Het is in Nederland nog niet gelukt een goed identificatie- en registratiesysteem voor paarden en pony’s op te zetten. De Belgen hebben al wel zo’n systeem. Paarden die eind 2009 niet in het systeem stonden, kunnen in beslag genomen worden en zijn uitgesloten van de voedselketen.
Jan De Boitselier is samen met Rudi Eerdekens één van de stuwende krachten achter het Belgische en Vlaamse identificatie- en registratiesysteem (I&R) voor paarden, pony’s en ezels. “In een aantal andere Europese landen is het identificatie- en registratiesysteem volop in ontwikkeling. We krijgen veel vragen om verduidelijking en toelichting. België geldt als voorbeeld voor de andere Europese lidstaten. Zeker met het uitbreken van verschillende besmettelijke paardenziekten benijden vele landen onze gegevensbank, die bij het bestrijden van die ziekten een belangrijk instrument vormt, omdat het ons in staat stelt paarden te lokaliseren en traceren.”
“De Belgische overheid maakte via een Koninklijk Besluit van 16 juni 2005 de intentie om een identificatie- en registratiesysteem uit te werken kenbaar. Dat Koninklijk Besluit was bijna letterlijk geënt op de Europese Verordening die toen in ontwerp was. Die Europese Verordening werd uiteindelijk pas vorig jaar van kracht. En dat in een, onder druk van nogal wat lidstaten, wat afgeslankte versie. Het betekent dat we hier in België eigenlijk een systeem hebben dat meer kan en doet dan wat Europees opgelegd en verplicht is, onder meer wat betreft de centrale databank.”
“In België zijn daarin op dit moment zo’n 213.000 paarden en paardachtigen opgenomen of aangemeld. We schatten dat er om en nabij de 300.000 paarden en paardachtigen zijn in ons land. Dus niet alle paarden en paardachtigen staan geregistreerd, maar we zijn op de goede weg en wie nu nog niet aan de regels voldoet zal vroeg of laat bij een controle tegen de lamp lopen.”
ik denk dat veel paarden juist blij zijn, als ze worden uitgesloten van de voedselketen vooral de paarden die op ellenlang transport naar het buitenland gaan...
Mijn paard is dus ook uitgesloten van de voedselketen terwijl de papieren in augustus vorig jaar zijn opgestuurd. Ik kreeg pas vorige maand een rekening die ik moest betalen en de melding dat ik te laat was. Dus zo'n voorbeeld vind ik het niet
Nu had ik sowieso al aangegeven dat mijn paard niet in de voedselketen terecht zou mogen komen dus daar gaat het niet om maar vind het wel heel wat dat er gezegd wordt dat ze een voorbeeld zijn want dat vind ik dus echt niet. Ze hebben zelf nog lang niet alles op orde en ze zijn ontzettend traag met verwerken. Daarnaast is het nog een behoorlijk ingewikkeld gedoe ook.
paard 1 > 8 keer op moeten geven voor hij in de databank stond paard 2 > krijg 1 jaar later bericht dat kopie stamboekpapier ontbreekt paard 3 > nog niks van gehoord en doe zelf geen moeite meer
Balte
Geplaatst: 25-06-10 06:14
foxy80 schreef:
Een voorbeeld voor Europa??? - traag - duur - ingewikkeld - geen 100% waterdicht systeem
Je vergeet nog foefelen met de forfaitaire bedragen op de kap van de fokkers. Sinds vorig jaar krijgt iedereen die een veulen aangeeft de volle pot op de rekening ongeacht of je een stamboekveulen of een Equipas aangeeft
Ja, daar zit ik nou niet direct in. Ik vind het gewoon een schandaal. Verkapte belasting heet dat! Trouwens, in NL is het al even erg. Ik heb een KWPN merrie gekocht - paspoort moet op mijn naam bij het KWPN, dat is alleen een sticker in haar boekje plakken; katsjing 40 euro - ze heeft een chip en paspoort en moet alleen in België geregistreerd worden (medische inlegvel heeft ze ook) en katsjing 60 euro (als je al wijs raakt uit de papieren wat en hoe je moet invullen).
Miekemuis_
Geplaatst: 25-06-10 11:49
mijn paard was eigenlijk te laat, ik kocht 'm toen hij nog niet in de database stond, en op 1 week was alles geregeld, rekening gekregen en al! en hij zit nog in de voedselketen
Peterina
Geplaatst: 26-06-10 10:43
Heel nors kijkend bij het lezen van de titel :
- paarden met 2 en meer paspoorten - paarden met 2 - 4 chips - als je bij een EU erkende stamboek zit die gezeteld is in het Waals gebied dan als nederlandstalig hoef je echt NIET te gaan informeren bij het Vlaamstalig Confederatie ... Dossier onbekend, chipnummer onbekend, enz enz ... maar ja Nederland zal deze probleem niet hebben want iedereen spreekt hetzelfde taal. - veel dierenartsen weten nog steeds niet wat de procedure NU is. - veel dierenartsen hebben vorig jaar de aanvraagformulier 'verloren' of kwijt geraakt in de administratieve en financiele rondsloop ... gevolg HEEL VEEL dossiers zijn nog open en veel mensen denken dat zij in order zijn maar de helft is maar aangekomen.
En dan laat mij niet beginnen over de geldmelkerij ivm paarden verkocht naar het buitenland!! De mutatieformulier van paarden verkocht aan buitenlanders wordt niet nagestuurd naar de nieuwe buitenlandse adres (te duur aan verzendkosten ?) ... dus alle Belgische paarden die naar buitenland gaan staan wel nog in de databank maar de papieren kloppen niet. Als deze paarden terug komen naar Belgie zijn ze niet wettelijk in order omdat er geen mutatieformulier bij de papieren zit. De nieuwe Belgische eigenaar kan daar achteraan gaan en ik weet al persoonlijk van 2 gevallen waar ZIJ weer de volle rekeningen hebben gekregen!
Ook voor Veulens die geregistreerd worden in een buitenlandse stamboek, waarbij de paspoort IN de registratie kost zit, MOET de volle rekening betaald worden ... dus de fokker betaald voor 2x !! paspoorten.
Ik ben niet te spreken over de onwettig MONOPOLY positie van de Confederatie, laat staan de eveneens onwettig interpretatie van het K.B. waarbij de fokkers de dube zijn met een meerkost op het registeren van een veulen.
Balte
Geplaatst: 26-06-10 10:55
Tijd voor Test Aankoop? Wij zijn er in ieder geval al heel wat jaren lid van!
czar
Geplaatst: 08-07-10 14:35
Het is inderdaad 1 geldklopperij en eigenlijk al van bij de aanvang onwettelijk: - de oorspronkelijke gunning voor het beheer van de databank is nooit fair verlopen en het wordt hoog tijd dat er eens iemand kan aangeven waarom lagere biedingen (m.a.w. minder kost per registratie) niet werden weerhouden. - Waarom is de registratie voor runderen, die nochthans volledig analoog is en eenzelfde doel nastreeft 10 x goedkoper als men de volledige registratieprocedure in rekening neemt? Pikant detail hier in België, is dat de mensen die de database voor runderen beheren ook een offerte bij de oorspronkelijk gunning hebben ingediend die veel goedkoper was, maar deze werd toch niet weerhouden???? Deze mensen hadden immers de noodzakelijke software voor het beheer van zo een databank reeds ter beschikking! - het wordt zo langzaam aan voor iedereen duidelijk de er bij de kompetenties van de Heer Eerdekens veel vraagtekens mogen geplaatst worden. Het is mij een raadsel dat iemand die geen enkele aantoonbare ervaring op zootechnisch, sanitair of organisatorisch vlak, laat staan enige vorm van scholing in die richting zou gedaan hebben, de verantwoordelijkheid van deze registratie-problematiek werd toevertrouwd. En ieder fokker en/of paardeneigenaar is daar nu de dupe van. -uit de reakties op dit forum kan men opmaken dat steeds meer en meer mensen beginnen in te zien dat ook de stamboeken (die allen in het bestuur van de BCP en VCP zijn vertegenwoordigd) de fokkers helemaal niet blijken te vertegenwoordigen, maar enkel zichzelf.
In plaats van test-aankoop in te schakelen heeft het volgens mij meer effekt dat fokkers zich buiten de stamboeken om zouden verenigen om zo hun belangen te behartigen. Een paar fixe rechtzaken, waarna de BCP en VCP verplicht worden de door hen illegaal geïnde gelden terug te storten zal sneller een einde maken aan deze corrupte praktijken. Het is een beetje te vergelijken met de banken krisis, als individu sta je nergens.