol energie. Ze was ook zowat niet moe te krijgen, en dat met 3-4 shows op een dag. de andere merrie uit Pennsylvania (waar ze o.a. winters hebben van -15 etc.) Had veel meer last van de warmte, zweette minder geod, was sneller moe en konden we probleemloos koelen met water. Ook stond de PA merrie minder 2x zoveel aan de liksteen dan de TX merrie.

Toch bijzonder om te zien hoe een paard acclimatiseert aan zulke extremen. Maar aan de andere kant ook logisch, zo werkt het ook bij mensen. Blijkbaar worden de lichaamsprocessen langzaam aangepast aan het klimaat waar het paard is. Om dit weer te vervormen naar een ander klimaat duurt minstens zo lang, anders hadden de merrie's nooit zo'n groot verschil getoond.

De oorsprong van de Mountain Horse ligt overigens in Noord Amerika, ze zijn dus niet ontstaan bij een warm klimaat als Texas, Maar kunnen zich dus wel degelijk heirop aanpassen. het lijkt mij dus verre van waar dat alleen arabische typen paarden in de woestijn zouden kunnen leven. Andere rassen zullen er meer moeite mee hebben om te acclimatiseren, maar zullen zich na een aantal jaar waarschijnlijk volledig hebben aangepast.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:15

Daar naast heb ik nog een vraag. Wanneer is warm..... warm???
Ik ben in Death Valley geweest 40+ graden, harde fohnwind en brandende zon.... ja, dat is pas warm.
Is 30 graden dan ook warm of 25 graden. Dat staat niet in dit verhaal! Meneer de professor, als je iets beweerd doe het dan goed. Dit is al met al een waardeloos stuk!

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:21

waarom gelijk een waardeloos stuk? snap wat je bedoelt hoor! maar je redeneert het een beetje overdreven!

paarden896
Berichten: 13
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:33

een heleboel dingen wit ik niet
maar na de wedstrijd spons ik mijn paard altijd af en ik zorg dat hij in de schaduw staat ik hoop dat ik het goed doe en ik geef mijn paar trouwens wel electrolieten door zijn voer !!!!

Floortje88
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:37

smokey17 schreef:
Toch belachelijk dat je een paard moet laten wennen aan de hitte omdat de mens zo nodig wedstrijden moet rijden..

Als het zo warm was als het nu is, dan liet ik mijn paard altijd staan. Ook niet in de ochtend of avond rijden.

Hopelijk gaan er nu een heleboel ogen op bij mensen die beweren dat paarden geen last hebben van warmte


Wat is dat nou voor reactie :?

Floortje88
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:39

manie schreef:
Nou er staat weinig nieuws in dit artikel.
Onze Nederlandse sportfysioloog Eric van Breda heeft daar al veel over geschreven in de diverse paardenblaadjes, zeker rondom de OS in Hong Kong.

Toch verbazingwekkend de veel mensen niet het besef hebben wat electrolyten zijn etc.
Hoe belangrijk daarbij de verhouding zouten/suikers etc is.....

Zelf vind ik het wél verantwoord te rijden/trainen of aan wedstrijden deel te nemen met deze temperaturen, mits je een aantal elementaire zaken hierin toepast.

Een training of het losrijden kun je minder intensief doen, wat meer stappen en eventueel koelen tussendoor.
Zelf hebben we veel marathons gereden met onze menpony's en van daaruit is mijn interesse voor trainingsfysiologie gegroeid.

Sterker nog ik ben zelf gaan hardlopen om te ervaren hoe een duurprestatie aanvoelt.
Vrij recent heb ik nog bij 28 graden een hardloopwedstrijd gedaan en dat is zwáár!!, maar je overleeft het heus wel.
2 weken later heb ik een wedstrijd gelopen bij 14 graden en tja dat ging een stuk makkelijker.

Dus temperatuur heeft wel invloed, maar als ruiter voel je heus wel aan wanneer je paard even moet recurpereren.
Door je verstand te gebruiken kun je prima een wedstrijdje rijden (5 minuten voor een proefje waar hebben we het over :roll: ) met dit weer.

Ik wordt dan ook een beetje moe van die penny-praat dat alles zo sielhugh is voor het paardje.
Met de juiste conditie, voorbereiding en gebruik van je verstand is er NIKS aan de hand!!



Juist!!!!

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:53

manie schreef:
bedouin schreef:
Mijn bericht was in principe naar aanleiding van wat BBreedveld op de 1ste pagina opperde. (verder heb ik niet alle pagina's meer doorgelezen,...)

Verder nog als edit:

Wat mij persoonlijk reuze frustreert is dan misschien wel de consequentie: de paarden zijn moeilijk dik te krijgen. Schraal is hier de norm.


Kijk naar humane (Afrikaanse) duursporters, die zijn ook 'schraal'.
Extra kilo's in de vorm van vet kosten alleen maar energie bij hoge temperaturen....

Ga je nu mensen met paarden vergelijken? En dan te weten dat ze 10 keer zo snel oververhit raken?
Weet je, dit klinkt mij een beetje in de oren van, ik wil nu eenmaal rijden dus zoek ik allerlei argumenten om het zo te laten klinken dat het helemaal niet erg is.
Ik ben een mens die niet goed tegen de warmte kan en onder paarden zal het ook wel zo zijn dat het ene paard beter tegen warmte kan dan de ander. Je kunt daar toch gewoon rekening mee houden?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:54

ik denk dat het ook per paard verschilt net zoals mensen de een kan er beter tegen als de ander.

Die van mij heeft met deze temp. nergens last van kan gewoon rijden stap wel een stuk meer als normaal, maar ze is niet slomer ofzo en haar stil zetten omdat het warm is doe ik haar ook geen plezier mee wordt alleen maar een stuiterbal.

Dus ik denk dat je heel goed naar je paard moet luisteren die geeft het zelf wel aan hoe hij de warmte ervaart en als jij je daar aan aanpast is er niks aan de hand.

Het andere paard wat ik rij kan er wat slechter tegen, maar geeft dit ook duidelijk aan dus pas mij daar ook op aan.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:56

manie schreef:
Nou er staat weinig nieuws in dit artikel.
Onze Nederlandse sportfysioloog Eric van Breda heeft daar al veel over geschreven in de diverse paardenblaadjes, zeker rondom de OS in Hong Kong.

Toch verbazingwekkend de veel mensen niet het besef hebben wat electrolyten zijn etc.
Hoe belangrijk daarbij de verhouding zouten/suikers etc is.....

Zelf vind ik het wél verantwoord te rijden/trainen of aan wedstrijden deel te nemen met deze temperaturen, mits je een aantal elementaire zaken hierin toepast.

Een training of het losrijden kun je minder intensief doen, wat meer stappen en eventueel koelen tussendoor.
Zelf hebben we veel marathons gereden met onze menpony's en van daaruit is mijn interesse voor trainingsfysiologie gegroeid.

Sterker nog ik ben zelf gaan hardlopen om te ervaren hoe een duurprestatie aanvoelt.
Vrij recent heb ik nog bij 28 graden een hardloopwedstrijd gedaan en dat is zwáár!!, maar je overleeft het heus wel.
2 weken later heb ik een wedstrijd gelopen bij 14 graden en tja dat ging een stuk makkelijker.

Dus temperatuur heeft wel invloed, maar als ruiter voel je heus wel aan wanneer je paard even moet recurpereren.
Door je verstand te gebruiken kun je prima een wedstrijdje rijden (5 minuten voor een proefje waar hebben we het over :roll: ) met dit weer.

Ik wordt dan ook een beetje moe van die penny-praat dat alles zo sielhugh is voor het paardje.
Met de juiste conditie, voorbereiding en gebruik van je verstand is er NIKS aan de hand!!


Heel jammer dat je zo'n reactie geeft en zegt ook heel veel. Om eens goed over die warmte na te denken heeft niets met pennypraat te maken.