Twee Przewalski hengsten verhuizen naar landgoed in Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twee Przewalski hengsten verhuizen naar landgoed in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:13

www.destentor.nl

Twee Przewalski-hengsten van Natuurpark Lelystad zijn naar een landgoed in België verhuisd. Daar kunnen de paarden in een natuurlijke omgeving opgroeien en oud worden.

In Lelystad was hier niet voldoende ruimte voor. "De hengsten pasten niet in het fokprogramma. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een andere plek waar de dieren oud kunnen worden", zegt beheerder Hans Rosenberg. De dieren, Luud van 1 jaar oud en Galba van 11 jaar oud, draven nu rond op landgoed La Garenne, net boven Antwerpen. Dit landgoed van dhr. Maas beslaat in totaal 800 ha. Het gebied dat de hengsten nu delen is 160 ha en bestaat uit bos en weiland. Ter vergelijking; Natuurpark Lelystad is in totaal 361 ha groot.

Om de dieren te kunnen vangen, werden ze eerst onder narcose gebracht en volledig verdoofd in de trailer gelegd. Voordat ze de grens over mochten, kregen de dieren een chip en een paspoort. Dierenarts Bas Steltenpol knipte ook de hoeven en gaf ze de benodigde inentingen. Vóór het transport werd de verdoving opgeheven. Eenmaal op het landgoed, renden de paarden het bos in. Hans Rosenberg zegt: "Het is altijd spannend of zo’n transport goed verloopt, het zijn toch wilde dieren. Maar de hengsten maken het goed.”

CarinaR

Re: Twee Przewalski hengsten verhuizen naar landgoed in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:27

Hpffhh, die DA heb ik ook... grappig.

Vraag me af of die beste man uit Belgie niet wat ha. aan mij wil afstaan... machtig wat een gebied.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:28

Maar dan zijn de hengsten alleen? gaan ze een duo bachelergroep vormen of..?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:01

Leuk zeg, als die ene van 11 jaar doodgaat dan is die jaarling alleen.

Waarom niet meer paarden erbij? er zijn zat paarden die uitgehongerd worden in zogenaamde natuurperkjes in nederland.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:32

Ik snap de bedoeling hierachter ook niet helemaal.
Het is natuurlijk heel erg leuk om zulke paardjes op je landgoed te hebben, maar dan hoop ik wel dat er naast deze twee paarden ook nog andere paarden rondwandelen. En ik maar denken dat het hele doel bij het natuurbeheer en natuurlijke begrazing door middel van Prezwalski's gericht was op sociale kuddes. Die beesten worden gewoon in een sociaal isolement geplaatst als ze met zijn tweeën blijven.

Maargoed, wel fijn dat ze nu zo'n groot stuk tot hun beschikking hebben.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:34

Cayenne schreef:
"De hengsten pasten niet in het fokprogramma. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een andere plek waar de dieren oud kunnen worden", zegt beheerder Hans Rosenberg. ”

Ben eigenlijk wel benieuwd waarop geselecteerd wordt in dit fokprogramma. Puur op bloedlijn, om inteelt (zoveel mogelijk) te voorkomen, of ook op bepaalde eigenschappen...? Weet iemand dit?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:38

Er wordt geselecteerd op bloedlijn én op eigenschappen.
Op bloedlijn moet uiteindelijk wel omdat het gebied niet groot genoeg is, dit gebeurt bijvoorbeeld in de Oostvaarders plassen weer niet, omdat dat gebied zo groot is en de verhouding hengst/merrie bijna 1:1 is, dat er niet (snel) inteelt zal voorkomen. Dat is gewoon geregeld door het instinct.

Verder worden officieel ook de paarden met huisdier-kenmerken er uit gehaald. (Kol, bles, verkeerde kleur etc. )

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:51

Goh... maar zijn er dan ooit huispaarden ingekruisd dan? Kan dat eigenlijk wel want het is toch een andere diersoort?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:55

peer2005 schreef:
Goh... maar zijn er dan ooit huispaarden ingekruisd dan? Kan dat eigenlijk wel want het is toch een andere diersoort?

Het zijn toch 'gewoon' wilde paarden, of heb ik in mijn penny-boekjes van vroeger iets gemist?

Ik vraag me af als het niet handiger was om ze te ruinen? Als er later paarden bijkomen ofzo lijkt me dat wel handiger, of niet?

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:02

Hm, heb het volgende gevonden (http://www.horseshowcentral.com/horse_b ... info/411/1):

All of today's Przewalski's horses stem from only 13 individuals that were kept in zoos (according to some sources, even less). There were over 50 captured and placed in zoos, but only those few animals reproduced.

Whenever a wild form becomes extinct that is surrounded by domestic animals of the same species, the last surviving individuals won't be pure anymore, as there will be some interbreeding. Just as Tarpan stallions were known to steal domestic mares, the last Przewalski's horses were not pure anymore either, which accounts for some atypical characteristics found sometimes in today's population. Among those captured in the wild for zoos were already some that showed such influence of outside blood, like white markings, blue eyes, or atypical color. In some rare instances, outside blood was introduced by zoological gardens in their effort to help build up a viable population.

Przewalskipaarden hebben trouwens een afwijkend aantal chromosomenparen en worden door sommige wetenschappers als een aparte soort gezien, en door anderen als een 'subsoort'. Ze kunnen dus wel vruchtbare nakomelingen voortbrengen met gedomesticeerde paarden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:15

x_Rebecca schreef:
Op bloedlijn moet uiteindelijk wel omdat het gebied niet groot genoeg is, dit gebeurt bijvoorbeeld in de Oostvaarders plassen weer niet, omdat dat gebied zo groot is en de verhouding hengst/merrie bijna 1:1 is, dat er niet (snel) inteelt zal voorkomen. Dat is gewoon geregeld door het instinct.

Verder worden officieel ook de paarden met huisdier-kenmerken er uit gehaald. (Kol, bles, verkeerde kleur etc. )

Sinds wanneer lopen er Przewalski's in de OVP?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:19

Als ik me niet vergis wordt het stamboek van de Przewalski's in Europa beheerd door een Duitser, meneer Zimmermann, werkzaam in Koln zoo. Hij is dus ook degene die 'beslist' waar alle paarden binnen het stamboek heengaan (mits deze paarden van bedrijven zijn die lid zijn van EAZA/EEP).

Er wordt bij deze paarden gelet op zowel inteelt (dat percentage is namelijk vrij hoog), overrepresentatie en op natuurlijke kenmerken die ze geschikt maken om weer te worden uitgezet. En dan moet er ook nog rekening worden gehouden met de diverse houders van deze paarden. Je kunt niet zomaar de beste hengst naar diverse dierentuinen/parken sturen om de merries te dekken, zoals je met je gedomesticeerde hengst zou doen. Nee, dat soort dingen moet je precies plannen en je moet vooruitdenken en de beste combinaties maken.
En dan heb je nog het probleem dat iedere dierentuin de beste dieren wil houden (logisch) en dus niet een goede merrie of hengst wil wegsturen om zo een goed paar te vormen in een andere dierentuin. Erg frustrerend om dit soort dingen te coordineren kan ik je vertellen ;)

Ik ben benieuwd of deze 2 hengsten nog gezelschap gaan krijgen van andere Przewalski's. Het zou zonde zijn om er gedomesticeerde merries bij te zetten. Maar goed, zoals in het openingsbericht staat zijn deze hengsten niet geschikt voor de fokkerij. Dat betekent waarschijnlijk dat hun genen al teveel aanwezig zijn in de populatie.
Prima om zulke paarden in zo'n natuurgebied te 'parkeren', in plaats van ze te castreren. Mochten hun genen ineens wel weer belangrijk worden (omdat andere dieren onvruchtbaar blijken te zijn, of doodgaan bijvoorbeeld), dan kun je ze tenminste nog wel gebruiken, mocht je dat willen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:27

Anne_GTI schreef:
x_Rebecca schreef:

Sinds wanneer lopen er Przewalski's in de OVP?

Daar lopen Koniks. Maar qua beheer is het praktisch hetzelfde, en dat was meer om aan te geven dat in een groot gebied de beestjes het zelf kunnen regelen en in een klein gebied niet :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:49

Daar zit toch wel een wezenlijk verschil in. Przewalski = raszuiver. Koniks zijn dat zeer zeker niet. Dus die huisdierkenmerken heb je geen last van. Selectie op bloedlijnen lijkt me logisch om zo laag mogelijk inteeltpercentage te krijgen. Al is dat met zo'n kleine basis nooit te voorkomen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:52

Prezwalski is ook niet 100% raszuiver. Die zijn ook als circusdiertjes gebruikt en gemixt. Ze proberen dat er alleen nogsteeds zo veel mogelijk uit te krijgen waardoor het ondertussen bijna lijkt alsof ze raszuiver zijn.

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:01

o

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:09

x_Rebecca schreef:
Prezwalski is ook niet 100% raszuiver. Die zijn ook als circusdiertjes gebruikt en gemixt. Ze proberen dat er alleen nogsteeds zo veel mogelijk uit te krijgen waardoor het ondertussen bijna lijkt alsof ze raszuiver zijn.

Die circusdieren worden bijna allemaal niet gebruikt voor de fok. Dat is allemaal keurig geregistreerd, inclusief DNA-testen om te kijken hóe zuiver deze Przewalski's dan nog zijn.
Je kunt dus in principe wel spreken van raszuivere Przewalski's

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:50

Leuk zeg :))

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:56

BraveSpots schreef:
peer2005 schreef:

Het zijn toch 'gewoon' wilde paarden, of heb ik in mijn penny-boekjes van vroeger iets gemist?

Ik vraag me af als het niet handiger was om ze te ruinen? Als er later paarden bijkomen ofzo lijkt me dat wel handiger, of niet?

Een bedreigde diersoort castreren is echt NOT-DONE. Ieder individu is zéér waardevol.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:12

Citaat:
Een bedreigde diersoort castreren is echt NOT-DONE. Ieder individu is zéér waardevol.

sluit ik me bij aan