World Horse Welfare vecht voor einde lange afstandstransport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

World Horse Welfare vecht voor einde lange afstandstransport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 08:45

Nieuwsredactie / http://www.worldhorsewelfare.org / http://www.horsetalk.co.nz

De internationale welzijnsorganisatie voor paarden: "World Horse Welfare" heeft een meeting met een lid van de nieuwe Europese commissie gehad om nog eens duidelijk te maken dat de lange afstandstransporten voor slachtpaarden in Europa, dieronterend zijn.

De meeting met Dalli, lid van het Europese Parlement, was een kans voor de organisatie om bewijs te presenteren voor het feit dat de transporten zorgen voor ernstig lijden bij de paarden. World Horse Welfare wil dat er een korte en duidelijke limiet wordt gesteld voor de duur van de rit.

Een woordvoerder van World Horse Welfare: "De meeting was erg positief. Dalli was erg geinteresseerd in onze ideeen en dit is dan ook een bemoedigende stap voorwaarts. We zijn erg blij met deze ontmoeting, omdat het verbeteren van het welzijn tijdens de transporten ontzettend hoog op onze agenda staat. Sinds we er achter zijn gekomen dat deze praktijken absoluut onmenselijk zijn, willen we dit niet meer loslaten."

Volgens de woordvoerder heeft World Horse Welfare sluitend bewijs om te kunnen dat de transporten pure mishandeling zijn. De organisatie wacht nu op het rapport van de commissie over de lange afstandstransporten. Naar verwachting zal dit rapport begin 2011 worden vrijgegeven.

Jaarlijks worden meer dan 100.000 paarden door heel Europa getransporteerd richting slachthuizen. De erbarmelijke manier waarop dit gebeurd, zorgt ervoor dat de dieren onnodig lijden in de vorm van ziektes, uitdroging, uitputting en ernstige verwondingen. Volgens World Horse Welfare is dit volstrekt onnodig, omdat er al infrastructuur bestaat dat het mogelijk maakt om de paarden in eigen land te slachten, om de karkassen vervolgens te transporteren. Op die manier zou er een einde kunnen komen aan deze praktijken.

Verwant artikel:

[ON] Zorg om paardenwelzijn bij lange slachttransporten Roemenië
[VN] Prinses Anne wijst Engelsen op transport slachtpaarden
[VN] 'Verbied lange transporten voor paarden en pony's'
[VN] World Horse Welfare heeft nog 93 handtekeningen nodig
[VN] Transport van slachtpaarden verplicht op agenda EU

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:52

Het is te hopen dat er nu dan ook echt iets gaat gebeuren, er wordt al zo lang gevochten dat deze transporten moeten stoppen.
Ik hoop dat dan ook meteen zal gelden voor de slachttransporten van andere dieren!

Het moeten laten slachten is al erg genoeg laten we dat dan s.v.p. zo humaan en snel mogelijk doen zonder de dieren uren en dagen te laten lijden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:54

Ik heb echt nog nooit zo'n nietszeggend filmpje gezien. Zet hun woorden niet echt kracht bij als je een vrachtwagen laat zien waar de paarden keurig opstaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: World Horse Welfare vecht voor einde lange afstandstransport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 08:57

Ja, moet zeggen dat ik het filmpje ook niet erg duidelijk vond.
Maar het is wel een feit dat er nog steeds dieronterende transporten zijn, en die moeten natuurlijk wel gestopt worden, zeker omdat het gewoon niet nodig is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:02

Zo te zien is het in deze vrachtwagen vrij goed geregeld en als je graag ellende wil zien; die filmpjes zijn er genoeg te vinden en al heel vaak vertoond!
Die ellende is dan ook zo hartverscheurend dat het wel zo fijn is om dat niet weer te laten zien; volgens mij weten heel veel mensen hoe diep triest die transporten zijn.

Voor de mensen die willen gruwelen: http://www.youtube.com/watch?v=wgapVNp0WG0

Ik heb er zelf niet naar gekeken; geen behoefte aan!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:11

ik zeg al jaren dat het makkelijker, goedkoper, en zeker humaner is om alleen het vlees over de grens te vervoeren. ik zou zeggen : helemaal geen slachttransporten meer over de grens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:13

Dit filmpje vind ik de paarden er goed bij staan hoor. Ik heb toch wel eens erger gezien..

Vind het trouwens wel goed dat ze actie ondernemen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:14

Idd, wat had je dan gewild? Het zoveelste gruwelfilmpje met zoveel mogelijk bloed en leed. Daar is de meerderheid van de bevolking ondertussen al immuun voor. Beter een filmpje met een duidelijke boodschap en doel, dan een bloedfilmpje en er gebeurt toch niets.
Het gaat hier trouwens over de lange transporten, niet over fysieke mishandeling, ze hadden dus ook een filmpje van 24 uur kunnen maken om aan te duiden hoe lang die transporten wel niet duren maar of daar zoveel mensen naar zouden kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:43

Maar als ik het goed begrijp, willen ze dus het doden in eigen land houden, maar de rest, het hele slachtproces (villen etc.) in het buitenland houden. Aangezien ze willen reizen met karkassen?
Ik neem aan dat bij het doden ook meteen de slagaders door worden gesneden, gestold bloed heeft niemand wat aan toch???

Vind het een mooi initiatief, slachten kan ook prima in eigen land. Maar het brengt een slager niets op....

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:03

Zeker een goede zaak in eigenland slachten en dan karkassen naar buitenland exporteren. Niet alleen paarden ook ander slachtvee

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:17

ik vind dit een fijner filmpje dan filmpjes die ik heb gezien. daar draait mijn maag van om. moet je toch niet aan denken dat je paard na trouwe jaren zo aan zijn einde komt.

slachten in eigen land is een goed idee

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:27

Janine1990 schreef:
Maar als ik het goed begrijp, willen ze dus het doden in eigen land houden, maar de rest, het hele slachtproces (villen etc.) in het buitenland houden. Aangezien ze willen reizen met karkassen?
Ik neem aan dat bij het doden ook meteen de slagaders door worden gesneden, gestold bloed heeft niemand wat aan toch???

Vind het een mooi initiatief, slachten kan ook prima in eigen land. Maar het brengt een slager niets op....

Nee, het uitslachten van de karkassen gebeurt dan wel onmiddellijk in het slachthuis waar het dier gedood wordt. Dus het dier wordt volledig gedood, inclusief uitbloeden (anders is het dier niet eens dood, door de pin worden ze alleen bewusteloos), villen, verwijderen van organen en keuring. En de karkassen gaan dan (na koeling) op transport.

Op zich vind ik het een goed plan, maar dan voor alle slachtdieren. Er wordt met varkens nl ook enorm veel gesleept.
Wij exporteren op grote schaal varkens naar vooral Duitsland en Italië, maar ook Hongarije en Polen.
En op de Nederlandse slachterijen worden vervolgens varkens uit België en Frankrijk geslacht. Heb me daar al meer over verbaasd, waarom al dat gesleep met die levende dieren.

Alleen zijn vrees ik de Nederlandse slachthuizen niet helemaal berekend op het slachten van (veel) paarden.
Zoals we grote varkens- en runderslachterijen hebben, zo hebben we die nauwelijks tot niet voor paarden.
Vaak zijn de wat kleinere slachthuizen die zowel runderen, als schapen, geiten en soms een varken slachten, ook in staat om paarden te slachten. Maar of die voldoende capaciteit hebben om paarden te slachten? Geen idee.

geerkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:30

gewoon slachten op plek....niets meer vervoeren ,geen enkel dier....zal ook veel uitbraken van besmettelijke ziektes schelen,en erg veel dierenleed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:31

Sinds wanneer is een paard alleen bewusteloos door de pin? Dat is echt nieuw voor me. Heb altijd geleerd dat wanneer iets de hersenen doorboord en de hypofyse(zo heet dat toch?) raakt, je meteen dood bent??? Of althans, hersendood. Wanneer iemand hersendood is, blijven de vitale organen nog tijdelijk aangestuurd, maar langzaamaan verliezen deze ook hun functie omdat de hersenen ze niet meer aangestuurd krijgen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:32

“Wat vindt u van de westerse beschaving?” vroeg een verslaggever aan de Gandhi
“Lijkt mij een goed idee” was het antwoord.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:37

In principe heb je wel gelijk, dat de meeste dieren nooit meer bij zullen komen en in principe hersendood zijn door de pin, maar officieel is de term die bij die pin hoort, het bedwelmen en is het laten leegbloeden daarna de handeling die daadwerkelijk voor het doden van het dier zorgt.

geerkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:38

ranna schreef:

_O- Die is geweldig!

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:38

Ik vind dit filmpje nu ook niet echt heel duidelijk. Misschien dat er meer naar wordt gekeken juist doordat het niet schokkend en bloederig is... Ik weet het niet.
Ik wist niet dat paarden van de pin alleen bewusteloos raken, bah. Maargoed, ik eet sowieso geen vlees.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:40

Marije_jiplover schreef:
In principe heb je wel gelijk, dat de meeste dieren nooit meer bij zullen komen en in principe hersendood zijn door de pin, maar officieel is de term die bij die pin hoort, het bedwelmen en is het laten leegbloeden daarna de handeling die daadwerkelijk voor het doden van het dier zorgt.

Ja, omdat de organen geen bloed toevoer meer krijgen. Evenals de benen, het leegbloeden is dan ook een reden van samentrekkingen in de spieren e.d. Iets wat mensen vaak zien als 'aaaah, hij leeft nog!'
Maargoed, nooit geweten dat het officieel bewusteloosheid is. Maar je zou het dus kunnen zien als de ziel uit het paard halen, het enige wat dan nog over blijft is een lichaam dat nog enigsinds werkt. Om het maar een beetje rooskleurig te houden.

Weer wat geleerd :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:40

geerke schreef:
ranna schreef:

_O- Die is geweldig!

Ik voel me een beetje blond, maar kan iemand 'm uitleggen? :o

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:50

Opzich is het dier inderdaad alleen hersendood door een pin. Voor varkens en koeien en ook de kippen zou het slachten in eigen land moeten. veel beesten worden op slecht transport gezet. ik vind het altijd diep en diep triest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:53

Dancie schreef:
Opzich is het dier inderdaad alleen hersendood door een pin. Voor varkens en koeien en ook de kippen zou het slachten in eigen land moeten. veel beesten worden op slecht transport gezet. ik vind het altijd diep en diep triest.

Kippen worden volgens mij voornamelijk in Nederland geslacht, in Nederland zit namelijk een hele grote kippenslachter.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:57

Janine1990 schreef:
ranna schreef:

Ik voel me een beetje blond, maar kan iemand 'm uitleggen? :o

Beschaving is meer dan niet in grotten wonen, in een auto rijden en je netjes aankleden.
Beschaving is respect hebben voor alles wat leeft ongeacht verschijningsvorm als plant, dier, mens.
Het ene wezen is niet meer dan het ander, het ene wezen heeft niet meer rechten dan een ander.
Wij gaan hier vaak prat op onze 'beschaving' maar hebben geen weet van de betekenis van het woord. Vandaar dat Gandhi antwoord dat het hem een goed idee lijkt dat wij eindelijk eens beschaafd worden en dat wij niet, zoals wij denken, nu zo beschaafd zijn.

Hoop dat je hier wat mee kunt? ;)

Ik weet dat dit een discussie uit kan lokken maar dat is niet mijn bedoeling. 't Is gewoon zoals ik er over denk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:01

Aaaah op die manier! Ja, nu snap ik 'm! En ja, ik kan er wel achter staan. Aan respect ontbreekt het nog al eens in onze 'beschaving'. Vind het een mooie gedachte!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:02

Er zit niet maar 1 grote kippenslachterij in Nederland hoor. Het zijn er een heleboel.

Maar alsnog gaan er ook hele koppels pluimvee de grens over als ze slachtrijp zijn in het geval van de vleeskippen en als ze uitgelegd zijn in het geval van legkippen.

Dus ook die gaan regelmatig een flink eind op transport.

Het zit hem in de handelsgeest van Nederland. Waarschijnlijk is wegen de kosten van het transport met alles erop en eraan op tegen de lagere lonen in sommige landen voor de slacht en tegen de hogere opbrengst van het vlees.