FEI dressuurcomité roept ruiters op om een cap te dragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

FEI dressuurcomité roept ruiters op om een cap te dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:52

Nieuwsredactie / http://www.fei.org

Naar aanleiding van het ongeluk waarbij de Amerikaanse dressuuramazone Courtney King-Dye bij de val van een paard hoofdletsel opliep heeft het dressuurcomité van de FEI zich een uitgegeven persbericht opgeroepen om een veiligheidshelm te dragen. King-Dye viel in maart tijdens een training thuis van een jong paard. King-Dye droeg geen veiligheidshelm tijdens het rijden. Hierbij liep ze een schedelbreuk op en lag weken in een coma. Op dit moment is King-Dye nog steeds herstellende van haar ongeluk. Amerikaanse Grand Prix amazone Heather Blitz, is direct na het ongeluk van King-Dye een campagne begonnen om dressuurruiters aan te moedigen een veiligheidshelm te dragen.

Het dressuurcomité van de FEI hier nu in mee. In het persbericht staat onder meer: 'Het Dressuurcomité adviseert met klem dat alle rijders een goed bevestigde veiligheidshelm dragen. Zowel tijdens het training als tijdens het losrijden op alle internationale dressuurwedstrijden'. Op dit moment hebben ruiters nog de keuze of ze wel of niet een cap dragen tijdens de wedstrijden.

Verwant artikel
[VN] Amerikaanse Courtney King gewond na val van paard

Moeni11

Re: FEI dressuurcomité roept ruiters op om een cap te dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:27

Goed idee! Eigenlijk vind ik dat in de dressuursport het hoedje moet worden verboden en ook op het hoogste nivo een veiligheidscap moet worden verplicht.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:34

Ik denk persoonlijk niet dat er veel ruiters zich hier iets van aantrekken. Het is zoiets als de boodschap op een pakje sigaretten. Wat ik wel vind is dat het verplicht moet zijn om tijdens shows/demonstraties en losrijden met een cap te rijden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:34

Moeni11 schreef:
Goed idee! Eigenlijk vind ik dat in de dressuursport het hoedje moet worden verboden en ook op het hoogste nivo een veiligheidscap moet worden verplicht.

Ja idd, maar dan moeten ze de slipjas ook afschaffen, want dat zou echt geen zicht zijn.
Zie al iemand met zo'n gpa bokaal en dan zo'n lange jas.

Ben wel voorstander van het dragen van een cap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:36

Eigen risico.
Vind het goed dat de FEI het aanbeveelt, maar het blijft eigen risico. Denk dat er wel mensen zijn wakker geschud door Courtney.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:42

Ik vind nog steeds dat het je eigen keuze moet zijn. Ofwel moeten ze hoedjes ontwikkelen die net zo beschermen als een cap. Tijdens het losrijden een cap dragen ben ik wel voorstander van ook tijdens trainingen. Zelf draag ik hem ook zo goed als altijd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:44

Asyaa schreef:
Eigen risico.
Vind het goed dat de FEI het aanbeveelt, maar het blijft eigen risico. Denk dat er wel mensen zijn wakker geschud door Courtney.

Altijd zo'n dooddoener...

Tot het mis gaat...

Iedereen vind het logisch.
Wagen= gordel, geen gordel is boete
Motorfets, idem met helm.

In andere sporten:
Wielrenners, verplicht helm op, anders geen deelname
Skieen verplicht helm op, anders idem
Zelfde met speedraces boten etc

Maar dan komen we bij paarden (levende wezen, waar we niet zelf bepalen wat er kan gebeuren, in schil contrast met bvb een wagen die we nog zelf besturen en aan en af kunnen zetten) en plots krijg je dan vaak die dooddoener als 'eigen risico'

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:45

Ollie23 schreef:
Ik denk persoonlijk niet dat er veel ruiters zich hier iets van aantrekken. Het is zoiets als de boodschap op een pakje sigaretten. Wat ik wel vind is dat het verplicht moet zijn om tijdens shows/demonstraties en losrijden met een cap te rijden.

Vind het een goed initiatief maar denk idd dat ruiters zich er verdomd weinig van aan zullen trekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:47

bulck schreef:
Asyaa schreef:
Eigen risico.

Altijd zo'n dooddoener...

Tot het mis gaat...

Iedereen vind het logisch.
Wagen= gordel, geen gordel is boete
Motorfets, idem met helm.

In andere sporten:
Wielrenners, verplicht helm op, anders geen deelname
Skieen verplicht helm op, anders idem
Zelfde met speedraces boten etc

Maar dan komen we bij paarden (levende wezen, waar we niet zelf bepalen wat er kan gebeuren, in schil contrast met bvb een wagen die we nog zelf besturen en aan en af kunnen zetten) en plots krijg je dan vaak die dooddoener als 'eigen risico'

Persoonlijk vind ik ook dat je een cap hoort te dragen, maar als deze mensen die op dit niveau rijden vinden dat het allemaal meevalt, dan doen ze toch geen cap op? Enigste wat ik wel vind dat moet veranderen is dat de zorg verzekering dan niet betaald, want de maatschappij hoort hier niet voor op te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:49

Ik vind dat springruiters met inrijden en trainen op concours ook verplicht een helm moeten dragen. Van het weekend op chio reed bijna iedereen in zonder cap en ging de cap pas op bij het inspringen.
Ik vind dit nog niet eens zozeer uit veiligheid maar misschien nog meer als voorbeeld en dat vind ik ook voor de dressuur.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:52

Asyaa, idd zo denk ik er ook over.
Of concoursen moeten sancties opleggen, geen cap is geen deelname ofzoiets. Dan zal dat snel veranderen. Zie wielrennersmilieu. Na dodelijke ongevallen (vnl hoofdletsels als schedelbreuken etc) is dat toen ingevoerd en ja in het begin wat commotie rond, maar nu is dat een gewoonte

En idd Joolien, zeker de top heeft een voorbeeldfunctie
Laatst bijgewerkt door bulck op 22-06-10 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:52

ik vind uberhaupt de kledingvoorschift erg achterhaald. In elke sport vernieuwd de kleding zich naar de maatstaven die nu gelden en de mogelijkheden die hedendaagse stoffen met zich meebrengen( kijk bv maar nr de zwemsport)...en wij moeten in een wollen jasje en witte handschoenen rijden...uiterst oncomfortabel...en wie heeft bedacht dat rijden met handschoenen beter is..ik wil voelen wat mijn paard doet, en dat kan ik niet met de domme dingen aan mijn vingers...

maar dat is wel een beetje off-topic! :o

Ik vind veiligheidsmaatregelen verplicht moet worden, de rest van de opsmuk niet!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:05

Joolien schreef:
Ik vind dat springruiters met inrijden en trainen op concours ook verplicht een helm moeten dragen. Van het weekend op chio reed bijna iedereen in zonder cap en ging de cap pas op bij het inspringen.
Ik vind dit nog niet eens zozeer uit veiligheid maar misschien nog meer als voorbeeld en dat vind ik ook voor de dressuur.

ik weet niet hoe het in nederland is, maar de verenigingen waar ik soms naartoe ga zijn daarin de laatste 10 jaar al heel wat in vooruit gegaan -> geen cap tijdens het inrijden (zowel ruiters als grooms) = de pisteverantwoordelijke op je dak en bij herhaling wordt de ruiter zelfs geschrapt voor de wedstrijden van die dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:07

cupcake1986 schreef:
Joolien schreef:

ik weet niet hoe het in nederland is, maar de verenigingen waar ik soms naartoe ga zijn daarin de laatste 10 jaar al heel wat in vooruit gegaan -> geen cap tijdens het inrijden (zowel ruiters als grooms) = de pisteverantwoordelijke op je dak en bij herhaling wordt de ruiter zelfs geschrapt voor de wedstrijden van die dag.

Ik dacht idd dat dit al zo was, maar blijkbaar wordt er op de grotere concoursen niet zo op gelet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:17

Ik vind dat een goed idee!
Tuurlijk, het blijft je eigen keuze maar ik vind het altijd jammer om te zien dat mensen eerst de gevolgen moeten meemaken ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:39

petraaken schreef:
Tijdens het losrijden een cap dragen ben ik wel voorstander van ook tijdens trainingen. Zelf draag ik hem ook zo goed als altijd.

Mee eens, op meerdaagse concoursen op trainingen het wel verplichten, enkel nog toestaan in de proef om met hoedje te rijden.

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:08

bulck schreef:
Asyaa, idd zo denk ik er ook over.
Of concoursen moeten sancties opleggen, geen cap is geen deelname ofzoiets. Dan zal dat snel veranderen. Zie wielrennersmilieu. Na dodelijke ongevallen (vnl hoofdletsels als schedelbreuken etc) is dat toen ingevoerd en ja in het begin wat commotie rond, maar nu is dat een gewoonte

En idd Joolien, zeker de top heeft een voorbeeldfunctie

Ik ben het er helemaal mee eens. Een cap moet verplicht worden!

De top heeft zeker een voorbeeldfunctie, maar bij hun kan het ook fout gaan.(het zijn ook maar mensen)
Kijk maar een tijdje terug naar aan Anky, breek toch even haar heup. (had ook der hoofd kunnen zijn)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:10

Goed idee! inderdaad tijdens de proef kan dan nog het hoedje op.{want het staat wel mooi} maar altijd met cap rijden is zowiezo een goed iniatief.{ookal denkt m'n haar daar anders over}

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:12

Idd, uiteraard het kan altijd misgaan. Maar het belangrijkste is de hersenstam, als die beschadigt is, dan is het vaak goed raak. Dus dat lichaamdeel (hoofd) beschermen kan al veel doen. Een gebroken arm, been, schouder of ander lidmaat, dat kan wel herstellen. (ok de rug en nek weer een apart verhaal, maar wederom omdat zenuwenen erdoorlopen en dus rechtstreeks weer terug te brengen op die hersenstam)

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:14

Moeni11 schreef:

Nee dat vind ik niet, een hoedje is super mooi!!! Maar je kan ze bijvoorbeeld wel verplichten om tijdens het losrijden de caps te verplichten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:16

Wel vind ik dat men zegt dat men een kwartier voordat je de in ring in moet mag overstappen naar een hoedje. voor de dames die lang haar hebben kunnen dan nog even hun knot netjes maken want die kan je nl niet zo mooi maken als je en cap draagt.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:20

Eigen keus, eigen verantwoording.

Wel is het zo dat de ziektekostenverzekeraar je kan weigeren als blijkt dat je zonder cap hebt gereden en "schade" hebt geleden.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:22

Ben wel beniewd naar de cijfers. Iedereen begint nu over het hoedje af te schaffen, maar hoeveel ongelukken gebeuren op het wedstrijdterrein en hoeveel thuis tijdens een training?
Je kan op het hoogste niveau het hoedje wel afschaffen, maar wat lost dat op? Je kan helaas weinig aan doen dat sommige (veel) mensen hun hoofd niet waardevol vinden om goed te beschermen tijdens de training.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:22

Denken ze nou echt dat dit werkt?

Gewoon een cap verplichten op wedstrijd. En op het inrij terrein(bij zowel springen als dressuur).
Dan geven ze iig het goede voorbeeld

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:24

trisca schreef:
Ben wel beniewd naar de cijfers. Iedereen begint nu over het hoedje af te schaffen, maar hoeveel ongelukken gebeuren op het wedstrijdterrein en hoeveel thuis tijdens een training?Je kan op het hoogste niveau het hoedje wel afschaffen, maar wat lost dat op? Je kan helaas weinig aan doen dat sommige (veel) mensen hun hoofd niet waardevol vinden om goed te beschermen tijdens de training.....

Dat kan nooit representatief zijn e? Want er zijn meer ruiters of mensen actief rond en met paarden, dan dat er bvb wedstrijdruiters zijn.
Dus die laatste zal zowieso in de minderheid zijn