Eigenaar ontkent verwaarlozing van paarden in Izegem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eigenaar ontkent verwaarlozing van paarden in Izegem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 08:34

http://www.nieuwsblad.be

De Belgische Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn vraagt de federale overheid om twee paarden in de Wezestraat in Izegem te controleren. Volgens voorzitter Dirk Blanchart worden de dieren aan hun lot overgelaten.

‘Een informant signaleerde ons dat twee paarden in een weide langs de Izegemse Wezestraat er verwaarloosd bijlopen. De dieren zijn bijzonder mager, je kan de ribben tellen. Een hoefsmid stelde bij één paard wormen vast in de straal van de hoeven. En dat kan wijzen op een gebrek aan verzorging', aldus Blanchart.

Maar volgens de eigenaar van de dieren klopt dat verhaal niet. Hij komt de paarden elke dag voederen en water geven en de dieren worden geregeld gecontroleerd door een dierenarts. ‘Het probleem is echter dat er geen gras meer in de weide groeit die ik in Izegem huur. Bovendien gaat het om twee oude dieren: het ene is een oud polopaard van 28 jaar, het andere is een dressuurpaard van 23 jaar. Het is normaal dat ze er niet meer uitzien als een jong veulen.'

De man bracht de twee paarden gisteravond over naar een andere, grotere weide.

Verwant artikel:

[VN] Vlaamse BLID klaagt verwaarlozing van twee paarden aan

geerkeJarig

Re: Eigenaar ontkent verwaarlozing van paarden in Izegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:39

altijd dat excuus dat een ouder paard er mager uit moet zien....daar word ik zo moe van...
Nieteen paard ziet er goed uit zonder voldoende eten,wormkuur en verzorging.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:47

Een oud paard krijg je niet zomaar dik, Geerke.

Wij hebben hier ook een oude merrie gehad die niet dik wilde worden. Je kon altijd de heup zien. En ze stond op een volle weide. Kreeg elke dag krachtvoer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 10:16

Er is natuurlijk nog wel een tussenweg tussen dik en mager.
Mijn paard van 25 jaar oud was ook niet dik, maar ook zeker niet mager. Ze zijn best op gewicht te houden wanneer je je best doet.

geerkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:17

FriesWytske schreef:
Een oud paard krijg je niet zomaar dik, Geerke.

Wij hebben hier ook een oude merrie gehad die niet dik wilde worden. Je kon altijd de heup zien. En ze stond op een volle weide. Kreeg elke dag krachtvoer.

er is wel een verschil tussen moeite doen om je paard 'dik' te krijgen en te houden(in jouw geval)
En mensen die z'on ouwe sok aan zijn lot over laten en roepen...ach hij is oud,en daarom mager.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:42

Dus jullie geloven alles wat er in de krant word geschreven? Ik neem dat altijd met een korreltje zout. Er staan vaak fouten in, omdat ze maar eenzijdig bericht doen van iets. Enkel gebeurt het dat je het verhaal van twee kanten ziet in één artikel. En al helemaal in zo'n artikel.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:23

er loopt hier bij ons ook zo'n "oudje", we schatten haar ook zo rond de 28 jaar oud... -> rond tonneke (ms zelfs wat te rond), glimmend als (zwart) goud, het enige zichtbare dat haar ouderdom verraad is haar doorgezakte rug... (een af en toe een beetje stijf).

krijgt gelijk eten als de anderen. Tis dus zo moeilijk niet volgens mij om toch ten minste die ribben weg te stoppen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:28

wormen in de straal van de hoef? daar heb ik nu nog nooit van gehoord, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:32

Puhh oude paarden die graatmager zijn.
bij ons op de manege hebben we 2 paarden van 27 lopen en die zien er nog geweldig uit, ze lopen welliswaar niet meer mee in alle lessen
maar ze zien er zeker goed uit.
en ik heb nog een merrie van 23 verzorgt die er ook nogsteeds geweldig uitziet.
dus dit slaat nergens op.

@abeltje77 ja vraag ik me ook af

Yasmine_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:53

abeltje 77,

wormen in de hoef krijg je niet zomaar, dit is van geen hoefsmid te laten komen kijken en de hoeven niet regelmatig uit te kuisen.
Deze wormen zitten in de straal van de hoef en als daar niet goed voor gezorgd wordt eten die wormen de binnenkant van de hoef op tot als het paard van de pijn niet meer kan lopen.
En dan is er geen andere optie dan het paard te laten inslapen.

Yasmine_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:57

Ik woon namelijk in de wezestraat en wat ze schrijven in iedere krant dat klopt, Dus het gaat ook zeer vlot de ronde in omstreken.
Is het waar dat ze verwaarloost zijn of niet, wie zal het zeggen?
Ik kan alleen bevestigen wat ik heb gezien en hier gaat het om verwaarlozing! op de site van http://www.blid.be staat er dan ook meer info over deze twee verwaarloosde paarden, en zoals ik hiervan kan afleiden is de eigenaar van de paarden zich nog probeert om op een goed blaadje te staan op deze site.
misschien is dit wel al een beetje laat?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:43

mijn hafje van 28 ( heb haar in okt geadopteerd als maatje voor onze 7jr oude tinker)
begon ineens af te vallen (vermageren) heb de tandarts laten komen omdat me opviel dat ze minder goed at
ze heeft idd een zeer slecht gebit dit zouden ze kunnen verbteren maar zou wel een roesje moeten krijgen
dit kan helaas niet ivm ernstige hartklachten dus ze krijgt een aangepast dieet
musli is helemaal niet ok om te voeren want daar moeten ze harder voor malen lucerne en gewoon veulen of onderhoudsrok et geweekt of mash (slobber)

robleem is dat de dierenarts van de oude mensen waar ik har van overnam al die jaren zei ze had een moi gebit
achteraf blijkt het dus bagger haar wangen zijn van binnen kappot door de haken toen de klem erop zat oelde ik het.

jammer hel eel mensen weten dus niet dat ze iedere paar jaar het gebit moeten laten controleren bij hun paard
en mn bij oudjes ik laat oor de oudere 1x per 1 of 2 jaar komen