Sherin Hogenkamp naar winst in Hartog Lucerne Trophy

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sherin Hogenkamp naar winst in Hartog Lucerne Trophy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 17:27

www.knhs.nl

Tijdens concours hippique Haarlemmermeer in Hoofddorp werd op vrijdag 25 juni de finale van de KNHS-Hartog Lucerne Trophy verreden. De overwinning in het eindklassement van de rijstijlcompetitie voor ponycombinaties op Z-niveau werd gewonnen door Sherin Hogenkamp (Doetinchem) met Kamaro van Orchid’s (v. Kanshebber). De dagprijs kwam op naam te staan van Kim Derks (Bergharen) met Luna S.

In de finale kwamen 24 geselecteerde combinaties aan start. Net als in de voorgaande competitiewedstrijd werd de eerste manche van de eindstrijd beoordeeld op stijl. In Hoofddorp kwamen de bondscoaches Sven Harmsen en Rob Ehrens in actie. Zowel Sherin Hogenkamp als Kim Derks kregen een tien voor de wijze van rijden. ‘Er werd goed gesprongen,’ vertelt Harmsen, de nationale coach van de springjeugd,’ de besten hebben gewonnen. Dit waren ook de ruiters en amazones die gedurende de competitie de meeste progressie hebben geboekt. Je merkt dat ze steeds beter met de parcoursen omgaan. De winnares Sherin Hogenkamp is bijvoorbeeld heel kritisch op zichzelf. Bij een fout zal ze nooit de pony de schuld geven, maar kijkt ze naar haar eigen verbeterpunten als amazone. Kim Derks rijdt erg netjes en liet in Hoofddorp goede rondes zien. Ook Kelly Jochems, derde in het eindklassement, is goed bezig. Dat is een amazone die relatief al veel ervaring heeft opgedaan. Als deze combinaties de overstap maken naar de klasse ZZ kunnen ze straks leuk meerijden in KNHS-Roelofsen Raalte Trophy. Zo zie je dat deze rijstijlformule zijn vruchten afwerpt. In dit stadium krijg je al een goed beeld van de ruiters en de manier waarop ze met commentaar omgaan en daar ook daadwerkelijk iets mee doen.’

In de dagprijs ging de overwinning naar Kim Derks, die met haar tienjarige merrie Luna S met een gedeelde eerste plaats in de eerste manche en een vijfde plaats in de tweede omloop gemiddeld de beste prestatie neerzette. Willem-John van der Mheen (Hoevelaken) werd tweede met de schimmelruin Don Juan (v. N. Eingetragen). De derde prijs was voor Sherin Hogenkamp met de zevenjarige voshengst Kamaro van Orchids. Het eindklassement van de competitie werd bepaald door de punten die in het voortraject verzameld waren tijdens de verschillende selectiewedstrijden en het resultaat van de finale. Sherin Hogenkamp verzamelde met een totaal van 76,5 punten het hoogste aantal: ‘Ik had niet verwacht dat ik als derde zou kunnen eindigen in de finale, dit was uiteindelijk doorslaggevend voor mijn eindoverwinning. Kamaro en ik zijn beter in het stijlonderdeel dan dat we echt op snelheid moeten rijden. In het begin was mijn pony nog erg voorzichtig, later kon ik steeds meer gaan galopperen. In het begin van de competitie heb ik nog niet deelgenomen, toen sprongen we nog in de klasse M. Toch is het heel goed gegaan toen ik later ben ingestroomd in de KNHS-Hartog Lucerne Trophy. Het is heel leerzaam om commentaar te krijg, ik heb er echt wat aan gehad. Kamaro is een geweldige pony, in omgang is hij heel lief, met het rijden soms een beetje gespannen, maar het gaat steeds beter. Je merkt dat hij steeds meer gaat meedenken in het parcours, hij helpt je ook echt. Nu gaan we ons langzaam voorbereiden op de overstap naar het ZZ. Volgend jaar hoop ik mee te kunnen rijden in de KNHS-Roelofsen Raalte Trophy en ik hoop dat we in de toekomst een keer kunnen deelnemen aan de Europese kampioenschappen. Kamaro kan het, dat weet ik!’ Kim Derks en Luna S eindigden als tweede in het eindklassement, de derde plaats was uiteindelijk voor Kelly Jochems (Achtmaal) met Ice-Cream (v. Irco Marco).