http://www.knhs.nl
De KNHS-Imperial Riding Cup is zondag 27 juni gewonnen door Dana van Lierop met de pony Equestricons Lord Champion (v. Le Champion). De A-kader amazone won tijdens de Almelose Ruiterdagen zowel de finale als de eindstand van de dressuurcompetitie op Z2-niveau.
Elf combinaties selecteerden zich via zes competitiewedstrijden, die door heel Nederland werden verreden, voor de finale in Almelo. In de finale reden alle amazones eerst een landenproef en mochten de beste zes ’s middags terugkomen voor de kür op muziek. Beide proeven telden voor de eindstand. Na de FEI Landenproef ging de zestienjarige Suzanne van de Ven nog aan de leiding. Met de achtjarige ruin Majos Cannon (v. Marchi) scoorde de jarige amazone een percentage van 72,41%. In de kür werd de zweetvos echter gespannen en werd een aantal proefonderdelen verstoord, waardoor de combinatie terugzakte naar een derde plaats in de uitslag van de dagprijs. De overwinning ging uiteindelijk naar Dana van Lierop, die met de negenjarige bruine ruin Lord Champion met 70,83% op een tweede plaats stond na het eerste onderdeel. Ook in de kür op muziek behaalde de vijftienjarige amazone met 73,25% een tweede plaats. Beide prestaties waren goed voor de winnende, gemiddelde score van 72,40%. ‘Het ging heel goed,’ vertelt de ambitieuze Imperial Riding Cup-winnares,’ in de landenproef had ik wel wat kleine foutjes, maar de kür maakte dat gelukkig goed. Nu ga ik me natuurlijk helemaal richten op de Europese kampioenschappen, eind juli in Engeland. Afgelopen week heeft bondscoach Tineke Bartels bekend gemaakt dat ik daar samen met Antoinette te Riele, Maria van den Dungen en Suzanne van de Ven naartoe mag. Tot die tijd rijd ik geen wedstrijden meer, maar ga ik thuis rustig oefenen. Er kan altijd nog een puntje bij op!’ Antoinette te Riele haalde met haar pas zesjarige palominomerrie Dynasty (v. Deinhard B) met 74,50% de hoogste score in de kür op muziek en werd uiteindelijk tweede in de finale en de eindstand van de competitie. Maria van den Dungen, net hersteld van een voetblessure, eindigde met Rembrandt DDH op de derde plaats in het overall klassement.
Uitslag KNHS-Imperial Riding Cup, FEI Landenproef (Almelo, 27 juni)
1) Susanne van de Ven met Majos Canon (Lierop) - 72,41%
2) Dana van Lierop met Equestricons Lord Champion (Lierop) - 70,83%
3) Antoinette te Riele met Dynasty (Weert) - 69,07%
4) Justine Mudde met Wonderboy (Laren NH) - 68,52%
5) Michelle de Jonge met Hagelkruis Valentijn (Groningen) - 67,13%
Uitslag finale KNHS-Imperial Riding Cup, FEI Landenproef + kür op muziek (Almelo, 27 juni)
1) Dana van Lierop met Equestricons Lord Champion (Lierop) 70,83% / 73,25% / gem. 72,40%
2) Antoinette te Riele met Dynasty (Weert) 69,07% / 74,50% / gem. 71,79%
3) Suzanne van de Ven met Majos Cannon (Lierop) 72,41% / 69,50% / gem. 70,95%
4) Justine Mudde met Wonderboy (Laren NH) 68,52% / 71,33% / gem. 69,92%
5) Maria van den Dungen met Rembrandt DDH (Amsterdam) 67,13% / 72,33% / gem. 69,73%
6) Michelle de Jonge met Hagelkruis Valentijn (Groningen) 67,50% / 67,83% / gem. 67,67%
Eindstand KNHS-Imperial Riding Cup 2010
1) Dana van Lierop met Equestricons Lord Champion 100 competitiepunten
2) Antoinette te Riele met Dynasty 79 competitiepunten
3) Maria van den Dungen met Rembrandt DDH 78 competitiepunten