Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:"De hengsten pasten niet in het fokprogramma. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een andere plek waar de dieren oud kunnen worden", zegt beheerder Hans Rosenberg. ”
peer2005 schreef:Goh... maar zijn er dan ooit huispaarden ingekruisd dan? Kan dat eigenlijk wel want het is toch een andere diersoort?

x_Rebecca schreef:Er wordt geselecteerd op bloedlijn én op eigenschappen.
Op bloedlijn moet uiteindelijk wel omdat het gebied niet groot genoeg is, dit gebeurt bijvoorbeeld in de Oostvaarders plassen weer niet, omdat dat gebied zo groot is en de verhouding hengst/merrie bijna 1:1 is, dat er niet (snel) inteelt zal voorkomen. Dat is gewoon geregeld door het instinct.
Verder worden officieel ook de paarden met huisdier-kenmerken er uit gehaald. (Kol, bles, verkeerde kleur etc. )
Anne_GTI schreef:x_Rebecca schreef:Er wordt geselecteerd op bloedlijn én op eigenschappen.
Op bloedlijn moet uiteindelijk wel omdat het gebied niet groot genoeg is, dit gebeurt bijvoorbeeld in de Oostvaarders plassen weer niet, omdat dat gebied zo groot is en de verhouding hengst/merrie bijna 1:1 is, dat er niet (snel) inteelt zal voorkomen. Dat is gewoon geregeld door het instinct.
Verder worden officieel ook de paarden met huisdier-kenmerken er uit gehaald. (Kol, bles, verkeerde kleur etc. )
Sinds wanneer lopen er Przewalski's in de OVP?

x_Rebecca schreef:Prezwalski is ook niet 100% raszuiver. Die zijn ook als circusdiertjes gebruikt en gemixt. Ze proberen dat er alleen nogsteeds zo veel mogelijk uit te krijgen waardoor het ondertussen bijna lijkt alsof ze raszuiver zijn.
BraveSpots schreef:peer2005 schreef:Goh... maar zijn er dan ooit huispaarden ingekruisd dan? Kan dat eigenlijk wel want het is toch een andere diersoort?
Het zijn toch 'gewoon' wilde paarden, of heb ik in mijn penny-boekjes van vroeger iets gemist?
Ik vraag me af als het niet handiger was om ze te ruinen? Als er later paarden bijkomen ofzo lijkt me dat wel handiger, of niet?