'Gras is in de winter ongezond voor paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Gras is in de winter ongezond voor paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 07:33

http://www.nieuwsblad.be

Werner Resseler (18) ontvangt vandaag zijn diploma Biotechnische Wetenschappen aan het Scheppers. Met zijn geïntegreerde proef rond het verband tussen fructaangehalte in gras en hoefbevangenheid bij paarden verbaasde hij de wetenschappelijke wereld.
Werner is geen blokbeest of nerd, maar een degelijk student met een rijk sociaal leven waarin paarden, basket, uitgaan en aan motorfietsen sleutelen een belangrijke rol spelen. Na twee jaar humaniora aan het Gentse Sint-Bavo was hij het ASO beu en koos hij voor de richting biotechnische wetenschappen aan het Wetterse Scheppersinstituut. Als eindwerk moeten de studenten een geïntegreerde proef maken en daarmee gooit Werner hoge ogen.

'Bij het begin van het schooljaar moest ik mijn onderwerp kiezen', aldus Werner. 'Het stond snel vast dat het iets met paarden zou te maken hebben. Mijn vader is naast fysiotherapeut ook hoefsmid en thuis hebben we een paardenpension en een paramedisch centrum voor de viervoeters. Door mijn vader zijn beroep en door zelf tussen de paarden te zijn opgegroeid, weten we dat bepaalde rassen zoals - pony's - zeer gevoelig zijn voor laminitis of hoefbevangenheid, vooral tijdens de vroege winter en het late najaar. We wisten dat het iets kon te maken hebben met het fructaangehalte - een soort suiker - in het gras. Bij mijn speurwerk op het net vond ik een artikel rond de positieve aspecten van fructaan van de Leuvense prof Wim Van den Ende. Ik nam contact met hem op en vertelde hem dat de stof ook negatieve effecten sorteerde, zoals hoefbevangenheid bij bepaalde paarden. Van den Ende was meteen één en al oor.'

Dat eerste gesprek leidde tot een vruchtbare samenwerking tussen de prof moleculaire fysiologie van planten en micro-organismen en de Kalkense student. 'We voerden een kleinschalig, maar wetenschappelijk verantwoord experiment uit. We plaatsten deze winter enkele grassen in de open lucht en enkele in een serre. Het gras dat in de open lucht was blijven staan, bleek tot 20 maal meer fructaan te bevatten dan dat in de serre. Concreet: paarden die gevoelig zijn voor laminitis, lopen tijdens de koudere maanden van het jaar veel meer risico om de vervelende en pijnlijke ontstekingen op te lopen. Experiment geslaagd, binnenkort wordt het in een wetenschappelijk artikel gegoten.'

Met het verdedigen van zijn eindwerk is de kous nog niet af. Gaat Werner volgend jaar richting Leuven om aan de faculteit van prof Van den Ende te studeren? 'Nee, ik wil veeartsenij studeren in Gent. Ja, dat kan ook als je 'maar' technische hebt gestudeerd. Biotechnische Wetenschappen is een zeer stevige richting, even zwaar als klassieke humaniora. Mijn samenwerking met prof Van den Ende is echter nog niet voorbij. We gaan ons samen verdiepen in dit fructaan-thema en studies en experimenten doen om op termijn misschien grassen te ontwikkelen waar paarden altijd kunnen op lopen en van grazen zonder het risico laminitis te krijgen. Die studie, misschien ooit mijn thesis als afstuderend veearts, wordt een mooie en leerrijke hobby.'