De Belgische paardenfokkerij lijkt weer flink in opmars

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De Belgische paardenfokkerij lijkt weer flink in opmars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:02

www.landbouwleven.be

Sinds juli 2008 moeten alle paarden, pony's en ezels in België correct geïdentificeerd en geregistreerd worden in de centrale gegevensbank. Fokkers kunnen ervoor kiezen om hun veulen in te schrijven in een stamboek dat bijgehouden wordt door een erkende fokkersvereniging. De vereniging houdt de afstammings- en prestatiegegevens bij, vermeldt de afstamming in het unieke paspoort en registreert het dier in de centrale gegevensbank. Het veulen is dan correct geïdentificeerd en geregistreerd en kan bovendien deelnemen aan de activiteiten die de vereniging organiseert. Het aantal fokkersverenigingen dat door de Vlaamse overheid is erkend, is sinds 2005 gestegen van 14 naar 22. Het aantal rassen waarvoor die verenigingen het stamboek bijhouden, evolueerde in die periode van 18 naar 27. Dit vertaalt zich ook in het ledenaantal dat de afgelopen 4 jaar is toegenomen van 14.252 leden in 2005 naar 17.573 in 2009.

In 2005 waren er 14 verenigingen erkend die 7.607 veulens ingeschreven hadden. In 2009 was er een stijging van 31,4% en hadden diezelfde verenigingen 9.992 veulens ingeschreven. Deze grote toename kan verklaard worden door de identificatieplicht die in 2005 nog niet bestond.
In totaal werden er in 2009 door de 22 verenigingen 10.610 veulens opgenomen in het stamboek.

Hengsten kunnen pas ingezet worden, hetzij via inseminatie hetzij via natuurlijke dekking, als ze goedgekeurd werden door een erkende vereniging. Bij de meeste verenigingen gebeurt die goedkeuring tijdens de hengstenkeuring. In 2009 waren er bij de 22 verenigingen 1.364 hengsten goedgekeurd.

Er werden 153 wedstrijden georganiseerd met een gemiddelde van 51 deelnemers. In totaal waren er 1379 deelnemende paarden. Ten opzichte van 2008 is dit een toename met 36 wedstrijden en bijna 200 deelnemende paarden. Wat bevestigt dat de paardenfokkerij in opmars is.

De gegevens van de erkende paardenverenigingen zijn te vinden op de volgende website: www.vlaanderen.be/landbouw.

eclipse_be

Re: De Belgische paardenfokkerij lijkt weer flink in opmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 01:15

Die cijfers kan ik toch maar moeilijk geloven,...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 03:02

eclipse_be schreef:
Die cijfers kan ik toch maar moeilijk geloven,...

Waarom? Ik vind de verklaring helder, slechts de titel is misleidend.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:41

de cijfers zullen wel kloppen maar dat de fokkerij in opmars is is onzin. Door het verplicht chippen is iedereen nu wel verplicht om zijn veulen ergens in te schrijven zodat hij aan het benodigde paspoort geraakt. Voor de rest zit de fokkerij net als elders in europa gewoon op zijn gat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 08:21

Het was toch echt de officiele titel :D
Ik ga wel ff nadenken over een aanpassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:24

Meer paarden worden geregistreerd in belgië?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:11

Cayenne schreef:
Het was toch echt de officiele titel :D
Ik ga wel ff nadenken over een aanpassing.

Volgens mij hebben ze de titel zelf ook al veranderd in het neutralere: 'Fokkerij van paarden en ezels in 2009'. Strikt genomen klopt de titel zoals hij nu is ook wel. De Belgische paardenfokkerij lijkt in opmars (maar is het niet). :+ Ik dacht trouwens aan Belgische trekpaarden toen ik de titel de eerste keer las. :o