CHIO: Verslag persconferentie kür op muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonechi_

CHIO: Verslag persconferentie kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 12:03

Nieuwsredactie

Gisteren waren we bij de informele persconferentie over de kür op muziek in het perscentrum. Het is altijd leuk om naar het perscentrum te gaan, maar gisteren was het er extra aangenaam omdat het er heerlijk lekker warm is. Dit moet ook voor de ruiters prettig zijn geweest, want er kwamen drie doorregende Nederlanders binnen zetten: De winnaar Edward Gal, de nummer twee Adelinde Cornelissen en Imke Schellekens-Bartels met haar derde plaats.

De eerste aandacht ging natuurlijk uit naar de winnaar. Voor Edward was het al de vierde keer dat hij in de kür een score reed van meer dan 90 procent. Hij grapte dat het al 'bijna gewoon' werd, maar dat is natuurlijk niet waar. Het is steeds weer een bijzondere score. Toch blijven er altijd nog punten ter verbetering. Edward vond dat Totilas iets teveel terug kwam met name in de piaffe en passage waardoor hij iets achter liep op de muziek, dat had nog iets beter gekund. Maar ontevreden kon hij natuurlijk niet zijn. Voor zijn kür begon het te stortregenen en dat was nog wel spannend. "Hij had nog nooit in de regen gelopen. Als ik thuis twee druppels voel ben ik al binnen. Maar gelukkig kan hij dat ook." Tijdens de prijsuitreiking is Totilas zelfs ook geslaagd voor de 'paraplutest'. Hij bleef erg braaf.

Ook Imke reed een sterke kür met ruim 81%. Met Sunrise had zij een paar kleine schoonheidsfoutjes zoals een kleine hapering na de pirouette. Maar vooral was ze erg tevreden over de artistieke kant van de kür. "De muziek en timing paste weer perfect. Soms denk ik erover om weer eens iets nieuws te doen, maar het wordt moeilijk om het nog mooier te maken."

Adelinde begon de kür met enige spanning. De draaiende reclameborden langs de ring trokken veel aandacht van haar Parzival die er nog niet helemaal over uit was of hij daar wel langs wilde. In haar zigzag appuyement galoppeerde Parzival aan. Ze was naar eigen zeggen "iets te enthousiast in haar hulp". "Ik wilde knallen". Ook zat er een foutje in de wissels om de twee. Die lijn ging richting de camera en dat leverde extra spanning op.

In de persconferentie kwam ook nog het nieuwe jurysysteem ter sprake. Aanleiding was onze vraag hoe Edward het minimale verschil in score (0,001%) tussen hem en HP Minderhoud had ervaren. Er ontstond verwarring omdat de ruiters de indruk hadden dat de artistieke kant van de kur zwaarder woog dan de technische. Een van de aanwezige officials kon dit punt direct verduidelijken en de zorg wegnemen. Van zowel de artistieke prestatie en de technische prestatie wordt een gemiddelde genomen. Deze twee gemiddelden wegen vervolgens even zwaar. Verder kwam er nog een ander zeer praktisch nadeel van het nieuwe jurysysteem op tafel: door de extra juryhokjes op de korte zijde bij A is er voor de ruiters vrij weinig ruimte om te keren. Edward grapte verder: "Nog een juryhokje erbij en ik stop ermee!"

Met de goede prestaties van het Nederlandse team dit CHIO lijkt de formatie voor Aken zich redelijk te vormen. De keuze is nog niet definitief. Edward zag deze formatie wel zitten. Voor hem is het natuurlijk ook extra leuk om nu samen met Hans Peter in een team te zitten.

Buiten kregen we de kans om Edward nog even aan te schieten over het duizendste procent verschil van de dag daarvoor. Wat voor sfeer levert dat thuis op? :-) Hij vertelde dat hij en Hans Peter de protocollen wel nabespreken, maar dat er geen ruzie door ontstaat. Om daar vervolgens lachend aan toe te voegen: "Maar het scheelt wel 750 euro!"

timilon

Re: CHIO: Verslag persconferentie kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:24

leuk verslag :)
750,- euro tussen 1 en 2, die edward heeft ze lekker verdiend dan :))

sanne1996

Re: CHIO: Verslag persconferentie kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:44

kan iemand de dressuur startlijst naar mij sturen via pb kopieeren graag want een link doet het niet

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:51