Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:09

Lijkt me toch geen probleem? Zolang je je paard maar niet overbelast! :)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:12

Ik heb bij mijn paard wel gemerkt dat als ik ook op warme dagen gewoon rijdt (en dan gewoon iets minder lang en kan het dan langzaam uitbouwen) dat ze er steeds beter tegen kan. :j Eerst stond ze in de wei ook te zweten als ze gewoon stilstond, dat is nu eigenlijk al niet meer. :)

En op wedstrijd kan best. Dan stap ik gewoon vooral en dan maar even een galopje en een drafje. En dan 7 minuten een proefje kan ook wel.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:27

interessant stuk!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:30

Op zich niet zó verwonderlijk, want de mens is een diersoort die zijn hitte veel beter kan afvoeren dan "het gemiddelde zoogdier".
Vergelijk een paard met bijvoorbeeld een hond, dan zijn de verschillen niet zo spectaculair, ik vermoed dat het paard dan beter uit de bus komt. Alles is relatief.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:38

Interessant om te lezen! Ik doe met deze warmte ook altijd rustig aan en rij pas heel laat op de avond. Hoewel ik gisteren in de auto zag dat het nog 26 graden was om half 10 's avonds :(

manex

Berichten: 1105
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:45

beantsje schreef:
Ik snap alleen dat gedoe rondom die elektrolyten niet. Je kan toch gewoon een zoutblok in de stal ophangen?


Dat vroeg ik me dus ook af. Die van mij heeft ook een zoutblok en daar maakt ze nu ontzettend veel gebruik van. Je ziet het ding gewoon kleiner worden (ze heeft zo'n himalaya steen).
Is dat niet genoeg?

Jizzie

Berichten: 458
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:57

manex schreef:
beantsje schreef:
Ik snap alleen dat gedoe rondom die elektrolyten niet. Je kan toch gewoon een zoutblok in de stal ophangen?


Dat vroeg ik me dus ook af. Die van mij heeft ook een zoutblok en daar maakt ze nu ontzettend veel gebruik van. Je ziet het ding gewoon kleiner worden (ze heeft zo'n himalaya steen).
Is dat niet genoeg?


dat heeft de mijne nou ook : normaal kijkt ze er neit naar om en nou binnen 2 weken heeft ze m voor een kwart aangevallen...!

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:05

idd een erg intressant stuk.
ik zat al in overweging om met dit weer mijn paard wat elektrolyten bij te voeren, aangezien die ook enorm zweet(en daardoor vele zoutten etc verbruikt) ondanks extra stap-pauzes inlassen tijdens het rijden, en mijn inziens die zouten niet zo snel weer kan aanvullen.
hij heeft idd een himalaya liksteen in de stal hangen maar daar kijkt ie niet naar op of om, zelfs nu niet.

denk dat dit zeker een goed stuk is om eens mensen wakker te schudden betreft bepaalde dingen :j

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:07

Interessant onderzoek! Nuttige info ook voor deze hete dagen.

Ik moet zeggen dat, toen ik nog wedstrijden reed, bijna niet in het heetst van de zomer startte. Meestal bouwde ik hem af voor een korte weidevakantie eventueel gecombineerd met mijn eigen vakantie (afbouwen-vakantie-opbouwen nou dan heb je al een heel stuk zomer overbrugd). En in de zomer reed ik ook meer een beetje buiten in de avonduren.
Nou "gelukkig" zijn de zomers hier niet zo lang en heftig.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:15

Electrolyten bevatten veel meer mineralen dan alleen zout, een zoutblok is dus absoluut niet voldoende!

Ik las hier ergens dat je een Fries met dit weer geen plezier doet met rijden, ik zou zeggen, kom eens kijken en zie eens met hoeveel plezier ze hier allemaal lopen!
Zondag wedstrijd gehad met 32 °C, geen enkel probleem, maar wel vooraf, tussenin en achteraf veel afgesponst en afgetrokken zoals ook in dit artikel beschreven staat!
Maandagmiddag les gehad met 32 °C, geen enkel probleem, paard liep als een trein.
Het ene paard kan er beter tegen dan de ander, maar het is ook een kwestie van conditie opbouwen en blijven onderhouden. Als je je paard stilzet als er sneeuw ligt, als het regent en als de zon schijnt, dan zal de conditie natuurlijk nooit optimaal worden, die bouw je gedurende langere periodes op en dan is telkens weer stoppen toch echt niet verstandig.
Als je je paard wel wilt uitbrengen in de sport dan vind ik het eerlijker om gewoon goede voorzorgsmaatregelen te nemen, goed te koelen, electrolyten bij te voeren en op tijd een keer te stappen in je training, dan telkens weer je paard stil te zetten.

blue_kim

Berichten: 2689
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:21

hmm ik denk dat ik dan in de ogen van sommige bokkers echt een dierenbeul ben. Ik rijd geen wedstrijden en ben het ook niet van plan, maar ben nu mijn jonge ruin aan het doorrijden. Dus als we rijden, zijn we hard aan het trainen. En rijd ik ook gewoon drie kwartier tot een uur. Nu rijdt ik meestal wel 's ochtends rond een uur of 9 of 10, maar evengoed is het wel gewoon heet. Maar rijd ik niet dan wordt hij stront vervelend. Hij staat dag en nacht buiten en gaat zich uiteindelijk gewoon vervelen op het land. Staat ie te kloten bij het hek en blijft achter je aanlopen en wordt gewoon narrig naar mijn merrie en naar mij toe. En als ik dan gereden hebt dan is ie zijn ei weer kwijt en doet ie weer gezellig.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:27

Ik vind het nogal logisch het verhaal. :j
Begrijp ook niet dat mensen in het heetst van de dag moeten gaan rijden, als je dan nog zou stappen en een bosrit zou maken, tot daar aan toe maar intensief rijden, nee, dat gaat mij te ver.

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:38

interresant stuk om te lezen.
en goede info!

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:40

MamboBeach schreef:
Ik vind het nogal logisch het verhaal. :j
Begrijp ook niet dat mensen in het heetst van de dag moeten gaan rijden, als je dan nog zou stappen en een bosrit zou maken, tot daar aan toe maar intensief rijden, nee, dat gaat mij te ver.


Als je sport bedrijft in het zomerseizoen moet je daar dus ook op trainen. Je paard met beleid trainen onder de sportomstandigheden. Hoe moet het anders met de wielrenners die de tour de france rijden? of wat dacht je van de afgelopen olympische spelen in HongKong? afzeggen omdat het te warm is?

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:50

BBreedveld schreef:
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat dan gaat in warme landen zoals Australie. Daar werken paarden toch al eeuwen in de felle zon zonder ernstige schade op te lopen?

Ik merk aan mijn Fries wel dat hij niet zo goed tegen warmte kan. Hij gaat dan snel hyperventileren, maar wordt daar gek genoeg dan heel loperig van.


Die paarden zijn daar aan gewend, geaclimatiseerd heet dat.
Ik heb daar echt met 40 graden hele dagen te paard gezeten maar die beesten hebben er niet zo veel last van.


Hier in nederland ligt de temp. gewoon sowieso al lager en een paar dagen per jaar hebben we van die enorme uitschieters.
Voor mij ook een reden om de paarden gewoon te laten staan. Maar ik train dan ook niet intensief en dat zal ook wel verschil maken.
Bovendien hebben mijn paarden bijna geen conditie, dat ben ik nu juist aan het opbouwen.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:51

MamboBeach schreef:
Ik vind het nogal logisch het verhaal. :j
Begrijp ook niet dat mensen in het heetst van de dag moeten gaan rijden, als je dan nog zou stappen en een bosrit zou maken, tot daar aan toe maar intensief rijden, nee, dat gaat mij te ver.


Als je het verhaal zo logisch vind dan begrijp ik je opmerking niet goed, er staat immers ook:

"Wanneer je je aan het voorbereiden bent voor een wedstrijd, wil hij adviseren om je paard aan de hitte te laten wennen door tenminste drie weken lang, vijf dagen per week ongeveer vier uur per dag in warme omstandigheden te laten staan. Voor het beste resultaat zou je je paard volgens hem rond 2 uur smiddags een uurtje kunnen trainen.

"De meeste ruiters trainen hun paard in de koele ochtend- en avonduren, maar gaan dan op wedstrijd waarbij hun proef wordt gereden op de warmste uren van de dag. Je moet je paard wel de kans geven om te acclimatiseren, anders ben je gewoon niet eerlijk bezig. Een paard dat goed geacclimatiseerd is, zal meer hitte kunnen kwijtraken door te zweten en correct te ademen, en zullen minder snel uitdrogen omdat ze vaak wel willen drinken."

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:52

horseyfries schreef:
Electrolyten bevatten veel meer mineralen dan alleen zout, een zoutblok is dus absoluut niet voldoende!


Electrolyten zijn met name natrium en wat kalium. Kalium in veel kleinere hoeveelheid; bovendien zit dat al voldoende in het normale voer. Het gaat dus om doodordinair keukenzout.

(niet dat de fysiologie van een mens gelijk is aan die van een paard maar toch: je kan bij electrolytentekort na zweten (hittekramp) een relatief duur sportdrankje nemen of een simpel kopje bouillon. Effect is hetzelfde)

Neem bijv. E'lyte van PAVO, 750 gram voor € 16,25

bestaat voor de helft (!) uit glucose. Duur potje suiker.....

andere helft bestaat uit natriumchloride (keukenzout dus)
dan nog wat kalium magnesium en vitamines. Wat deze laatste ingrediënten betreft; die dienen voldoende aanwezig te zijn in het standaarddieet en worden op de kalium na niet uitgezweet.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 29-06-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:56

Hartje zomer schrijf ik me nooit in voor wedstrijden. Ik word daarbij vaak voor gek verklaard....de meeste mensen vinden juist de zomer het mooist qua wedstrijden rijden.
Ik niet....ik heb een paar keer beleefd dat ik op het heetst van de dag moest rijden en dat ik zowat een appelflauwte kreeg...en dat ik het voor mijn paard eigenlijk ook niet fijn vond (onze Fries is echt niet meer te motiveren en dat snap ik en mijn Jazzje laat niks merken...maar ik ga er van uit dat die er ook last van heeft).
Ik vind het zelf echt vreselijk om op het heetst van de dag een sportieve prestatie (anders dan zwemmen....) neer te zetten.
Dus al sinds jaar en dag rijd ik alleen wedstrijden in de winter, voorjaar en najaar of in de zomer de avondwedstrijden.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:05

Wedstrijden rijd ik sowieso niet meer met hem, vroeger wel.
Verder word hij nu niet getraind, alleen recreatief gereden.
Als het erg warm is, word hij alleen gelongeerd zodat hij wel in beweging blijft wat dat betreft, aangezien hij 24/7 op het land staat en zijn buikje erg graag vol wil proppen.

Als er gereden word is dit inderdaad in de avond, in de buitenbak die tegen die tijd helemaal in de schaduw staat.
Dan bedoel ik alsnog niet keihard trainen, gewoon de normale oefeningen, stap/draf/galop en hier en daar wat voltes, tempowisselingen en schijnovergangen. Dat in zijn geheel neemt een klein uurtje in beslag met in en uitstappen erbij gerekend. Moon is 17 en ik heb hem 9 jaar, ik heb bereikt met hem wat ik met ons als combinatie wou bereiken, dus voor ons is er alleen nog tijd voor plezier :D

Verder hebben wij vlakbij een meertje en daar gaan we in de zomer vaak zwemmen met de paarden. Ik ga dan met hem lekker aan de wandel, omdat hij zelf erg schikachtig is buiten en het aan de hand gewoon veel relaxter is.

Ik denk dat ik zelf met mijn paard wel goed rekening houd met de hitte :j
Laatst bijgewerkt door Assiej op 29-06-10 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:07

beantsje schreef:
horseyfries schreef:
Electrolyten bevatten veel meer mineralen dan alleen zout, een zoutblok is dus absoluut niet voldoende!


Electrolyten zijn met name natrium en wat kalium. Kalium in veel kleinere hoeveelheid; bovendien zit dat al voldoende in het normale voer. Het gaat dus om doodordinair keukenzout.

(niet dat de fysiologie van een mens gelijk is aan die van een paard maar toch: je kan bij electrolytentekort na zweten (hittekramp) een relatief duur sportdrankje nemen of een simpel kopje bouillon. Effect is hetzelfde)

Neem bijv. E'lyte van PAVO, 750 gram voor € 16,25

bestaat voor de helft (!) uit glucose. Duur potje suiker.....

andere helft bestaat uit natriumchloride (keukenzout dus)
dan nog wat kalium magnesium en vitamines. Wat deze laatste ingrediënten betreft; die dienen voldoende aanwezig te zijn in het standaarddieet en worden op de kalium na niet uitgezweet.

dus met andere woorden, je kan je paard net zo goed keukenzout bijvoeren? of denk ik dan nu weer te zwart-wit :+

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:13

crazycactus schreef:
Erg interessant stuk zeg!!!


ja hè, ik hoopte al dat het geplaatst zou worden. Krijg die nieuwsbrieven altijd en vond dit een zeer goed stuk! Dus even PB naar nieuwsredactie gedaan ;)

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:15

StableEnable schreef:
MamboBeach schreef:
Ik vind het nogal logisch het verhaal. :j
Begrijp ook niet dat mensen in het heetst van de dag moeten gaan rijden, als je dan nog zou stappen en een bosrit zou maken, tot daar aan toe maar intensief rijden, nee, dat gaat mij te ver.


Als je sport bedrijft in het zomerseizoen moet je daar dus ook op trainen. Je paard met beleid trainen onder de sportomstandigheden. Hoe moet het anders met de wielrenners die de tour de france rijden? of wat dacht je van de afgelopen olympische spelen in HongKong? afzeggen omdat het te warm is?

Ja

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:16

horseyfries schreef:
MamboBeach schreef:
Ik vind het nogal logisch het verhaal. :j
Begrijp ook niet dat mensen in het heetst van de dag moeten gaan rijden, als je dan nog zou stappen en een bosrit zou maken, tot daar aan toe maar intensief rijden, nee, dat gaat mij te ver.


Als je het verhaal zo logisch vind dan begrijp ik je opmerking niet goed, er staat immers ook:

"Wanneer je je aan het voorbereiden bent voor een wedstrijd, wil hij adviseren om je paard aan de hitte te laten wennen door tenminste drie weken lang, vijf dagen per week ongeveer vier uur per dag in warme omstandigheden te laten staan. Voor het beste resultaat zou je je paard volgens hem rond 2 uur smiddags een uurtje kunnen trainen.

"De meeste ruiters trainen hun paard in de koele ochtend- en avonduren, maar gaan dan op wedstrijd waarbij hun proef wordt gereden op de warmste uren van de dag. Je moet je paard wel de kans geven om te acclimatiseren, anders ben je gewoon niet eerlijk bezig. Een paard dat goed geacclimatiseerd is, zal meer hitte kunnen kwijtraken door te zweten en correct te ademen, en zullen minder snel uitdrogen omdat ze vaak wel willen drinken."

Daar kan ik ook niets aan doen dat je het niet begrijpt, zo moeilijk is het niet wat er staat.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:18

iedere jan boeren fluit weet dit toch wel???

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:29

Blijkbaar niet want hier zijn al heel wat mensen die niet weten wat electrolyten zijn, mensen die roepen dat ordinair keukenzout exact hetzelfde is, dus zo'n artikel is hard nodig.

Beantsje: de samenstelling en de verhoudingen daarvan is juist essentieel, dat het essentiële deel wordt toegevoegd aan een basis die de paarden goed willen eten is heel normaal en gebruikelijk, bij je eigen hoestdrankje werkt het net zo....
Jammer dat je mensen hier gaat vertellen dat ze net zo goed keukenzout kunnen bijgeven, dit klopt gewoon echt niet.

Je zegt dat deze bestanddelen ook in normaal voer zitten. Dat klopt, maar als paarden onder zulke extreme omstandigheden als deze overmatig zweten is dat normale voer niet voldoende om de mineralenhuishouding op peil te houden. Het doet dus helemaal niet ter zake dat dit ook in normaal voer zit, het gaat er juist om dat paarden nog extra bij moeten krijgen omdat ze voor NORMALE omstandigheden genoeg uit hun voer halen maar met deze omstandigheden absoluut niet.