Stad start onderzoek tegen illegale stallen manege Volmolen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stad start onderzoek tegen illegale stallen manege Volmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 06:53

www.nieuwsblad.be

Volgens Natuurpunt bouwen de nieuwe eigenaars van manege Volmolen in Opoeteren (Maaseik) illegale stallen. De stad onderzoekt of er daadwerkelijk illegale bouwwerken van start gingen.

Rond de manege Volmolen in Opoeteren, een deelgemeente van Maaseik, hangen al achttien jaar juridische problemen. Zo sleepte jaren een procedure aan rond de illegale ligging ervan. De zaak belandde zelfs voor het hof van beroep en uiteindelijk besliste de rechter dat de stal mocht blijven. De stad regulariseerde daarop de manege waarbij binnen het vergunde dossier een klein deel moet worden afgebroken.

Natuurpunt klaagt nu echter twee zaken aan: de milieuvergunning die binnenkort afloopt en vernieuwd moet worden en illegale bouwwerken. ‘De manege grenst aan waardevol natuurgebied, ven- en habitatrichtlijngebied en de Volmolen ligt pal in het stroomgebied van twee waardevolle beken, namelijk de Bosbeek en de Witbeek', vertelt Jemp Peeters van Natuurpunt Maasland-Noord, dat eigendommen grenzend aan drie zijden van de manege bezit. ‘Ten eerste merkte ik vorige week op dat de nieuwe eigenaars bezig zijn met het bouwen van stallen in de weilanden. Hiervoor bestaat echter geen vergunning en voeren zij met andere woorden illegale werken uit. Dat hebben we aan de stad gemeld', klinkt het.

‘Als stad sturen we nu iemand die moet controleren of er inderdaad illegale werken worden uitgevoerd. Voor extra stallingen bestaat er namelijk geen vergunning. Het laten stopzetten van het werk is dan de enige beslissing die we kunnen nemen', reageert betrokken schepen Johan Tollenaere (Open VLD).

‘Ook is er een probleem met het systeem van de septische put en het ontbreken van een riolering', weet Peeters.

Anya

Re: Stad start onderzoek tegen illegale stallen manege Volmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:43

En Natuurpunt is natuurlijk net als pakweg Natuurmonumenten heel erg tegen paarden. Net als in onze regio. Mountainbikers wroden gekoesterd en ieder zandpad dat nog over was in vakantiedorp voor Seniore in De Lutte is effectief afgesloten voor paarden.

Voor ons rest de 80 km weg en kleine geasfalteerde landbouwweggetjes waar je van de sokken wordt gereden door auto's en grote groepen wielrenners.

Eerlijk gezegd twijfel ik zwaar aan de 'goede bedoelingen' van Natuurpunt.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:53

Anya schreef:

Zo'n gevoel kreeg ik ook al idd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:55

mmm, ik denk dat dat wel meevalt
je mag daar gewoon met je paard rijden, er is zelfs ieder jaar een endurance wedstrijd

de Volmolen is echt een ideale plek als vertrekspunt maar ligt eigenlijk ongelukkig kwa uitbreiding en lage grond
het was altijd illegaal en is uiteindelijk legaal geworden maar met regels
daar moet je je dan natuurlijk wel aan houden
ik denk niet dat het in Nederland nog gestaan had, al jaren geleden was het dan opgedoekt
het was gewoon een illegale manege, pensionstal ect ect

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:36

Het gaat om stallen in de weilanden, zijn het niet gewoon schuilstalletjes die ze aan het bouwen zijn? Ken de hele manege verder niet, maar dat lijkt me toch aannemelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:37

Urielle schreef:
Het gaat om stallen in de weilanden, zijn het niet gewoon schuilstalletjes die ze aan het bouwen zijn? Ken de hele manege verder niet, maar dat lijkt me toch aannemelijk.

ja precies.. Het is ook maar hoe je het brengt.
En nogmaals, ik vermoed dat er alle belang is bij 'het anders brengen'.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:44

Anya schreef:
En nogmaals, ik vermoed dat er alle belang is bij 'het anders brengen'.

Idd, Natuurpunt schijnt niet zo graag die manege daar te hebben. En schuilstallen mogen in Belgie WEL gewoon zonder vergunning neergezet worden, mits open aan iig 1 zijde..

Ik zeg niet dat het zo is, maar het lijkt me heel stug dat iemand op een weiland volwaardige stallen gaat bouwen. Zeer onpraktisch en bovendien is weidegrond al schaars.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:52

Anya schreef:
En Natuurpunt is natuurlijk net als pakweg Natuurmonumenten heel erg tegen paarden. Net als in onze regio. Mountainbikers wroden gekoesterd en ieder zandpad dat nog over was in vakantiedorp voor Seniore in De Lutte is effectief afgesloten voor paarden.

Voor ons rest de 80 km weg en kleine geasfalteerde landbouwweggetjes waar je van de sokken wordt gereden door auto's en grote groepen wielrenners.

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb paarden in het buitengebied van beungingen (ov) staan en er is niet veel mooie natuur om te rijden met je paard. Alleen waar ook veel auto's rijden en die kijken nergens na.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:05

Wij zijn de vorige eigenaars van de Volmolen en ik zou daarom ook graag even reageren.
Ik vind de opmerking van Spatter nogal kort door de bocht omdat mijn stiefvader 18 jaar lang processen heeft gevoerd en als de manege echt illegaal was geweest dan had hij het proces heus niet gewonnen bij het hof van beroep denk ik zo :)

Wat betreft die stallen die de nieuwe eigenaren in de wei gezet hebben, dat zijn inderdaad schuilstallen. Ik heb ze zowel zaterdag als zondag gezien, en inderdaad ze zijn verplaatsbaar en ze zitten op geen enkele manier in de grond vast.

Dat Natuurpunt daar, vooral Jemp Peeters pleit zogezegd voor het Groen maar hij is degene die in iedere wei prikkeldraad als omheining laat plaatsen, en hij noemt de grond zelf: " waardevol natuurgebied, ven- en habitatrichtlijngebied " Maar als hij zich zo bekommerde om de herten en dergelijke die er rond lopen he, dan zette hij geen prikkeldraad rond de weien, want er blijft regelmatig een hert in hangen!