Mysterieuze paardenziekte IJsland mogelijk geïdentificeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mysterieuze paardenziekte IJsland mogelijk geïdentificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 08:31

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
IJslanders in Noord IJsland.
foto: Neil D'Cruze

De mysterieuze ziekte die zich begin april manifesteerde onder paarden en pony's op IJsland, is waarschijnlijk geïdentificeerd.
Volgens onderzoeken gaat het niet om influenza (IJsland is een van de drie landen in de wereld die vrij zijn van deze ziekte) en ook as van de IJslandse vulkaan kon niet de boosdoener zijn.

Uit onderzoek is gebleken dat het herpesvirus de veroorzaker is van de eerste infecties, waarna het immuumsysteem van de dieren zwakker werd, en ze vervolgens last kregen van een streptokokken-infectie, die de ergste symptomen veroorzaakte.

Tests die werden gedaan bij de geïnfecteerde paarden gaven in ieder geval aan dat het herpesvirus aanwezig was. Ook de bacterie Streptococcus equi Zooepidemicus werd aangetroffen bij de paarden die al langer last hebben van de herpesinfectie. Er wordt op dit moment nog meer getest om meer zekerheid te creëren.

Het virus wist zich voornamelijk te verspreiden onder paarden die veel op stal staan. Deze dieren hadden weinig tot geen weerstand tegen de infectie. De paarden die buiten werden gevoerd en veel in de buitenlucht staan, hadden minder last van de symptomen. Daarom wordt geadviseerd om de besmette paarden in het land te zetten en de stallen grondig schoon te maken. Vooral drachtige merries en pasgeboren veulens moeten in grote weilanden worden gezet.

Er zijn gelukkig tot nu toe nog geen paarden overleden aan deze ziekte.

Verwante artikelen:

[VN] Mysterieuze ziekte aan luchtwegen slaat toe in IJsland
[VN] Landsmót op IJsland afgelast vanwege virus

BarbaLalaJarig

Re: Mysterieuze paardenziekte IJsland mogelijk geidentificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:04

Mooi dat het nu duidelijk is :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:44

Zou interessant zijn om uit te zoeken in hoeverre de vulkaanuitbarsting gezorgd heeft voor ten eerste meer paarden dan normaal op stal en ten tweede verzwakking van de afweer (bv aantasting van de slijmlaag in de longen!) en daarom een kans voor het virus en de streptokok om vat te krijgen op de dieren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:20

Ten eerste klopt dit bericht niet helemaal; herpes is in dit stadium niet meer dan een verdachtsdiagnose. Er is nog niets concreets aangetoond.
Ten tweede (@Ibbel) dat is niet interessant, het is volledig duidelijk dat de vulkaanuitbarsting geen enkele connectie heeft met deze infectieziekte. Die discussie is al gevoerd op Bokt in een van de andere topics over deze ziekte.

JaBa

Re: Mysterieuze paardenziekte IJsland mogelijk geïdentificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:55

Nee hoor, ik weet uit goede bron dat de veroorzaker van deze ziekte EHV5 is en in mindere mate EHV2. Het virus is geïsoleerd. Is trouwens geen nieuw virus, maar is echt overal verspreid. Maar ijsland zal tot nu toe naiëf geweest zijn hiervoor. Is ook niet ernstig en zorgt niet voor blijvende problemen, is alleen vervelend omdat het zo lang duurt. De vulkaan heeft er absoluut niets mee te zien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:49

JaBa schreef:
Nee hoor, ik weet uit goede bron dat de veroorzaker van deze ziekte EHV5 is en in mindere mate EHV2. Het virus is geïsoleerd. Is trouwens geen nieuw virus, maar is echt overal verspreid. Maar ijsland zal tot nu toe naiëf geweest zijn hiervoor. Is ook niet ernstig en zorgt niet voor blijvende problemen, is alleen vervelend omdat het zo lang duurt. De vulkaan heeft er absoluut niets mee te zien.

Dan moet je je "goede bron" opgeven. Ik ken de dierenarts die bericht waar dit op is gebaseerd persoonlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:05

Hebben inmiddels bevestiging ontvangen (ijslands ministerie van landbouw) dat het inderdaad onzin is dat deze herpesvirussen de veroorzaker zijn van de ziekte. Was ook vreemd geweest in het licht van het feit dat er als een van eerste mogelijkheden op getest wordt.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:31

Eum, dat is dan toch heel erg vreemd, aangezien deze herpesvirussen geïsoleerd werden? Je weet dat er verschillende herpesvirussen zijn? Het gaat hier inderdaar niet om rhino (EHV1) of zijn broertje (EHV4), maar om twee andere herpesvirussen EHV2 en EHV5. Deze worden zeker niet routinematig getest, zelfs helemaal niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:44

Dankjewel, ja ik ben me er van bewust dat er meerdere herpesvirussen bestaan,en die twee die jij noemt, EHV2 en -5 worden specifiek genoemd als zijnde getest en er is geen verband aangetoond met deze ziekte.
Deze virussen zijn trouwens algemeen voorkomend in IJsland (was ook al zo´n grappige opmerking van je;"Maar ijsland zal tot nu toe naiëf geweest zijn hiervoor"...)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:22

Kuggur, ik zou voorstellen dat je eens pb't naar Coliena hier van bokt. Dan zal je wel één en ander duidelijk worden. Dan hoef je ook niet meer bot of neerbuigend te zijn tegen andere mensen zonder dat je weet wat hun bronnen dan wel zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:57

Bot en neerbuigend? Lees je eigen posts eens na. Ik betwijfel trouwens dat een of andere bokker meer weet van de situatie hier dan de gezamenlijke populatie van ijslandse dierenartsen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:08

Dat is het nu net, Coliena is niet de één of andere bokker. Pb maar, je zult wel zien waarom zij als bron zeer betrouwbaar zal blijken. Hoewel ze het me niet in dank zal afnemen, denk ik.