Krista van Oers gestopt met rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Krista van Oers gestopt met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:27

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

Het Nederlands kampioenschap in Mierlo is voor veel ruiters dé start van het buitenseizoen en een meetpunt voor waar ze staan tussen hun collega-ruiters. Voor Krista van Oers uit Heerle bleek het juist een afscheid van de sport te zijn. In stilte weliswaar. De 34-jarige springamazone uit het Brabantse Heerle reed begin mei voor de laatste keer de ring binnen.

“Ik wilde het niet aan de grote klok hangen. Ik wilde nog één keer alles geven, er vol tegen gaan en me focussen op het kampioenschap zelf. Niet op mijn laatste ritten”, blikt Krista van Oers terug. Ze heeft haar rijlaarzen opgeborgen, haar paarden staan te koop. De reden is haar ziekte. Vijf jaar geleden werd multiple sclerose geconstateerd en dat is haar niet in de koude kleren gaan zitten. “Ik merk dat de topsport te zwaar voor me wordt”, vertelt ze.

Dat ik met Parcona drie NK’s mocht rijden zie ik als het mooiste wat ik bereikt heb. Zeker gezien waar ik vandaan kom”, vertelt ze over het fokproduct van J.B.J.M. Klompers uit Oost West Middelbeers. Ze noemt Parcona haar ‘toppertje’. De dertienjarige voskleurige merrie van Indoctro uit de stermerrie Harcona (Voltaire x Exkurs xx x Courville xx) kocht ze als veulen en leidde ze zelf op naar het 1,60 m werk. “We zijn bezig met verkoop en wat gaat me dat aan het hart. Maar ze is te goed om aan te houden en er niets mee te doen.” Ook de andere paarden staan te koop.

Die knoop werd in december al doorgehakt. “Mensen zeggen wel eens tegen me: ‘Je kunt toch wel lekker landelijk gaan rijden?’ Maar dat wil ik niet. Ik heb daar de motivatie niet voor.” Het is goed zo. Ik mag eigenlijk niet mopperen. Tenslotte heb ik nog Grand Prix mogen springen met zo’n once-in-a-life-time-paard als Parcona. Dus maak er maar niet zo’n dramatisch verhaal van, hoor!”

Ollie23

Re: Krista van Oers gestopt met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:09

Knap hoor! Ik wens haar veel sterkte.