Paardenreddingsboot roept veel emoties op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenreddingsboot roept veel emoties op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 17:06

www.frieschdagblad.nl

Toe maar Daan, begin maar voorzichtig te trekken. Het commando van Arie Doeksen klinkt luid over het strand. Voerman Daan Pootjes uit Oosterend zet zijn twee Friese paarden rustig aan en brengt het touw op spanning. Ook de andere voerlieden krijgen nu een sein. Twaalf paarden zetten zich gelijktijdig in beweging. Voor de ogen van een paar duizend mensen rolt de roeireddingboot van Terschelling door het mulle zand.

Voor het eerst sinds ruim zeventig jaar was zaterdag op Terschelling te zien hoe een roeireddingboot op een lanceerwagen door paarden naar zee werd getrokken. Het bezorgde veel mensen een brok in de keel, zeker toen het zesspan van glimmend zwarte Friezen de drie ton zware combinatie tegen de duinovergang omhoog trok.
,,De mensen begonnen spontaan te applaudisseren, zegt begeleider Wim van Schoonhoven, die met zijn klompen in de hand de inspannende run naar boven halverwege moest staken. ,,Door het enthousiasme van het publiek liepen de koude rillingen me over de rug.

De roeiboot Secretaris Schumacher uit 1900 werd twee jaar geleden geheel gerestaureerd. Op de museumwerf op West werd er een replica van een bootwagen bij gemaakt. Het idee was de boot ooit weer eens met paarden in de branding van de Noordzee te lanceren, net zoals het vroeger ging op alle reddingstations langs de gehele kust.

Terschelling had een roeireddingboot op wagen bij Midsland aan Zee en een bij Oosterend. Die van Midsland maakte in 1938 plaats voor de motorstrandreddingboot Nicolaas Marius met waterdichte tractor. In Oosterend werd het station in 1950 opgeheven. ,,De kennis over zo'n aanspanning was op ons eiland geheel verdwenen, zegt Van Schoonhoven.
Piet Smit uit Lies kijkt zeer tevreden terug op de eerste demonstratie. Hij bracht de voerlieden bij elkaar en coordineerde de acht oefeningen en de demonstratie. Daan Pootjes, Cor Zorgdrager, Wiemet Wortel en Rients Terpstra leverden elk een span paarden. De viervoeters van Remi Hoeve en Martha de Vries vormde een span en die van Harry Smit en Jan Terpstra ook.
,,Lanceren is de volgende stap, zegt Smit, ,,Dan moet de boot, met tien roeiers en een stuurman aan boord, zonder enige hapering vanaf de bootwagen in zee worden gebracht. Dat brengt risico's met zich mee en vergt nog veel oefening. Eerdaags zal in de kantine van het huifkarbedrijf van Rients Terpstra gekeken naar de volgende stappen.

saskiaojan

Re: Paardenreddingsboot roept veel emoties op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:45

Poe krijg al kippenvel bij dit bericht, laat staan als ik het in het echt zou zien, wat onwijs gaaf!
Ben benieuwd of er ook ergens fotos te vinden zijn en gaan ze deze demonstratie vaker doen?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:46

prachtig,altijd als ik op ameland ben ga ik een keer naar het ter water laten van de reddingsboot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:48

Foto erbij zou leuk zijn. Eens even zoeken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:49

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:50

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:50

Vind het altijd een prachtig gezicht, maar ik blijf tegelijkertijd denken aan die keer dat het zo mis ging, en de paarden jammerlijk verdronken. Weet nog dat er vroeger een paard bijzat (helaas verdronken) die bij het horen van de hoorn (sein dat de boot een reddingsoperatie moest uitvoeren) al zelf uit het weiland sprong en al op weg ging naar de boot.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:52

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:54

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:05

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:08

Wat bijzonder :)
[***] schreef:
Foto erbij zou leuk zijn. Eens even zoeken.

Weet jij wat voor span Rients hiervoor gebruikt, Janne?

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:34

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:26

Blijf het een beetje jammer vinden dat er friese paarden voor staan. Had liever de groningers er voor gezien.
Wel leuk dat het eindelijk zo ver is. Ze zijn zo lang met dit project bezig geweest.
Misschien een idee om het net zo te doen als bij de goeden koets. Het ene jaar de friesen en het andere jaar de groningers is iedereen op Terschelling weer gelukkig.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:46

skyeboxer schreef:
Blijf het een beetje jammer vinden dat er friese paarden voor staan. Had liever de groningers er voor gezien.
Wel leuk dat het eindelijk zo ver is. Ze zijn zo lang met dit project bezig geweest.
Misschien een idee om het net zo te doen als bij de goeden koets. Het ene jaar de friesen en het andere jaar de groningers is iedereen op Terschelling weer gelukkig.

Het gaat om de Amelander boot en heeft niks met Terschelling te maken :D
Verder zijn de paarden van Ameland niet automatisch Groningers al vind jij van wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:10

Met 12 groningers ervoor haal je zeker krant wel.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:16

Joyce900 schreef:
skyeboxer schreef:

Het gaat om de Amelander boot en heeft niks met Terschelling te maken :D
Verder zijn de paarden van Ameland niet automatisch Groningers al vind jij van wel.

Cayenne schreef:
Voor het eerst sinds ruim zeventig jaar was zaterdag op Terschelling te zien hoe een roeireddingboot op een lanceerwagen door paarden naar zee werd getrokken. Het bezorgde veel mensen een brok in de keel, zeker toen het zesspan van glimmend zwarte Friezen de drie ton zware combinatie tegen de duinovergang omhoog trok.

Ehm...

Inderdaad, Janne :))

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:05

[***] schreef:
Met 12 groningers ervoor haal je zeker krant wel.

En, zou je jou paarden daar ook voor gebruiken janneke?

Ik vind het tuurlijk een prachtig iets dat ze oude tijden willen laten herleven...
Maar als ze echt zo ver willen gaan om de paarden de boot te water te laten trekken, ik weet het niet....
Ik zou mijn paard er niet aan lenen, veel te bang dat het weer mis zou gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:09

Ik heb geen Groningers.

En mijn post was sarcastisch bedoeld.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:11

[***] schreef:
Ik heb geen Groningers.

Oh haha ik was even in het warretje... :o

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:14

Ik kijk altijd naar de reddingsboot op Ameland! Ik vind het geweldig om te zien hoe het vroeger ging! Tevens een goede geschiedenis leer voor de jeugd.
Op Ameland zijn er "prikkers" die voor dat de boot het water in gaat de zeebodem controleert op gaten. Door een gat zijn toen in de storm de paarden verdronken.
Ik neem aan dat ze dat op terschelling ook doen.

Erg leuk! Ik hoop het eens te kunnen zien.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:18

No_No schreef:
Op Ameland zijn er "prikkers" die voor dat de boot het water in gaat de zeebodem controleert op gaten. Door een gat zijn toen in de storm de paarden verdronken.
Ik neem aan dat ze dat op terschelling ook doen.

Ja ongetwijfeld... Maar zoals je in het filmpje kunt zien en horen, is die bewuste keer op Ameland ook de bodem gecontreleed op geulen, maar niks gevonden.... Dus dat zegt niet zo veel..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:12

EricPrast schreef:
Filmpje over de paardenreddingsboot van Ameland: http://wijzijndegeschiedenis.kro.nl/her ... ?memid=153
Iets minder leuk...

erg naar filmpje om te zien maar wat ik nog het prachtigste vind is dat er vele mensen de zee in duiken om de paarden proberen te redden.
helaas is dit niet gelukt....

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:32

Wow heftig filmpje! Maar wat waren die mensen trots op hun paarden. Dat graf is zeker verdiend!

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:06

Dit gaat over Terschelling hoor!
Ik ben toevallig ook Terschellinger ook al woon ik er niet meer.
Als Wim mijn paard er voor had willen gebruiken had dat zo gemogen. Er was wat discussie op het eiland over welke paarden er voor zouden komen. Ik vind die friesepaarden gewoon niet zo mooi in het plaatje passen. Ben wel heel blij dat de reddingsboot er weer is. Ze zijn er lang mee bezig geweest en dan is het mooi om te zien dat de boel weer in werking is. Nu nog de lancering!

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:40

Voor degenen die meer foto's oid willen zien: Deze maand staat er, volgens mij in de Mensport een heel artikel over de reddingsboot op Terschelling.