Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kostolany schreef:Klopt...dat zeg ik ook niet...maar voor veel ruiters/amazones lijkt het bijna niet zonder doping te kunnen voor het paard.
Maar er staat ook zoveel op de doping lijst dat je je paard bijna niet meer kan helpen ergens mee omdat er een kans is dat er een dopingstof bovenwater komt. Dus moet je altijd eerst bloed laten testen om zeker te weten dat hij vrij is. Want soms duurt het langer dan gepland. Maar daarvoor moet je paard wel elke keer bloed geven. Net of jij elke week bij de bloedbank zit. Oke het is maar een prikje maar toch.
Je vraagt je dan toch ook af of die mensen die hun paard doping geven nog wel van de sport genieten als ze zo ver gaan... Marijkjuh schreef:Wat voor middel is fluphenazine? Wordt het echt gebruikt om het paard beter te laten presteren of is het een middel wat gebruikt is bij een kwaaltje van het paard?
Als het een middel is wat gebruikt word om het paard beter te laten presteren vind ik het erg jammer dat mensen zulke middelen nodig hebbenJe vraagt je dan toch ook af of die mensen die hun paard doping geven nog wel van de sport genieten als ze zo ver gaan...
Hermelientje schreef:Het is een middel dat in de psychiatrie wordt toegepast bij ernstig zieke mensen (bijvoorbeeld psychotische mensen). Het is een middel met zeer ernstige bijwerkingen (bij mensen) en is daarom in een aantal landen zelfs helemaal niet meer toegestaan. Het middel heeft helemaal NIETS te zoeken in een paardenlijf en wordt misbruikt om moeilijke paarden langdurig gemakkelijker te maken. Volgens mij wordt dit door de FEI gezien als doping van de ergste soort, en zal bestraft worden met minstens 6 maanden uitsluiting van deelname aan wedstrijden bij een eerste overtreding en veel zwaarder als het niet de eerste overtreding is.
Het heeft dus niets te maken met een toevallig restant van een middel dat een paard als medicijn zou kunnen hebben gekregen ter behandeling van bijvoorbeeld een blessure, dit is gewoon doping van de ergste soort. Ten eerste medisch gezien belachelijk om een paard een dergelijk middel te geven en daarnaast is het concurrentievervalsing.