Na "Drama van Marrum" opnieuw groep paarden vast in water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Na "Drama van Marrum" opnieuw groep paarden vast in water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 08:08

http://www.leeuwardercourant.nl

Afbeelding
De paarden van Marrum vier jaar geleden.
De schimmelmerrie werd gezien als symbool van hoop.

Het buitendijksgebied Noarderleech bij Ferwert is zaterdagmiddag deels ondergelopen. Hierdoor staan op drie plekken in totaal vijftig paarden in het water.

Door de aanhoudend sterke wind stuwde het water op tot ruim 170 cm boven NAP. It Fryske Gea zou boeren hebben gewaarschuwd voor hogere waterstanden, maar deze gaven geen gehoor.

In november 2006 stierven in het Noarderleech minstens twintig paarden toen het zeewater door storm in combinatie met springtij de kwelder instroomde.
Deze gebeurtenis staat sindsdien bekend als "Het drama van Marrum" of "Het verdriet van Marrum."

Klik hier voor een foto van de huidige toestand.

Verwante artikelen:

[VN] Stormschade: 100 paarden vast in kwelder bij dijk (Friesland
[VN] Paarden "Drama van Marrum" hoeven nooit meer op de kwelder

Amaretto27

Re: Na Marrum opnieuw paarden in het water bij Noarderleech

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:10

Jeetje, alweer?
Ik snap niet dat ze daar nog paarden laten lopen dan!
Ze moeten er echt op gaan letten.

Tivara

Re: Na Marrum opnieuw paarden in het water bij Noarderleech

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:11

Arme paardjes :(:)

Maar ik snap ook niet helemaal waarom ze dan alleen waarschuwen, en het tot hier laten komen.

easygoing

Re: Na "Het drama van Marrum" opnieuw groep paarden te water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:12

Wat hebben sommige mensen toch een bord voor hun kop zeg.
Ik hoop dat ze de dieren daar snel weg krijgen.

guenivere

Re: Na "Het drama van Marrum" opnieuw groep paarden te water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:16

Ik snap ook niet zo goed dat ze het elke keer weer negeren. Heb ze er toen weg gehaald, maar ik begin er niet weer aan na dat hele media circus wat er achter weg gekomen is. Vind het heel erg sneu voor de paarden absoluut, maar ik bedank er deze keer voor. Overigens komt het nog wel vaker voor dan dat het in de krant etc staat. Beetje jammer, het komt eigenlijk ook nooit rond deze tijd van het jaar voor. Maar toch er word niet voor niks voor gewaarschuwd.

Ann_e

Re: Na "Drama van Marrum" opnieuw groep paarden vast in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:18

Aaah, arme paardjes :(:)
Hopen dat ze de paardjes daar toch snel wegkrijgen!

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:30

Dit snap je toch niet :n
Leren die mensen er dan helemaal niks van :n
Hopelijk zakt het water snel af of worden ze daar toch nog weg gehaald maar dat betwijfel ik... arme beesten :(:)

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:31

arme paarden zeg..
wat kan de mens toch dom zijn.. niet te geloven!
naar wat er in 2006 is gebeurt hou je toch rekening met hoog water vooral als er gewaarschuwd wordt!

en zo warm is het ook nog niet ... arme beesten..
hoop dat er snel weg gehaald worden!

brittje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:32

achhh echt zielig!!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:41

Leren van je fouten gaat voor deze situatie niet op... Ik hoop dat er actie ondernomen wordt, voor de situatie weer uit de hand loopt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:41

Als ik het zo bekijk lopen ze nog niet zoveel gevaar - lijkt me niet te vergelijken met 2006...Maar inderdaad bijzonder in deze tijd van het jaar. Verder valt het wel mee met de zieligheid, want de rest van het seizoen hebben deze paarden een supergoed bestaan in de kwelders.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:43

huh??? maar deze paarden kunnen toch zo naar het gras lopen????

Goh, de Leeuwarder gaat op de Telegraaf toer???

Meiden laat je niet meesleuren, als het daar te gek wordt zullen de Bokkers uit Marum dat wel melden!

Het gebied is ideaal voor paarden, mits ze maar naar hoger land kunnen en ook gaan!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:47

Heb idd ook gezien dat de paarden niet al te ver van het droge af staan maar aan de andere kant ze staan ook niet voor niets met zn alle op een kluitje midden in het water.
Er zal wel een reden voor zijn. Maar ik denk nog steeds dat wanneer een waarschuwing afgegeven word de boeren hun dieren in veiligheid moeten brengen voor het te laat is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 08:52

Frantic schreef:
huh??? maar deze paarden kunnen toch zo naar het gras lopen????

Goh, de Leeuwarder gaat op de Telegraaf toer???

Meiden laat je niet meesleuren, als het daar te gek wordt zullen de Bokkers uit Marum dat wel melden!

Het gebied is ideaal voor paarden, mits ze maar naar hoger land kunnen en ook gaan!

Het stikt in het gebied van de diepe geulen en als ze inderdaad weer op een kwelder staan, dan is het stuk tussen paarden en grasland nog erg diep hoor. 1.70 boven het NAP is volgens mij best redelijk.
Hopelijk valt het mee :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:52

Je zou inderdaad denken waarom doen die paarden niet een paar stapjes opzij naar het droge.

Ongelovelijk dat het er op begint te lijken dat er weer een nieuwe versie van 'het verdriet van Marum' komt. Gelukkig is het nu juni en niet november zoals toen.

Je zou die eigenaren er zo bij zetten in zwembroek. :Y)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:56

Als het zo simpel zou zijn, zouden de paarden vermoedelijk al op het droge staan.. een paard kiest niet vrijwillig om tot zijn enkels in het water te blijven staan.. Daarnaast; heb je daar achter gezien hoeveel water er nog is? Kwelders kunnen veraderlijk zijn..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:57

ze zullen wel niet de gok durven te nemen dat ze naar dat hogere stuk land kunnen zwemmen, snap ik ook wel weer van die paarden. Het ziet er erg sneu uit, en dat ene paard staat daar zo gek alleen!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:58

Ik vraag me dan echt af waar de eigenaren blijven?
Ze zullen toch wel wát doen om hun paarden op het droge te krijgen? :?

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:59

Wij gaan zo kijken, we wonden vlakbij

Hopelijk kunnen we iets betekenen :P

Ik vind het ook raar daat hij dat land weer viavia kan krijgen...

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:00

Nou het lijkt allemaal heel eenvoudig maar nu het water zo hoog staat kunnen de paarden de omheiningen niet zien, die toen der tijd zowiezo ook van prikkeldraad oid waren. En ja onder het water zitten idd ook nog sloten, het nadeel is ook dat het zout water is, en dus eigenlijk niet drinkbaar is. Het zoetwater zit in de dobbes zeg maar. Ben er nog niet geweest en ben het eigenlijk ook niet van plan. Vind het jammer dat ze niet van hun fouten geleerd hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 09:00

opisop_shop schreef:
ze zullen wel niet de gok durven te nemen dat ze naar dat hogere stuk land kunnen zwemmen, snap ik ook wel weer van die paarden. Het ziet er erg sneu uit, en dat ene paard staat daar zo gek alleen!

Bovendien staan ze op drie verschillende plekken in het water. Je weet niet hoe diep het is en hoever ze moeten en hoe sterk de stroming is.
Ik kan me van 4 jaar geleden nog wel herinneren dat sommige paarden zich daarop verkeken en verdronken omdat de stroming te sterk was waardoor de uitgeput zijn geraakt, en omdat een aantal paarden onderweg in het water prikkeldraad tegen kwamen bij de omheinde stukken en niet meer het land op konden komen.
Het blijft dus erg verradelijk helaas. Gelukkig voorspellen ze minder regen vandaag, dus hopelijk gaat het snel zakken en kunnen ze gewoon weer op het droge staan.

Ah, Guenivere was me net voor :D

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:01

Gek dat dat zo rond deze tijd van het jaar is. Misschien dat ze zich daarom niet zo druk maakten, zo van; het is toch al juni? Je zou het niet verwachten nu iig.
Hopelijk zakt het water snel weer, na het weekend wordt het weer droog dacht ik?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:05

Ah wat ziet dat er weer benauwd uit!
Het lijkt nu nog onschuldig, maar je wilt niet weten hoe snel het water op bepaalde tijdstippen ineens kan stijgen.
Wij zijn zo vaak achter de dijk geweest (woon er 2 km vanaf) en dan gingen we vaak savonds laat als het heel hard waaide. 1 x stonden we met de auto achter de zeekdijk en ineens in no time kwam het water aanstormen, ben nog nooit zo bang geweest geloof ik.. Maar had gelukkig vriendlief die heeel snel reageerde , we stonden gelukkig bij de af/oprit.... Maar dat kan snel gaan.
Ik snap niet waarom ze de paarden daar laten staan! Het komt eigenlijk nooit voor in deze periode van het jaar, maar als je word gewaarschuwd en helemaal na dat drama dan luister je toch en haal je ze er toch weg?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:07

Arme dieren....Die mensen leren er inderdaad niets van..Hopelijk gaan ze er vanaf nu beter op toezien dat dit soort situaties niet meer ontstaan. Misschien helpt het dat de media het weer onder de aandacht brengt...net even een beetje meer druk van de buitenwereld..

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:10

Toevallig heb ik daar in de buurt net een onderzoekje afgerond op de kwelder waarbij we hoogtemetingen hebben verricht. In ons studiegebied dat ligt tussen de zomerdijk (niet de zeedijk) en het wad was de laagste hoogte ongeveer 1 meter en de hoogste ongeveer 2 meter boven NAP.
Hier stonden ook grote groepen paarden.

Stonden deze paarden in de zomerpolder of echt op de kwelder (buiten de zomerdijk?) of op beide stukken? Dat maakt nogal veel uit. De zomerdijk ligt ruim 260 boven NAP, dus dat biedt genoeg droge mogelijkheden.