Opnieuw Italiaanse springruiter betrapt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Opnieuw Italiaanse springruiter betrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 11:10

http://www.dehoefslag.nl

Het paard Kaliali di Villa van de Italiaanse ruiter Lorenzo Attili heeft begin april tijdens de CSI van Arezzo positief getest op het dopingmiddel fluphenazine. Attili is al de tweede Italiaanse ruiter die dit jaar tegen de lamp loopt. Eerder werd zijn landgenoot Piergiorgio Bucci betrapt op het gebruik van capsaïcine bij zijn toppaard Kanebo. Hetzelfde duo maakte deel uit van de zilveren Italiaanse equipe op het EK in Windsor.

Almighty

Re: Opnieuw Italiaanse springruiter betrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:22

Het lijkt er bijna op dat het niveau voor paarden onmogelijk te doen is zonder doping.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:32

Kostolany schreef:
Het lijkt er bijna op dat het niveau voor paarden onmogelijk te doen is zonder doping.

Wat een onzin. Volgens mij doen wij het vrij aardig hier in Nederland

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:35

Klopt...dat zeg ik ook niet...maar voor veel ruiters/amazones lijkt het bijna niet zonder doping te kunnen voor het paard.

Maar er staat ook zoveel op de doping lijst dat je je paard bijna niet meer kan helpen ergens mee omdat er een kans is dat er een dopingstof bovenwater komt. Dus moet je altijd eerst bloed laten testen om zeker te weten dat hij vrij is. Want soms duurt het langer dan gepland. Maar daarvoor moet je paard wel elke keer bloed geven. Net of jij elke week bij de bloedbank zit. Oke het is maar een prikje maar toch.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:39

Kostolany schreef:
Klopt...dat zeg ik ook niet...maar voor veel ruiters/amazones lijkt het bijna niet zonder doping te kunnen voor het paard.

Maar er staat ook zoveel op de doping lijst dat je je paard bijna niet meer kan helpen ergens mee omdat er een kans is dat er een dopingstof bovenwater komt. Dus moet je altijd eerst bloed laten testen om zeker te weten dat hij vrij is. Want soms duurt het langer dan gepland. Maar daarvoor moet je paard wel elke keer bloed geven. Net of jij elke week bij de bloedbank zit. Oke het is maar een prikje maar toch.

Je kan je paard wel helpen maar dan moet je hem thuis laten en dat hebben de meeste ruiters er blijkbaar niet voor over. Maar ik blijf het een lastig verhaal vinden. Ben ook niet helemaal te spreken over de nul grens.
Ach ja bij de bloedbank pakken ze meestal wel wat meer bloed hoor ;)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:42

Wat voor middel is fluphenazine? Wordt het echt gebruikt om het paard beter te laten presteren of is het een middel wat gebruikt is bij een kwaaltje van het paard?

Als het een middel is wat gebruikt word om het paard beter te laten presteren vind ik het erg jammer dat mensen zulke middelen nodig hebben :\ Je vraagt je dan toch ook af of die mensen die hun paard doping geven nog wel van de sport genieten als ze zo ver gaan...

Zendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:47

Is dat in de gehele sport niet aan de hand ? de prestatie's moeten steeds beter en beter ?

vernielen we de sport niet door steeds meer en meer te vragen aan mens en dier ?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:59

Marijkjuh schreef:
Wat voor middel is fluphenazine? Wordt het echt gebruikt om het paard beter te laten presteren of is het een middel wat gebruikt is bij een kwaaltje van het paard?

Als het een middel is wat gebruikt word om het paard beter te laten presteren vind ik het erg jammer dat mensen zulke middelen nodig hebben :\ Je vraagt je dan toch ook af of die mensen die hun paard doping geven nog wel van de sport genieten als ze zo ver gaan...

Het is een middel dat in de psychiatrie wordt toegepast bij ernstig zieke mensen (bijvoorbeeld psychotische mensen). Het is een middel met zeer ernstige bijwerkingen (bij mensen) en is daarom in een aantal landen zelfs helemaal niet meer toegestaan. Het middel heeft helemaal NIETS te zoeken in een paardenlijf en wordt misbruikt om moeilijke paarden langdurig gemakkelijker te maken. Volgens mij wordt dit door de FEI gezien als doping van de ergste soort, en zal bestraft worden met minstens 6 maanden uitsluiting van deelname aan wedstrijden bij een eerste overtreding en veel zwaarder als het niet de eerste overtreding is.

Het heeft dus niets te maken met een toevallig restant van een middel dat een paard als medicijn zou kunnen hebben gekregen ter behandeling van bijvoorbeeld een blessure, dit is gewoon doping van de ergste soort. Ten eerste medisch gezien belachelijk om een paard een dergelijk middel te geven en daarnaast is het concurrentievervalsing.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:30

Sporter: Ik denk dat ze dat niet kunnen een toppaard thuis laten omdat ze toch hun brood moeten verdienen. Als ze niet gaan geen inkomen. Dat maakt meteen het probleem waarom de toppaarden maar zelden weinig kans op goed herstel krijgen als de ruiters hun brood er mee moeten verdienen. OF als ze afbellen geen geld terug krijgen. Dat is het hele probleem in de sport nu.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:32

Hermelientje schreef:
Het is een middel dat in de psychiatrie wordt toegepast bij ernstig zieke mensen (bijvoorbeeld psychotische mensen). Het is een middel met zeer ernstige bijwerkingen (bij mensen) en is daarom in een aantal landen zelfs helemaal niet meer toegestaan. Het middel heeft helemaal NIETS te zoeken in een paardenlijf en wordt misbruikt om moeilijke paarden langdurig gemakkelijker te maken. Volgens mij wordt dit door de FEI gezien als doping van de ergste soort, en zal bestraft worden met minstens 6 maanden uitsluiting van deelname aan wedstrijden bij een eerste overtreding en veel zwaarder als het niet de eerste overtreding is.

Het heeft dus niets te maken met een toevallig restant van een middel dat een paard als medicijn zou kunnen hebben gekregen ter behandeling van bijvoorbeeld een blessure, dit is gewoon doping van de ergste soort. Ten eerste medisch gezien belachelijk om een paard een dergelijk middel te geven en daarnaast is het concurrentievervalsing.

Dan is het zeker op geen enkele manier goed te praten dat ze dat spul hebben gebruikt :n