Beatriz Ferrer-Salat en Delgado winnen Special *filmpjes*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Beatriz Ferrer-Salat en Delgado winnen Special *filmpjes*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 19:31

Nieuwredactie / http://www.eurodressage.com

"Delgado en Dablino zouden het voor het Nederlandse team nog moeilijk kunnen maken in Kentucky."
Afbeelding
Beatriz Ferrer-Salat en Delgado
foto: http://www.globalcaballos.com

Twee nakomelingen van De Niro, en allebei ook nog eens vos, domineerden de Grand Prix Special tijdens het CDI Fritzens van 2010. De Spaanse Beatriz Ferrer-Salat won de Special met de pas negen jaar oude Delgado (74.125% ), terwijl de Duitse Anabel Balkenhol als tweede eindigde met de tien jaar oude Hannoveraan Dablino (73.458).

Hoewel volgens de juryleden Delgado en Dablino allebei het talent, atletische vermogen en de beweging hebben om het tenminste erg moeilijk te maken voor de Nederlandse Parzival van Adelinde Cornelissen, hielden de juryleden hun tienen vandaag op zak en bleven voorzichtig met het geven van punten. De twee vossen zouden het Nederlandse team misschien moeilijk kunnen maken tijdens de Wereldruiterspelen van 2010, aldus de jury.

Ferrer-Salat en Delgado wonnen de Special. De test bleef niet vrij van fouten en laat dus zien dat verhoging van punten nog ruimschoots mogelijk is. De drafappuyementen en passage waren erg goed. In piaffe heeft Delgado veel kracht en gaat erg mooi zitten, maar hij had nog wat moeite met de ontspanning en de overgang naar de passage had wat vloeiender gekund. In de galopappuyementen ging hij goed opzij, maar de ontspanning in de rug was niet optimaal.
Dit jonge Grand Prix paard is bezig aan zijn eerste seizoen op dit nivo, en zou in de changementen om de pas rechter mogen blijven. Dit resulteerde vandaag in een fout. De pirouette naar links was echter weer prachtig. Met scores tussen de 72 en de 76% kwamen zij uit op een gemiddelde van 74.125%.

Het werd nog spannend toen Anabel Balkenhol de ring in kwam met Diablino. De Duitse had rustiger contact met de mond van Dablino, en de overgangen naar en uit de piaffe en passage, waren vloeiender en makkelijker, maar in piaffe komt Dablino nog steeds veel te veel naar voren voor zijn leeftijd. De pirouette naar links was wat groot en vlak voor de inzet naar de rechterpirouette wisselde hij over met zijn achterbenen. De uitgestrekte draf en appuyementen waren spectaculair. Dablino is ontzettend makkelijk en vloeiend in de passage. De wissels om de een en twee zijn beter gesprongen en rechter dan die van zijn een jaar jongere halfbroer.

Ulla Salzgeber en haar gevoelige en schrikachtige merrie Wakana (Wolkentanz x Wanderbusch II) kwamen tot een eindscore van 72.458% en een derde plaats. De gespierde tien jaar oude vosmerrie zorgt er voor dat Ulla haar handen vol heeft, maar zodra Salzgeber op 1 lijn zit met Wakana, is het een genot om te zien; grote kracht in de uitgestrekte draf, mooie appuyementen en klein gesprongen pirouettes.

Isabell Werth en haar inmiddels 16 jaar oude Satchmo (Sao Paulo x Legat) leken vandaag hun dag niet te hebben. De combinatie wist de Grand Prix nog te winnen, maar dit keer ging er echt iets mis in de communicatie. De ruin sprong tijdens de uitgestrekte draf tot twee keer toe aan in galop. De passage was netjes en mooi doorgereden. De drafappuyementen waren opnieuw een hoogtepunt en de uitgestrekte stap was ruim en relaxed. Maar tijdens de eerste piaffe leek Satchmo erg gestressed en zwaaide flink met zijn staart. Enkele seconden later kwam hij grof in verzet en kwam bijna overeind.
De tweede piaffe was beter. De galopappuyementen waren fantastisch en de wissels ook. De laatste uitgestrekte draf was een van de beste onderdelen uit de proef. Ze kwamen tot een eindscore van 71.625%.

Klik hier voor de uitslagen.

Delgado en Beatriz Ferrer Salat tijdens de winnende proef.
Klik hier voor het filmpje.

Anabel Balkenhol en Dablino tijdens de Grand Prix Special.
Klik hier voor het filmpje.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:28

leuk en zeer leuk de link naar de filmpjes dank je

Ank89

Re: Beatriz Ferrer-Salat en Delgado winnen Special *filmpjes*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:36

Leuke paarden!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 00:09

"Leuk" ja, maar als ze denken dat dit een bedreiging is voor Adelinde dan zijn ze even vergeten hoeveel beter de piaffe en de piaffe-passage overgangen en de wissels van Parzival zijn denk ik... Daar kunnen deze paarden niet aan tippen!
Die van Beatriz is een passage en uitgestrekte draf wonder, maar in de piaffe nog niet geweldig, overgangen eruit nog niet mooi, wissels om de pas nog niet goed en om de twee niet recht, en de laatste pirouette is meer een kleine volte.
Maarrrr wel een heel mooi paard, absoluut.
Ik zeg: Blijven oefenen! ;)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:58

Wat een enorm verschil tussen de eerste en tweede combinatie. Bij de eerste druipt de spanning er vanaf, mooi is anders. De tweede combinatie toont een veel rustiger en mooier beeld ondanks de fouten, ik ben nogal sceptisch over dat puntenverschil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:21

De tweede toont wel meer ontspannen ja, maar ik vind de eerste spectaculairder bewegen. De tweede vind ik wat 'gewoontjes'.

Het is inderdaad allemaal bij lange na nog niet zo bevestigd als bij Parzival. Concurrentie zou ik het dus niet willen noemen..

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:36

Ik ben het helemaal eens met horseyfries. Daarnaast lijkt het alsof Diablino zich vasthoudt in de rug en soms zelfs zijn rug wegdrukt, wat je dan ook terug ziet in de aanleuning en in de voorwaartse piaffe. Hij kan in elk geval absoluut niet tippen aan de souplesse en lenigheid van Parzival.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:13

Ach, laat ze ze vooral ophemelen en meesturen in het team naar Kentucky, ik zie graag het gezicht van Balkenhol als ze verliezen ;)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:41

horseyfries schreef:
"Leuk" ja, maar als ze denken dat dit een bedreiging is voor Adelinde dan zijn ze even vergeten hoeveel beter de piaffe en de piaffe-passage overgangen en de wissels van Parzival zijn denk ik... Daar kunnen deze paarden niet aan tippen!
Die van Beatriz is een passage en uitgestrekte draf wonder, maar in de piaffe nog niet geweldig, overgangen eruit nog niet mooi, wissels om de pas nog niet goed en om de twee niet recht, en de laatste pirouette is meer een kleine volte.
Maarrrr wel een heel mooi paard, absoluut.
Ik zeg: Blijven oefenen! ;)

Mee eens :j

Maar ze zijn idd prachtig :j

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:23

Delgado is zo vanaf het filmpje te zien een enorm getalenteerd paard. Duidelijk is dat het paard nog weinig ring ervaring heeft en de afwerking en ontspanning bij veel dingen nog beter kan, maar er schuilt veel talent in dit dier.
Dablino vind ik niet echt een interessant dier, hij lijkt zo te zwoegen. Het beeld is niet echt aansprekend om te zien.

Verder off-topic, maar ik denk dat er uiteindelijk veel concurrentie gaat komen van de Duitse Nadine Capellmann met Girasol en de Brit Carl Hester met Uthopia.