Apache teruggetrokken uit WK-selectie voor Verden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Apache teruggetrokken uit WK-selectie voor Verden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 06:03

http://www.kwpn.nl

Afbeelding
Apache tijdens de WK-selectie.
foto: www.yvonnetermeer.nl

Onlangs besloten amazone Emmelie Scholtens en eigenaar Ad Valk om Apache, de enige KWPN goedgekeurde hengst bij de vijfjarigen die nog actief is in het selectietraject voor het WK voor jonge dressuurpaarden, terug te trekken uit dat selectietraject.

De hengst is populair bij de merriehouders en de combinatie van een druk dekseizoen en de intensieve training die nodig is om goed te presteren in het Duitse Verden wordt voor de jonge energieke Apache allemaal iets teveel. Gekozen is om hem nu rustig voor te bereiden op deelname aan de Pavo Cup tijdens de KWPN Paardendagen danwel de hengstencompetitie die daarop volgt in het najaar.

De selectiecommissie respecteert uiteraard dit besluit. “Apache maakte veel progressie in de trainingen waarin we hem gezien hebben, we wensen hem veel succes toe in zijn verdere loopbaan” aldus Wim Ernes.

EllyC

Re: Apache teruggetrokken uit WK-selectie voor Verden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:11

Dat gaat goed zo met de selectie.
Prima als het belang voor het welzijn van het paard voor gaat.

Vind men nu de selectie te zwaar of is men tot de conclusie gekomen dat de kans op winnen minimaal is?
Want voor de pavo cup moet je toch ook trainen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:15

Men is tot de conclusie gekomen dat hij de kost moet verdienen. :D

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:23

Als ik zo hier en daar om me heen kijk dekt hij ook heel veel merries dus begrijp best dat als hij dan hoog en veel moet presteren t allemaal niet zo'n lekkere combinatie is.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:26

Heel goed om even pas op de plaats te maken, hij moet nog langer mee.
Zonde als zo'n talentvolle hengst over de kop gejaagd word.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:11

jury schreef:
Dat gaat goed zo met de selectie.
Prima als het belang voor het welzijn van het paard voor gaat.

Vind men nu de selectie te zwaar of is men tot de conclusie gekomen dat de kans op winnen minimaal is?

Denk eerder dat ze liever de centen zien die hij nu opbrengt met dekken.
Wss kan hij de combinatie dekken en sport niet combineren en daardoor momenteel niet voldoende bij de les om te trainen.
En ja in Verden moeten ze kunnen pieken, daar geen goede beurt maken zal direct voelbaar zijn in de portemonnee.
Pavo en WK verden zijn ook een hemelsbreed verschil

En het blijven jonge dieren, uiteindelijk staat die al 2 jaar in de spotlights, dus mss tijdelijk de druk van de ketel, kan geen kwaad.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:15

Dat is toch wel jammer,
wij hebben er een merrie drachtig van en we hadden verwacht dat hij in Verden grote kans zou maken en zou opvallen bij het grote internationale publiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:35

Hier nog één.
Maar geeft niet, beter terugtrekken dan een mindere prestatie neerzetten. Dan maar opvallen bij de PAVO voor het nationale publiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:07

Wat een heerlijk paard. :oo

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:20

goed om een pas op de plaats te maken, hij is pas 5 jaar en heeft een druk dekseizoen als ik het zo hoor. Er worden volgend jaar veel kleine apache's verwacht..

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:34

Tja hij is ook nog zo jong :j
Maar wat is het toch een GE-WEL-DIG beest <3

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:49

goede keuze!! Het is al een toppaard daar moet je idd wel rustig mee om gaan als hij al zoveel moet presteren.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:28

Waar zijn al die andere 5 jarige hengsten dan gebleven als dit de laatste was die over was voor Verden?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:45

Sjuimpje schreef:
Dat is toch wel jammer,
wij hebben er een merrie drachtig van en we hadden verwacht dat hij in Verden grote kans zou maken en zou opvallen bij het grote internationale publiek.

Wees er maar blij om!

Apache is typisch zo'n paard wat echt niet scoort in Verden. Het zou niet echt de eerste keer zijn dat ze een echt goed paard onderaan zetten en zo'n trage Duitser die constant zijn proefje loopt laten winnen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:17

Dat ben ik niet met je eens, ik vind dat wij over het algemeen niet hoeven te klagen over de klasseringen van de Nederlandse deelname in Verden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:26

Het gaat ook niet om de klasseringen van de Nederlandse paarden maar om het type paard wat ze het liefste in Verden zien. En hoewel Apache ontzettend veel kwaliteit heeft denk ik niet dat het een paard is wat in Verden zal scoren.

In Verden zien ze het liefst een paard wat heel constant, zonder te verbllikken of te verblozen door zijn proefje heenloopt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:22

jury schreef:

Hmmm sorry maar pavo of Verden is niet echt vergelijkbaar.....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:23

Heb je de proeven van de winnende paarden al eens gezien in Verden?
Zo ja, dan zie je zelf toch dat dat toppaarden zijn met quasi perfecte proeven, een geen 'trage Duitsers'...

Er wordt gejureerd op de proef, als dan een 'top'paard een proef laat zien met supergangen maar met slechte wissels of andere oefeningen, tja, pech dan...

Zoals Bulck zei, dit is puur een geldkwestie.
Apache dekt veel, wat het dus moeilijk maakt om de training optimaal te doen zonder het paard te oververmoeien. En naar Verdern gaan met een paard dat geweldig loopt maar niet ideaal getraind is levert niks op... alleen slechte reclame en dat is iets wat een hengstenhouder natuurlijk niet wilt...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:26

Bovendien is het ook echt zwaar voor de paarden; en veel dekken, en hard trainen en daarnaast de hengstenshows die ze gelopen hebben. Poehee ga er maar aan staan ...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:30

Vudress schreef:
Het gaat ook niet om de klasseringen van de Nederlandse paarden maar om het type paard wat ze het liefste in Verden zien. En hoewel Apache ontzettend veel kwaliteit heeft denk ik niet dat het een paard is wat in Verden zal scoren.

In Verden zien ze het liefst een paard wat heel constant, zonder te verbllikken of te verblozen door zijn proefje heenloopt.

Haha echt serieus meen je nu wat je zegt?
Die dogma's toch e. Kijk naar de bloedlijnen van de KWPN'ers en die Duitsers, sommige met NL papier zijn gewoon volledig Duits.
Dus qua type??? :+
En trage bokken zie je praktisch niet meer op een podium, dat is van 10-15 jaar terug mss, als het al niet langer is.

En je laatste alinea, dat is wedstrijdrijden e. Mooi constant alles doorlopen, zonder happeringen, mooi in takt en regelmaat, en dat naar het best kunnen van dat paard. Dus wat je daar wil mee zeggen begrijp ik niet.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:42

Citaat:
Die dogma's toch e. Kijk naar de bloedlijnen van de KWPN'ers en die Duitsers, sommige met NL papier zijn gewoon volledig Duits.
Dus qua type??? :+

Er zit toch heel wat verschil tussen een Nederlandse UB40 x Krack of een Duitse Sandro Hit x Rubinstein. Niets geen dogma's, maar gewoon totaal verschillende paarden. En ja, ik heb met allebei gewerkt dus ik weet waar ik over praat.

Citaat:
En trage bokken zie je praktisch niet meer op een podium, dat is van 10-15 jaar terug mss, als het al niet langer is.

Deveraux? Maar misschien ligt het er een beetje aan wat je traag vindt......?

Citaat:
En je laatste alinea, dat is wedstrijdrijden e. Mooi constant alles doorlopen, zonder happeringen, mooi in takt en regelmaat, en dat naar het best kunnen van dat paard. Dus wat je daar wil mee zeggen begrijp ik niet.

Dat betekent niet dat een paard wat braaf zijn proefje doorloopt meteen het beste dressuurpaard is!

Kijk naar Valentino van Isabelle van Zaanen, barst van de kwaliteit maar scoorde heel laag in Verden omdat hij zo gespannen was.

Citaat:
Heb je de proeven van de winnende paarden al eens gezien in Verden?
Zo ja, dan zie je zelf toch dat dat toppaarden zijn met quasi perfecte proeven, een geen 'trage Duitsers'...

Ga eens naar de hele wedstrijd kijken in plaats van alleen de winnende proeven...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:55

Maar nu neem je eentje, Deveraux.
Dat jaar was de delegatie bij de 6 jarige ook gewoon zwak.
Allemaal platte proeven of proeven met veel happeringen.
Die overwinning stond toen idd wat ter discussie, maar dat is nu weer 1 uit de zoveel...

Verden staat al jaren op de agenda en vertoef er dan meerdere dagen. Dus ik zie daar genoeg.
Verder is het 'het WK' van jonge paarden en idd moet een paard zich dan in de ring presenteren. Hij mag nog zo goed zijn, tijdens die paar minuten in de ring moet het gebeuren. Als morgen Totilas, de lucht ingaat, niet vooruit wil en gewoon zich niet presenteert, dan heeft die ook pech. Jury's jureren op wat ze zien tussen de hekjes op het moment dat de proef start, al de rest is niet van tel.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:04

Maar dat betekent niet dat er in Verden het beste dressuurpaard bovenaan staat.

Niet mijn favorieten: maar Scandic en Tango werden in Verden afgeserveerd naar de halve finale. Zijn wel twee Grand Prix paarden geworden die het nu wel erg goed doen!

Ik kan mij heel goed voorstellen dat de eigenaren een paard als Apache niet meenemen. De kant dat het de verkeerde kant opslaat is gewoon veel te groot. Zo'n paard is, ondanks zijn kwaliteiten niet het ideale paard om een WK mee te rijden.

Het PAVO-systeem wat we in Nederland kennen vind ik aan de ene kant heel gunstig voor jonge paarden, aan de andere kant is het nu wel een beetje een wedstrijd aan het worden met het meest spectaculaire paard en wordt er minder naar bewerkbaarheid gekeken. Dat wijst zo'n proef natuurlijk wel heel goed uit. Iets er tussen in zou mooi zijn.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:09

Vudress schreef:

Met het laatste ben ik het deels eens, het is belangrijk dat er een hele nette proef wordt neergezet maar dat hoeft echt niet door een trage Duitser te gebeuren.
Ik denk wel dat wij automatisch in het nadeel zijn omdat de Nederlandse paarden sneller en riller zijn waardoor het moeilijker wordt om op die leeftijd een foutloze proef neer te zetten en de spoeling in NL is dunner als in Dld. Maar toch doen wij niet onverdienstelijk mee, de laatste jaren hebben we toch een paar uitblinkers gehad; Westpoint, Wynton, Ucelli, Uzzo, Tanirma.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:12

Vudress schreef:
Maar dat betekent niet dat er in Verden het beste dressuurpaard bovenaan staat.

Niet mijn favorieten: maar Scandic en Tango werden in Verden afgeserveerd naar de halve finale. Zijn wel twee Grand Prix paarden geworden die het nu wel erg goed doen!

Ik kan mij heel goed voorstellen dat de eigenaren een paard als Apache niet meenemen. De kant dat het de verkeerde kant opslaat is gewoon veel te groot. Zo'n paard is, ondanks zijn kwaliteiten niet het ideale paard om een WK mee te rijden.

Ja, wel het beste paard op dat moment en uit x-aantal paarden. Elke wedstrijd is een momentopname.
En Scandic had zijn tong die zichtbaar kwam, dus idd niet iets wat ze willen zien.
Tango heeft de 5-jarige gewonnen, maar de 6-jarige was toen gewoon niet goed. (Takt)fouten en teveel spanning, dus pech.
Uiteraard zijn dat allebei goede paarden, maar 'toen' nog net niet, om redenen allerlei.
Vorig jaar Westpoint vond ik persoonlijk ook niet 'het' paard, maar wel de meest constante. Dus terechte winnaar.