Manege in de maak in het Westerpark

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Manege in de maak in het Westerpark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 08:01

www.buurtleven.nl

Er komt een manege in het Westerpark. De twee vrouwen Erdnuss Friedrich en Christel Jagtman zijn druk aan het bouwen.

Op het braakliggende terrein tegenover begraafplaats Sint Barbara zal de komende maanden een manege komen te staan. Daarmee is ook meteen het mysterie van de caravan opgelost.

"Als je gaat bouwen moet je er ook gaan wonen, anders verdwijnt al het materiaal onder je poten" zegt Erdnuss. Nu woont het stel met hun dochter Celine nog in de caravan, maar binnenkort verhuizen ze naar het huis op de foto.

Hè? Twee weken geleden was er nog geen spoor van het huis te bekennen! "Dat klopt, het is een bouwpakket" legt Erdnuss uit. Ze hebben het in een paar dagen neergezet.

"De gemeente wilde hier een manege voor de buurt. Na 3 jaar praten is ons plan goedgekeurd." Er komen tien paarden en pony's en twee paardrijbakken. Daar zullen lessen en workshops gegeven worden.

De manege gaat Paardenschool Kakelbont Westerpark heten. "Of PK Westerpark" zegt Erdnuss. "Grappig hè." Want PK betekent toevallig genoeg natuurlijk ook 'paardenkracht'.

Ervaring met paarden heeft Erdnuss volop. "Ik heb 4 jaar als koetsier gewerkt op de koetsen op de Dam. En vroeger heb ik les gegeven in een soort gymnastiek op het paard." 

Ze hoopt dat na de zomervakantie de paarden en stallen er zijn. "Misschien kunnen we dan al open." Het clubhuis zal er dan nog niet staan.

"Dat gaan we bouwen met vrijwilligers. Van stro en leem. Ik hoop nog voor november, want dan wordt het te koud en droogt het leem niet meer." Hun woning zal uiteindelijk boven het clubhuis komen. "Dan breken we dit gebouwtje weer af."

Dat er nog veel moet gebeuren staat vast. "We hebben nu zelfs geen riool, gas, elektriciteit of water. Om onze mobiel op te laden gaan we naar de buurtboerderij."

upendo

Re: Manege in de maak in het Westerpark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:15

Haha, wat een leuke naam, Erdnuss. :Y)

Primitief leven om een manege op te kunnen bouwen..
Ik ben benieuwd of dat leem gaat houden als het gaat over de lange termijn. :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:41

Citaat:
"Ervaring met paarden heeft Erdnuss volop. "Ik heb 4 jaar als koetsier gewerkt op de koetsen op de Dam. En vroeger heb ik les gegeven in een soort gymnastiek op het paard."

Oke, dan kun je dus mennen en voltigeles geven.

Hoe zit het dan met dressuur- en springles?
Hoe zit het met je juiste papieren om les te mogen geven?
Hoe zit het met de verzekering?

Ik denk dat de dames zich nog even moeten verdiepen in het eea.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:49

Storm76 schreef:

Er staat niet dat ze dat niet gedaan hebben. Misschien heeft de journalist van Buurtleven.nl simpelweg die vragen niet gesteld of dit niet opgetekend. Ik vind dit een erg snel oordeel over deze ondernemers.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:49

Storm76 schreef:
Citaat:
"Ervaring met paarden heeft Erdnuss volop. "Ik heb 4 jaar als koetsier gewerkt op de koetsen op de Dam. En vroeger heb ik les gegeven in een soort gymnastiek op het paard."

Wat ik me afvraag is of ze gediplomeerd is.
Leuk en aardig, maar je hebt een probleem als dat niet zo is en jij recreatief lesjes aan het geven bent met je paarden aan anderen.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:18

Tenzij je verzekerd bent...je hoeft geen Orun diploma te hebben om je te verzekeren dat is onzin...je hoeft je ook niet bij de FNRS aan te sluiten als je een manegebedrijf hebt. Het zal flink shoppen zijn naar een maatschappij die dit wil verzekeren maar het kán wel.

Trouwens, het is het probleem van de mensen die na 3 jaar (!) eindelijk kunnen gaan bouwen. Ik ken ze niet , ik heb geen aandelen in de toko maar ik vind het hartstikke leuk voor ze dat ze dit kunnen verwezenlijken. Dit is toch een droom van veel mensen? Ik vind het ook leuk voor de buurtkinderen die straks op hun fietsje naar de ponyclub kunnen. Er zat (of zit) in die strook een pensionstalling maar daar konden de buurtkinderen niet terecht.

Wat ik me wel afvraag is wat je moet met twee rijbanen ( voor 10 paarden) op die postzegel grond. Vooral als je het ook nog paardvriendelijk en ecologisch verantwoord bezig wil zijn. Dat is ook hun probleem.

pkwesterpark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:24

jullie hoeven je geen zorgen te maken, papieren zijn voor allerlei lessen aanwezig want de 2 initiatiefneemsters die gesproken zijn, zijn niet de enige in het verhaal. We zullen ons tijdig en goed verzekeren zoals dat moet.
Het clubhuis wordt door een professionele aannemer gebouwd en tijdens het vullen met stro en het lemen worden er workshops voor geïnteresseerde gegeven.
met groet, *D

zodiacje

Re: Manege in de maak in het Westerpark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:29

Succes met de onderneming pkwesterpark!