http://www.academybartels.nl
Tineke Bartels: "Gisteren heb ik de drie teams voor de Europese kampioenschappen bekend gemaakt. Misschien is het wel eens goed om uit te leggen hoe dat in zijn werk gaat. Ik heb een intensieve periode achter de rug. De afgelopen twee weken heb ik in mijn camper gewoond, eerst in de Steeg, later in Rotterdam. Dat waren twee van de drie observatiewedstrijden, waar de ruiters tegen elkaar rijden. In Weert was de eerste van het drietal. Ik heb de uitslagen van alle ruiters in die wedstrijden bij elkaar opgeteld. Dat gaf al een duidelijke indicatie. Daarnaast heb ik gekeken naar groeiende, of juist afnemende, vorm. En ik heb getracht om in ieder team tenminste drie safe en betrouwbare combinaties te selecteren. Met één combinatie kun je soms een risico nemen.
Ik heb gisteren aan de ruiters uitgelegd hoe Nederland in Barcelona goud won omdat bondscoach Hans Horn met één paard, dat nauwelijks selectiewedstrijden had gelopen, een gokje nam. We wonnen teamgoud en individueel zilver. Ik zal dat niet gauw vergeten. Want er is natuurlijk meer dan cijfers. Ik kijk hoe de ruiters tegen de druk bestand zijn en of ze kunnen pieken als het écht moet. En ik vind het heel belangrijk dat de ruiters en hun omgeving een topsportinstelling hebben, en dan bedoel ik onder meer zelfdiscipline, de relatie met de privé trainer en het management van de paarden. De paarden moeten ‘fit to compete’ zijn, en daar kun je als ruiter en trainer zelf veel aan doen.
Daarnaast hebben de ruiters enkele internationale wedstrijden gereden, waarbij het belangrijk is dat de paarden goed reizen en dat de ruiters met onverwachte situaties leren omgaan. Zo hebben we in het verleden meermaals te maken gehad met onaardige stewards die onredelijk optreden. Als een van onze ruiters terecht gewaarschuwd wordt is daar niets mis mee. Maar soms kom je stewards tegen die alleen maar ‘op Nederlanders jagen’ en van andere landen alles maar toelaten. Dat kan je concentratie lelijk verstoren, maar ook dat hoort soms bij topsport.
Dit alles, en nog veel meer, heb ik gisteren aan onze ruiters en hun begeleiders uitgelegd. We waren allemaal samen gekomen in Nuland. Daar heb ik de teams bekend gemaakt nadat ik alles eerst had doorgesproken met de bondscoach van de senioren en de dressuurcommissie. Ik was blij met de professionele houding waarmee onze jeugd zich tijdens deze spannende bijeenkomst heeft opgesteld. We gaan ervoor in de komende weken!"
Verwant topic:
[VN] Teams voor het EK Jeugd Dressuur bekend gemaakt
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 24-06-10 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Opmaak aangepast voor VN