Botulisme is toch ook gevaarlijk voor paarden en runderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Botulisme is toch ook gevaarlijk voor paarden en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:53

www.levendehave.nl

Botulisme kan ook gevaarlijk zijn voor paarden en runderen. Door te drinken van besmet water is het mogelijk dat deze dieren een vergiftiging oplopen. Dit meldt het Vlaamse informatiecentrum voor de landbouw (Vilt).

In waterput van stal Austriahof in Beveren-Waas werden twee bacteriën aangetroffen, clostridium en enterokokken. De besmetting kwam aan het licht nadat zeven van de acht paarden uit deze stal waren overleden. Vermoed wordt dat uitwerpselen van besmette vogels het drinkwater van de paarden verontreinigd hebben.

Volgens dierenarts Lefere van de universitaire dierenkliniek in Merelbeke is het bij dierenartsen algemeen bekend dat botulisme niet enkel vogels maar ook paarden en runderen kan treffen, aldus VILT.

"We treffen botulisme frequenter aan sinds paardenhouders hun dieren meer kuilvoeding en voordrooghooi geven. In de in plastic gewikkelde balen hooi kunnen kadavers van vogels of andere kleine diertjes sukkelen. Meestal zien wij een vijf à tien uitbraken per jaar, het blijft dus wel uitzonderlijk. De overlevingskansen voor de zieke dieren zijn miniem".

Botulisme is een vergiftiging die veroorzaakt wordt door bacteriën, veelal afkomstig uit kadavers van rottende dieren. Typerend zijn de verlammingsverschijnselen die niet door de bacterie zelf veroorzaakt worden, maar door het door die bacterie afgescheiden gif botuline. Dit veroorzaakt een blokkade van de signaaloverdracht van zenuw naar spier.

Melissa

Re: Botulisme is toch ook gevaarlijk voor paarden en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:09

Wij hebben vorig jaar inderdaad ook botulisme op stal gehad. Geen pretje...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:10

doet me denken aan die keer dat ik een dood konijn tussen het hooi vond die in plastic zat.

gelukkig zijn die paarden er niet ziek van geworden....lijkt me echt kl*te om erachter te komen dat je paard daaraan is overleden

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:13

bah, wat een eng idee. Hier voeren ze ook kuil..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:24

hmm, hier ook een bekende..

8 jaar geleden kadavers in kuilgras zitten.. 3/4 paarden verloren. en 3 paarden die toen veulen waren hebben nu daar gevolgen van. (slechte/zwakke achterhand.)

geen pretje. als we er nu een vinden gaat de hele baal direct weg..

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:31

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:25

Dit is geen nieuws volgens mij. Is toch al jaren bekend?

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:26

Staat in foutje in OP, drie van de acht paarden zijn overleden. 1 besmet paard overleefde door een experimentele behandeling. :)
Wat natuurlijk niet wegneemt dat voor de eigenaars verschrikkelijk is, even al je wedstrijdpaarden kwijt...

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:56

Inderdaad drie paarden, is trouwens vlak in de buurt en zou zijn van een kadaver van een rat die is blijven zitten in drinkwatervoorziening is mij vorige week verteld.

Inderdaad verschrikkelijk, maak het maar mee...één voor één je paarden plots zien dood liggen en eerst niet weten wat de oorzaak is.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:04

Ja doet me er indd aan denken dat er veel dode dieren in het kuil zitten.

Wat kan hier aangedaan worden?
Ik ben hele verrotte konijnen en vogels enz. tegengekomen :o

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:09

Mijn meisje heeft het gelukkig overleefd vorig jaar

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:10

Erg goed opletten is het enige wat je eigenlijk kunt doen. Zorgen dat water schoon blijft en dat het checkt word. Hetzelfde als met balen/pakken hooi/voordroog. Als er iets van een dood dier in zit, direct weggooien en er niks meer van voeren. Hetzelfde geld voor stro. Ik neem geen risico's.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:08

Was er tegen botulisme geen vaccin beschikbaar?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:31

maar er is toch altijd kans van dat je een kadaver tegen komt in een kuilbaal?? je moet gewoon altijd opletten wat er in het kuil/hooi zit..

wel mooii dat ze er achter zijn dat botulisme gevaarlijk kan zijn voor paarden..

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:43

Volgens mij was dat toch al eventjes duidelijk? Want door die bacterie zijn er verlammingsverschijnselen en stopt uiteindelijk het hart er toch gewoon mee? (of de longen) Een verzorgpaardje van mij is er vorig jaar aan overleden, zo zonde! Inderdaad goed op schoondrinkwater en slootwater letten (of er geen dode dieren inzitten, dode vissen kunnen het ook al veroorzaken!) Ook al heeft je paard waterbakken in zijn weiland, als de sloot niet is afgezet die ook altijd controleren!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:51

SuSEQ schreef:

nope :n

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:24

Mijn merrie is 8 jaar geleden hieraan overleden... ik heb haar op zeer korte tijd zien aftakelen: eerst verlamde haar slikspieren en daarna werd ze zwakker en zwakker en uiteindelijk lag ze op de grond te spartelen omdat ze niet meer recht geraakte. Dit alles op 2 dagen tijd. In de dierenkliniek hebben ze haar nog proberen te redden, maar tevergeefs...
Dat was echt afschuwelijk om te zien. De DA heeft haar laten inslapen toen ze niet meer recht geraakte.
Ik heb toen in een vlaag van onmacht en verdriet ook zitten zoeken achter een vaccin hiertegen, en in mijn zoektocht kwam ik erachter dat er in New-Zeeland wel een vaccin bestond tegen bepaalde vormen van toxines, maar mijn eigen dierenarts wilde dat niet inspuiten omdat die vaccins in Europa verboden zijn en de nevenwerkingen niet bekend zijn hier.
Was blijkbaar ook veroorzaakt door een zieke eend die in de voordroog was terecht gekomen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:02

Niet alleen bij kuil voer en stro vind je dode dieren ,vorig jaar nog in een zak eten van cavalor een hamve gedroogde vogel tegen gekomen...

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:04

SuSEQ schreef:

Helaas niet. Je kan het wel in afgezwakte vorm laten injecteren om rimpels te voorkomen. Dan heet het BOTOX....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:10

herinner mij een verhaal van iemand die een been van een hert in haar hooi vond,en iemand die zelfs een dooie kat vond

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:16

Het kuil moet geloof ik (zover ik weet en ken) eerst een bepaalde tijd liggen. dan zijn de bacterieën weg.

Maar dit is zover ik weet en ik weet dus niet of het juist is..

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:22

Jolandaa_ schreef:
Het kuil moet geloof ik (zover ik weet en ken) eerst een bepaalde tijd liggen. dan zijn de bacterieën weg.

Maar dit is zover ik weet en ik weet dus niet of het juist is..

Ik denk dat je bedoeld dat hooi minimaal 6 weken moet liggen maar dat heeft niets met botulisme te maken.
Ik vind het goed dat er nu weer eens aandacht aan besteed wordt dat dit gevaarlijk is voor paarden
en runderen. Ik weet nog van een stel koeien in het natuurgebied die gestorven waren aan botulisme door
dode vogel in poel.